هوای ابری و خنک گاهی با بارش های موقتی همچنان طی دهه پایانی تیر ماه و چندین روز پس از عید فطر بر پهنه فلات اردبیل و قسمت وسیعی از دشت ها و جلگه های اطراف آن حاکم خواهد بود.
کد خبر: ۶۱۷۰۶
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰ 14 July 2015

 به گزارش ایرنا، هوای مطبوع و دل انگیز در اردبیل پس از آن بوقوع می افتد که مردم استان در روزجمعه گذشته گرمای کم سابقه و طاقت فرسای 40 درجه را تجربه کردند.

در شامگاه دوشنبه آسمان اردبیل تمام ابری در بعضی نقاط مه آلود بوده و وزش باد با بیشینه سرعت 35 کیلومتر در ساعت از جانب شمال شرق دمای هوا را به 19 درجه بالای صفر کاهش داده است.

خنکترین ایستگاه استان اردبیل در زمان کنونی فرودگاه اردبیل با دمای 15 درجه و گرمترین ایستگاه فیروزآباد کوثر با دمای 35 درجه بالای صفر می باشد.

نقشه های هواشناسی نشان می دهند نوسانات ارتفاع لایه میانی جو و افزایش فشار در قسمت مرکزی قطب شمال و کاهش ارتفاع در عرضهای میانی سبب تضعیف کم فشار قطبی و گسترش نصف النهاری آن به طرف عرضهای پایین تر شده است.

این الگو شرایط مطلوب را برای وقوع ناپایداری های قابل توجه در شرق و مرکز اروپا ؛ شبه جزیره بالکان ؛ روسیه و منطقه قفقاز فراهم نموده است.

ازسویی به خاطر تضعیف و عقب نشینی کمربند پرفشار جنب حاره به سوی عرضهای پایینتر تا اندازه ای راه برای رخنه زبانه هایی از این امواج ناپایدار به مناطق واقع در عرضهای زیر 45 درجه شمالی باز شده است.

باتوجه به ایجاد پدیده بلاک که سبب بسته شدن نسبی راه ناوه عظیم مستقر روی شرق و مرکز اروپا تا شبه جزیره بالکان و آهستگی حرکت آن شده است انتظار می رود امواج ناپایدار آن به تناوب همچنان در 10 روز آینده نیز در نوار شمالی استان های آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل و کرانه های جنوب غرب خزر سبب وقوع بارش های موقتی در بعضی ساعات روز شود.

هوای مه آلود همراه با وزش بادهای به شکل نسبی سرد از جانب شمال شرق و در بعضی ساعات باران ریزه و یا رگبار و رعد و برق از عمده پدیده های جوی این روزها در اردبیل و به خصوص بلندی ها و نواحی منتهی به استان گیلان خواهد بود.

انتظار می رود که ساکنان این نقاط طی این مدت از دمایی معتدل برخوردار باشند به گونه ای که بیشینه آن در ایستگاه مرکزی اردبیل از 26 درجه سلسیوس (سانتیگراد) بالای صفر فراتر نرود و فقط در روز چهارشنبه هفته جاری اندکی از میزان ابرناکی و ناپایداری ها در استان اردبیل کاسته و هوا تا اندازه ای گرم می شود ولی دوباره از روز پنجشنبه این هفته تا سه شنبه هفته آینده هوای خنک ؛ ابری و مه آلود و گاهی بارش به شکل پررنگتر بر منطقه حاکم خواهد شد.

در پی گرمای کم سابقه 40 درجه بالای صفر جمعه گذشته هوا از شنبه گذشته در اردبیل ابری ؛ مه آلود و خنک و همراه با بارش های موقتی شده است.

مردم مومن و روزه دار استان اردبیل از آغاز ماه رمضان تاکنون به غیر از چند روز در اکثر روزها شاهد هوای خنک بوده اند در دهه پایانی و نیز عید بزرگ پایان این ماه مبارک نیز از چنین نعمتی بهره مند خواهند شد.

هوای اردبیل به خاطر موقعیت جغرافیایی منطقه بسیار متغیر و در عین حال در اکثر روزهای تابستان خنک است. به لطف همین ویژگی و نیز سایر جاذبه های باستانی و طبیعی استان اردبیل سالانه پذیرای چندین میلیون نفر از گردشگران از نقاط دور و نزدیک کشورمان می باشد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار