کاهش چنددرصدی در تولید زباله‌های خانگی شهر مشهد در حالی از سوی سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد عنوان می‌شود که به گفته مدیرعامل این مجموعه و به دلایلی که هنوز مشخص نیست، رفتار تعریف‌شده‌ای در میزان تولید زباله در مشهد وجود ندارد.
کد خبر: ۶۴۷۵۸
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷ 22 July 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از شهرآرا کاهش چنددرصدی در تولید زباله‌های خانگی شهر مشهد در حالی از سوی سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد عنوان می‌شود که به گفته مدیرعامل این مجموعه و به دلایلی که هنوز مشخص نیست، رفتار تعریف‌شده‌ای در میزان تولید زباله در مشهد وجود ندارد. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد در گفتگو با خبرنگار شهرآرا از کاهش ٤درصدی زباله خانگی در چهار ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل در این شهر خبر داد و گفت: در سال ٩٣ میانگین میزان زباله، ١٨٦٤ تن در روز بوده که در سال ٩٤ این میزان به ١٨٥٧ تن کاهش پیدا کرده است.

جمع‌آوری روزانه ١٨٥تن پسماند خشک

علی نجفی با بیان اینکه عموما ٦٥ تا ٧٠ درصد زباله‌ها مواد آلی و ٢٥ تا ٣٠ درصد آن پسماند خشک است، ادامه داد: بااین‌حال در میزان پسماند خشک نسبت به سال قبل ٢ درصد افزایش تناژ داشته‌ایم. وی تصریح کرد: در حال حاضر روزانه ١٨٥ تن پسماند خشک از سطح شهر مشهد جمع‌آوری می‌شود که نسبت به سال قبل ٥ تن اضافه شده است و این نشان می‌دهد شهروندان مشهدی در زمینه تفکیک از مبدأ خوب فعالیت می‌کنند.

مشارکت مردم در تفکیک زباله

نجفی اضافه کرد: اگر هر شهروند مشهدی روزانه ٢٠ ثانیه از زمان خود را صرف جداسازی زباله خشک از تر کند، در شرایط ایدئال می‌توان سالانه ٥٥٠ میلیارد ریال ارزش اقتصادی در شهر ایجاد کرد که این میزان به‌عنوان ارزش پایه‌ای مواد اولیه به شمار می‌آید و اگر در فرایند صنعتی قرار گیرد، سه برابر ارزش اقتصادی ایجاد می‌کند. وی در ادامه ضمن تشکر از شهروندان مشهدی برای شرکت در جداسازی زباله خشک افزود: مردم مشهد از فرهنگ بالایی در زمینه تفکیک زباله برخوردار هستند و در این خصوص باید امکانات سخت‌افزاری این اقدام را افزایش داد.

سرانه‌ای پایین‌تر از حد کشوری

وی اذعان داشت: سرانه تولید زباله در کشور برای هر نفر روزانه ٨٠٠ گرم است. اما این عدد در مشهد با ٦٣٥ گرم، از میانگین سرانه کشوری پایین‌تر است. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد با نوسان میزان تولید زباله توسط شهروندان این شهر عنوان کرد: در حال حاضر رفتار تعریف‌شده‌ای در خصوص تولید زباله در شهر مشهد وجود نداشته و این موضوع برای خود ما هم جای سؤال دارد.

جمع‌آوری روزانه 5/18تن زباله عفونی

وی با اشاره به رشد قابل‌توجه تولید زباله شهروندان مشهد در طول ایام عید سعید فطر گفت: این موضوع در ماه رمضان امسال نیز همین‌گونه بود و در برخی از روزهای این ماه شاهد تولید بیش از دو هزار تن زباله در روز بودیم. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد با بیان اینکه میانگین جمع‌آوری زباله‌های عفونی بیش از ١٨.٥ تن در روز است، تصریح کرد: درمانگاه‌ها باید زباله‌های عفونی خود را بی‌خطرسازی کنند. چراکه ما محل ویژه‌ای را برای زباله‌های بیمارستانی تعبیه کرده‌ایم که با در نظر گرفتن استانداردهای موجود دفن می‌شود.

یازده روش مرسوم در زمینه تفکیک از مبدأ

وی در ادامه تصریح کرد: از یازده روش مرسوم در زمینه تفکیک از مبدأ در کشورهای پیشرفته، ٩ روش آن در مشهد اجرا می‌شود و شهر مشهد بالاترین رتبه را در خصوص جداسازی پسماندها در کشور دارد. نجفی در خصوص ایستگاه‌های پسماندهای خشک در سطح شهر افزود: در حال حاضر ٣٧ ایستگاه فعال وجود دارد که ١٦٥ هزار و ٤٠٠ نفر عضو این ایستگاه‌ها هستند و در حقیقت این آمار نشان‌دهنده همین تعداد خانوار مشهدی است که در بحث تفکیک از مبدأ همکاری می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار