میوه هم امسال گران‌تر از پارسال!؟
داستان افزايش قيمت ميوه چندي است براي عده‌اي از ساکنان شهر تکراري شده است. افزايش ۴۵ درصدي قيمت ميوه‌هاي تابستاني در شهر مشهد در مقايسه با سال قبل باعث شده ميوه فروشي‌ها همانند گذشته رونق و فروش خوبي نداشته باشند.
کد خبر: ۶۳۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۲:۳۵ 17 July 2015
در شهر مشهد نرخ ميوه به ويژه ميوه‌هاي تابستاني رو به صعود است. در يک روز گرم تابستاني به سراغ ميادين تره‌بار و ميوه فروشي‌هاي سطح شهر رفتيم و وضعيت ميوه فروشي‌هاي سطح شهر مشهد را بررسي کرديم.
آن چه واضح است باغ دار و کشاورز به سود واقعي و دسترنج خود نمي‌رسند و دلالان مستقر در ميادين ميوه و تره‌بار بيشترين سود را از آن خود مي‌کنند.بررسي ميداني دوشنبه شب خبرنگار خراسان از بازار روز ميوه صدف نيز حاکي از آن است که قيمت برخي ميوه‌ها بسيار گران است و اين در حالي است که در سايه ضعف نظارت، برخي ميوه‌ها فاقد برچسب قيمت است. به عنوان مثال فروشنده نرخ هلو را هر کيلوگرم ۱۲ هزار تومان اعلام کرد، در حالي که هيچ برچسب قيمتي روي آن وجود نداشت. غرفه مجاور آن نيز هلو را حدود ۹ هزار تومان مي‌فروخت.هر کيلوگرم زردآلو نيز ۶۵۰۰ تومان عرضه مي‌شد. قيمت موز نيز ۳۱۵۰ تومان بود.
یکي از فروشندگان بازار ميوه واقع در آزادشهر با اشاره به اين که قيمت انواع ميوه و محصولات باغي در سال جديد همچنان روند صعودي دارد گفت: دلالان ميوه در بازار نرخ اين محصولات را تعيين مي‌کنند.
وي که از ذکر نام خود خودداري کرد افزود: هم اکنون ميوه‌هاي تابستاني نه تنها نسبت به سال قبل بلکه در مقايسه با چند هفته گذشته افزايش قيمت داشته است به طوري که شهروندان توان خريد ميوه‌هاي نوبرانه را هم ندارند.

گراني هلو، شليل و گيلاس


يک ميوه فروش ديگر در کلاهدوز هم در اين باره به خراسان گفت: در هفته گذشته ميوه‌هاي هلو، گيلاس، شليل، گوجه فرنگي، انگور، بادمجان و هويج گران شده است.
«امير افشار» افزود: يک هفته گذشته آلوسياه کيلويي ۳ هزار تومان بود ولي هم اکنون با ۲ هزار تومان افزايش مواجه شده است. وي افزود: هلو تا روز گذشته کيلويي ۱۲ هزار تومان عرضه مي‌شد ولي فعلاً کمي از نرخ آن کاسته شده است.
يک ميوه فروش ديگر در خيابان فلسطين هم گفت: ميوه شليل را پارسال ۵ هزار تومان مي خريدم ولي الان به ۱۲ هزار تومان رسيده است.«رحماني» افزود: خربزه در سال زراعي قبل کيلويي ۸۰۰ تومان بود ولي نرخ آن امسال به کيلويي ۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسيده است.وي يادآور شد: ميوه زردآلو را سال قبل 5 هزار و ۵۰۰ تومان عرضه مي‌کردم ولي امسال اين ميوه به کيلويي ۱۰ هزار تومان رسيده است.

کاهش ميوه در سبد خانوار


يک کارشناس مواد غذايي در گفت‌وگو با خراسان گفت: وزن ميوه در سبد خانوارهاي ايراني هر روز سبک‌تر از قبل مي‌شود و افزايش لجام گسيخته قيمت ميوه به خصوص در ماه‌هاي اخير باعث شده بسياري از مردم کمتر از ماه‌ها و سال‌هاي قبل ميوه مصرف کنند که اين موضوع مهم براي آينده و سلامت جامعه خطرآفرين است.

نقش دلالان در بازار ميوه


يکي ديگر از فروشندگان ميوه در قاسم‌آباد مشهد هم در پاسخ به سوال خراسان که آيا باغ داران محصولات خود را به صورت مستقيم در بازار ميوه عرضه مي‌کنند، تصريح کرد: به ندرت اتفاق مي‌افتد چون دلالان با پول فراوان در منطقه اغلب سردرختي‌هاي کشاورزان را با قيمت نازل خريداري مي‌کنند.
رئيس اتحاديه ميوه و سبزي و تره‌بار مشهد هم درباره وضعيت بازار ميوه در مشهد گفت: هم اکنون صيفي‌جات و محصولات جاليزي کاهش قيمت داشته است.
«حسين مصدق» افزود: ميوه‌هاي تابستاني مانند هلو، شليل، گيلاس، زردآلو، آلوسياه و انگور در مقايسه با سال گذشته حدود ۴۵ درصد افزايش داشته است.
وي يادآور شد: اين ميوه‌ها چون بيشتر وارداتي از ساير استان‌ها هستند طبيعي است کمي گران‌تر باشند ولي با توليد محصول تابستاني داخل استان قيمت اين ميوه‌هاي تابستاني هم کاهش خواهد يافت.
وي در پاسخ به اين که گفته مي‌شود برخي از ميوه فروشي‌ها ميوه‌هاي ممتاز، خوب و متوسط را با هم ادغام مي کنند و به عنوان ميوه درجه يک مي فروشند، آيا شما اين تخلف را قبول داريد؟ افزود: اين تخلف بيشتر در ميوه فروشي‌هاي عرضه ميوه به صورت درهم وجود دارد ولي ساير ميوه فروشي‌ها نمي‌توانند اين تخلف را انجام دهند.
مصدق يادآور شد: قيمت هر کيلوگرم هندوانه در ميدان ميوه و تره‌بار بين ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان است و هم اکنون قيمت هر کيلوگرم خربزه هزار و ۵۰۰ تومان، طالبي بين هزار و ۵۰۰ تومان تا ۲ هزار تومان، آلو کيلويي ۵ هزار و هلو کيلويي تا ۸ هزار تومان است.

علي بيات-خراسان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار