معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم با بیان اینکه این شهرستان از کانون‌های اصلی بیماری سالک در فارس است گفت: اجرای طرح‌های پیشگیرانه و مبارزه با سالک به مهار آن کمک کرده است.
کد خبر: ۶۳۸۰۸۱
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۶ 01 August 2018

تابناک فارس به نقل از صداو سیما: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم با بیان اینکه این شهرستان از کانون‌های اصلی بیماری سالک در فارس است گفت: اجرای طرح‌های پیشگیرانه و مبارزه با سالک به مهار آن کمک کرده است.
ارجمند افزود: تعداد مراجعان به مرکز مشاوره سلامت جهرم برای درمان بیماری سالک پارسال ۱۱۷ مورد بود و امسال تعداد مراجعان به ۱۶ نفر رسیده است که به صورت رایگان ویزیت و درمان شدند.
وی با بیان اینکه درمان رایگان بیماران به صورت تزریق موضعی و تزریق عضلانی انجام می‌گیرد، اضافه کرد: پیگیری درمان بیماران تا بهبودی توسط کارشناسان مراکز شهری، روستایی و مرکز مشاوره سلامت صورت می‌گیرد .
ارجمند با بیان اینکه عامل اصلی بیماری سالک در شهرستان جهرم جوندگان هستند گفت: معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم از چند سال گذشته اجرای برنامه جونده کشی را در دستور کار قرار داده است .
وی افزود :مناطق حیدرآباد، نظام آباد، قطب آباد، خاوران، چرگ و جلیل آباد، هورموج، اسلام آباد، علویه و موسویه گفت: در شهر جهرم نیز مناطق فرهنگ‌شهر، شهرک انقلاب، زیبا شهر، شهرک ایثارگران، هواشناسی، خارقان (شهرک فاطمیه) از مکان‌های پرشیوع سالک است.
وی جمع آوری و دفن بهداشتی زباله‌ها و کود‌های حیوانی از محیط زندگی، جلوگیری از انباشتن نخاله‌های ساختمانی و جمع‌آوری سریع آنها، تخریب و تسطیح اماکن مخروبه و قدیمی، بهسازی و آسفالت کوچه‌ها و خیابان‌های خاکی، ترمیم شکاف و درز دیوار‌ها در مناطق مسکونی را از مهمترین برنامه‌ها برای مبارزه با این بیماری اعلام کرد .
ناقل بیماری سالک، پشه ریزی به نام پشه خاکی است که از طریق گزش و خونخواری کردن، عامل بیماری را به انسان سالم منتقل می‌کند.
پشه خاکی روی مواد آلی در حال فساد (کودها، زباله‌ها)، خاک مرطوب، لانه‌های پرندگان، اماکن مخروبه و محل زندگی حیوانات تخم‌گذاری کرده و تکثیر می‌یابند.
شهرستان جهرم در ۱۹۳ کیلومتری جنوب شرق شیراز قرار دارد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار