حادثه واژگونی اتوبوس مسافربری در محور سلفچگان، یکی از آن دست مواردی است که با گذشت کمتر از چند ساعت از وقوع، منشأ آمار و ارقام متفاوتی در مورد حادثه‌دیدگان شده است.
کد خبر: ۶۴۷۶۰۰
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۷ 26 August 2018

به گزارش تابناک قم، واژگونی یک دستگاه اتوبوس مسافربری در محور سلفچگان که طی ساعات اولیه دیروز اتفاق افتاد، موجب کشته شدن یک نفر و مجروح شدن تعدادی از هم وطنانمان شد، حادثه‌ای تلخ که برای مسافران اسکانیا با 41 مسافر خرم‌آباد به کرج رخ داد و خانواده‌هایی را عزادار و بسیاری را نگران حال عزیزانشان کرد.

در اینگونه موارد معمولا چندین دستگاه امدادرسانی و خدماتی به یاری حادثه‌دیدگان می‌شتابند و البته مدیران و روابط عمومی‌های این دستگاه‌ها نیز آمار مربوط به مصدومان و احیانا کشته‌شدگان را منتشر می‌کنند که البته در حادثه مذکور، شاهد سه روایت متفاوت از این آمار و ارقام هستیم.

در حالیکه رئیس پلیس راه استان ظهر روز گذشته خبر از کشته شدن یک نفر و مصدومیت 12 نفر داد، آماری که از سوی آتشنشانی و مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قم اعلام شد بسیار متفاوت بود به طوری که حتی آمار سوم از مصدومان، از تعداد مسافران اتوبوس هم بیشتر و در ظاهر امر، گویای برخورد اتوبوس واژگون شده با دیگر خودروهای عبوری بود.

در خبری که پایگاه خبری پلیس حوالی ظهر امروز منتشر کرد و در اختیار رسانه‌ها گذاشت، سرهنگ مختار پناهی رئیس پلیس راه استان قم خبر از واژگونی یک دستگاه اتوبوس مسافربری اسکانیا با 41 نفر مسافر در کیلومتر 20 محور سلفچگان داد. در ادامه این خبر آمده است: «بلافاصله ماموران پلیس راه به محل حادثه اعزام شدند؛ در نتیجه این حادثه متاسفانه یکی از مسافران به علت شدت جراحات وارده در دم فوت و 12 نفر دیگر نیز مجروح شدند».

بر مبنای این خبر که پلیس منتشر کرده، 12 نفر از مسافران این اتوبوس زخمی شده‌اند که البته بحث از وخامت حال هیچ یک نیز به میان نیامده اما در هر صورت تنها حدود یک چهارم مسافران آسیب دیده‌اند اما هنگامی که خبرنگار فارس با عباس جعفری مدیرعامل سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم در این خصوص به گفت‌وگو نشست، عدد و رقم دیگری اعلام شد.

وی در این گفت‌وگو که حوالی ساعت 8 صبح صورت گرفت با اشاره به حادثه واژگونی یک دستگاه اتوبوس در محور سلفچگان به قم اظهار کرده است که «به سرعت پس از اعلام این حادثه به نیروهای آتش‌نشانی اعزام ناوگان و نیروهای عملیاتی به محل حادثه صورت گرفت، ساعت 3:43 دقیقه خبر واژگونی اتوبوس به مرکز فرماندهی 125 آتش نشانی قم اعلام شد که بلافاصله چهار دستگاه خودروی عملیاتی به محل اعزام و اقدام به رهاسازی مصدومین حادثه صورت گرفت. متاسفانه این حادثه یک فوتی داشته و علاوه بر این بیش از 30 مصدوم حادثه با همکاری نیروهای آتش‌نشانی و توسط عوامل اورژانس به مراکز درمانی استان منتقل شدند».

این روایت دوم از ماجرای حادثه واژگونی اتوبوس است، خبری از قول یک مسئول رسمی که می‌گوید 30 نفر از مسافران اتوبوس مصدوم هستند، به این ترتیب و بر اساس این اظهار نظر، فقط 10 نفر از مسافران هیچ آسیب ندیده‌اند.

روایت سوم از تعداد مجروحان حادثه از این هم بدتر است؛ محمد شهیدی رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قم در خبری که حوالی ساعت 9 صبح منتشر شد با اشاره به واژگونی یک دستگاه اتوبوس در محور سلفچگان – قم اظهار کرد: «در ساعت 3 و 30 دقیقه بامداد امروز این حادثه به مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قم اعلام شد. با توجه به شدت حادثه 9 دستگاه آمبولانس و اتوبوس آمبولانس به محل حادثه اعزام شده و نسبت به امداد رسانی اقدام کردند».

تا اینجا فقط تفاوتی 13 دقیقه‌ای در زمان اطلاع یافتن اورژانس و آتشنشانی دیده می‌شود که البته جای تأمل دارد اما آنچه حائز اهمیت است اینکه رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قم در ادامه گفت‌وگو می‌گوید: «در این حادثه یک نفر در صحنه فوت کرده و 46 نفر دیگر مجروح شدند. سه نفر از مصدومان که در شرایط حادی بودند به سرعت به بیمارستان اعزام و دیگر مصدومان نیز به مراکز درمانی شهید بهشتی، نکویی و امام رضا(ع) منتقل شدند».

آماری که شهیدی ارائه کرده گویای مصدومیت همه سرنشینان اتوبوس و در عین حال پنج نفر دیگر (با در نظر گرفتن خبر پلیس مبنی بر 41 سرنشین اتوبوس) حکایت می‌کند و گویای این مسئله است که پنج نفر دیگر که می‌توانند مردم پیاده اطراف جاده یا سرنشینان خودروهای دیگر باشند هم در جریان این حادثه مجروح شده‌اند و ظاهرا این اتوبوس بعد از واژگونی، به دیگر خودروها برخورد کرده است که البته این موضوع در هیچ یک از خبرها مورد اشاره قرار نگرفته است.

آنچه موضوعیت دارد اخباری که منتشر شده همگی بر اساس گفته ها و حضور میدانی، عوامل اورژانس، پلیس و آتش نشانی اطلاعات لازم را در اختیار رسانه‌ها گذاشته‌اند اما اینکه چرا تفاوت تعداد مصدومان در سه خبر تا این حد متفاوت است جای سوال دارد.

به راستی چرا در اینگونه حوادث، تنها یک مرجع اعلام خبر وجود ندارد و سوال مهمتر اینکه اگر یک مرجع خبری برای این کار تعیین شود، چقدر می‌توان به آن اعتماد کرد؟

اگر در این موضوع فقط قرار بر اعلام رسمی تعداد مصدومان توسط یکی از دستگاه‌ها بود، آمار کدامیک صحت و سقم بیشتری داشت؟

اخبار مربوط به حوادث رانندگی و اعلام تعداد مصدومان در محورهای مواصلاتی یک شهر و استان، تاثیر مستقیمی از نظر روانی بر روی مردم دارد و شاید در انتخاب مسیر توسط آنها نیز تاثیر بگذارد ضمن اینکه بار روانی خبری حاکی از 12 مصدوم با خبری مبنی بر 46 مصدوم آنقدر تفاوت دارد که نمی‌توان به راحتی از کنار این آمار گذشت.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار