تارنمای خبری آمریکایی'اینترسپت'(theintercept)درگزارشی نوشت: عربستان سعودی به همراه امارات اواخر تابستان گذشته قصد حمله به قطر را داشتند.
کد خبر: ۶۳۹۰۶۱
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۲ 04 August 2018

به گزارش ایرنا، اینترسپت درادامه افزود:تلاش های رکس تیلرسون وزیرخارجه سابق آمریکا مانع از این کار شد و احتمالا همین قضیه به بهای از دست دادن سمتش در وزارت خارجه آمریکا انجامید.
تارنمای اینترسپت که توسط 'فرست لوک مدیا'(First Look Media- سازمان رسانه ای آمریکا) حمایت و تامین مالی می شود و بیشتر به انتشار اسناد محرمانه'ادوارد اسنودن' مبادرت می ورزد، ادامه داد: چند ماه پیش ازبرکناری رکس تیلرسون از مقامش برخی گزارش ها به شدت به این موضوع اشاره داشتند که برخی کشورها به سختی درحال لابی کردن جهت برکناری وی بوده که این کشورها عربستان سعودی و امارات متحده عربی بودند، دو کشوری که از تلاش های تیلرسون برای میانجی گیری در زمینه تحریم قطر به ستوه آمده بودند.
اینترسپت نوشت: یکی از گزارش ها درنشریه 'نیویورک تایمز' به این موضوع حتی اشاره کرده بود که فرستاده امارات در واشنگتن، سه ماه پیش از اخراج رکس تیلرسون که درماه مارس صورت گرفت، از این موضوع مطلع بوده است.
تارنمای این سایت خبری درادامه نوشت:اینترسپت خوددریافت که بنابرگزارش های اطلاعاتی اعلام نشده، امارات وعربستان سعودی که ازعملکرد تیلرسون به خشم آمده بودند، نقش کلیدی در برکناری وی داشته اند، در تابستان 2017، چند ماه قبل از برکناری تیلرسون، وی در طرح محرمانه ای که با هدایت و رهبری عربستان و حمایت امارات جهت تجاوز نظامی و اساسا تسخیر قطر بود، مداخله کرد.
اینترسپت نوشت: این موضوع را یکی از اعضای کنونی جامعه اطلاعاتی و دو مقام سابق وزارت خارجه آمریکا که خواسته اند به دلیل حساسیت موضع نامی از آنها برده نشود، برملا کردند.
تارنمای خبری اینترسپت در ادامه نوشت: در روزها و هفته های پس از آنکه عربستان سعودی، امارات، مصر و بحرین روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کرده و مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را با این کشور بستند، تیلرسون با انجام یک سری تماس های تلفنی از مقامات عربستانی خواست تا اقدام نظامی علیه قطر صورت ندهند، تماس های تلفنی پرفشاری که در ژوئن 2017 گزارش شد، اما مسئولان وزارت خارجه در آن زمان این تماس ها را بعنوان بخشی از تلاش های میانجی گرانه برای حل تنش درمنطقه خلیج فارس و نه تلاشی از سوی تیلرسون برای جلوگیری از عملیات نظامی به رهبری عربستان علیه قطر، توصیف شد.
اینترسپت نوشت:تیلرسون از بن سلمان پادشاه و سپس از محمد بن سلمان ولیعهد وعادل الجبیر وزیر خارجه عربستان می خواهد تا به قطر حمله نکنند در غیراینصورت بر ابعاد خصومت دامن زده خواهد شد، تیلرسون همچنین'جیمز متیس' وزیر دفاع آمریکا را تشویق کرد تا با همتای عربستانی خود تماس گرفته و درباره خطرات این تجاوز نظامی توضیح دهد، چراکه پایگاه هوایی'العدید'درنزدیکی دوحه مقر 'پیشرو فرماندهی مرکزی آمریکا' با حدود 10هزار نظامی آمریکا است.
این تارنمای خبری آمریکایی در ادامه نوشت: فشارهای تیلرسون منجر شد تا محمد بن سلمان که عملا حکمران کشور(عربستان) است،با نگرانی از اینکه ممکن است این تجاوز نظامی روابط دیرینه عربستان با آمریکا را تخریب سازد، از موضع خود عقب بنشیند، اما مداخله تیلرسون وبنابر گفته مقامات اطلاعاتی آمریکا و برخی منابع نزدیک به خاندان سلطنتی امارات، محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی را خشمگین ساخت.
بنابراین گزارش 'هیتر نوئرت' (Heather Nauert ) سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یبستم ماه ژوئن گفت که تیلرسون دراین زمینه بیش از20 تماس تلفنی و ملاقات با مقامات کشورهای خلیج فارس و دیگر بازیگران میانجیگر در مطقه داشته که از آن جمله سه تماس و دو ملاقات با عادل الجبیر بوده است.
این تارنمای خبری آمریکایی نوشت: چنانچه عربستان موفق به تصرف دوحه می شد، آنها قادر بودند تا به 320 میلیارد دلار صندوق سرمایه گذاری ملی این کشور دست یابند، درماه نوامبر سال گذشته، چند ماه پس از فروپاشی این طرح بود که ولیعهد عربستان بازداشت ده ها نفر از بستگان خاندان سلطنتی خود درهتل'ریتز کارلتون' واقع در ریاض را به راه انداخت و در جریان این بازداشت این افراد را تحت فشار قرار داد تا میلیاردها دلار از دارایی خود را واگذار کنند.
اینترسپت نوشت:با آغاز پائیز سال 2017 ولیعهد ریاض و ابوظبی لابی های خود با کاخ سفید جهت برکناری تیلرسون را آغاز کردند.
گزارش اینترسپت مورد توجه 'کارل بیلدت' نخست وزیر و وزیرخارجه سابق سوئد هم قرار گرفته است.وی روزشنبه(امروز)در توئیتی در واکنش به آن نوشت:آیا عربستان و امارات واقعا قصد تجاوز نظامی به قطر را داشتند، این موضوع هولناک بوده و می توانست منجر به ویرانی در منطقه ای حساس شود.
عربستان سعودی به همراه امارات، بحرین، مصر درمورخ پنجم ژوئن 2017 برابر با 15خرداد 1396 بطور یکجانبه روابط خود با قطر را قطع کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار