کد خبر: ۶۱۳۹۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۱ 31 May 2018

تابناک / متأسفانه رفتار فراکسیون مستقلین ولایی در دو سال گذشته گول‌زننده بوده و اگر قرار باشد برای انتخاب هیات رییسه مجلس در فراکسیون ولایی به‌سمت ائتلاف با فراکسیونی دیگر برویم، مطمئناً باید به سمت فراکسیون امید برویم. جالب این‌جاست که این رفتار گول‌زننده مستقلین فقط در قبال ما نبوده و این فراکسیون سر امیدی‌ها هم کلاه گذاشته است.

گروه سیاسی_رجانیوز: لاریجانی بازهم رئیس مجلس باقی ماند. آن هم برای یازدهمین بار متوالی. اما این بار به واسطه تصمیم عجیب فراکسیون منتقد او در مجلس.

 

به گزارش رجانیوز علی لاریجانی که در سالهای اخیر همواره پیروز بلامنازع در انتخابات ریاست مجلس بود، این بار در رقابت با محمدرضا عارف –نامزد شکست خورده انتخابات ها- عقب ماند. نامزد شدن حاجی بابایی از سوی اصولگرایان موجب شد تا بخش عمده ای از آراء لاریجانی کاسته شود و با کسب 101 رای در برابر 114 رای محمدرضا عارف نفر دوم انتخاب شود. از سوی دیگر اگرچه در این رقابت حاجی بابایی تنها 54 رای به خود اختصاص داد اما این آرا، پاسخ روشنی بود به سیاست های علی لاریجانی در مجلس. به هرحال به علت عدم کسب اکثریت مطلق آرا توسط عارف، انتخابات به دور دوم کشیده شد.

 

اما تصمیم ناگهانی و عجیب حاجی بابایی تمام معادلات سیاسی را به ضرر عارف تغییر داد. حاجی بابایی که از ابتدا هم برای رقابت با علی لاریجانی در این انتخابات حاضر شده بود، با قرار گرفتن پشت تریبون اعلام کرد که به نفع علی لاریجانی از انتخابات انصراف می‌دهد!

 

همین انصراف کافی بود که آراء حاجی بابایی میان دو نامزد دیگر تقسیم شود و لاریجانی با کسب 147 رای در برابر 123 رای عارف، بازهم رئیس مجلس باقی بماند. اما نکته جالب توجه اینجاست که محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و چناران درباره اتفاقات امروز می گوید: «از آنجایی که اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی نسبت به نحوه مدیریت مجلس اعتراض داشتندآقای حاجی‌بابایی را برای ریاست مجلس معرفی کردند و ایشان به صورت شخصی از کاندیداتوری خود انصراف داد».

 

جالب تر آن که حجت الاسلام سالک، نماینده مردم اصفهان، انصراف حاجی‌بابایی به نفع علی لاریجانی را ایثار از جانب کاندیدای نمایندگان ولایی عنوان کرد!

 

با این حال معلوم نیست دقیقا حاجی بابایی چه ایثاری انجام داده است؟ به ریاست رساندن علی لاریجانی تنها در یک صورت ممکن بود که حاجی بابایی انصراف دهد و او نیز دقیقا همین کار را انجام داد. این ماجرا زمانی جالب تر می شود که بدانید روز گذشته، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با یکدیگر پیرامون کاندیداتوری برای ریاست مجلس شورای اسلامی در سال سوم دوره دهم پارلمان باهم دیدار کردند. به نظر می رسد پازل دیدار روز گذشته این دو چهره با انصراف امروز حاجی بابایی به نفع لاریجانی تکمیل شد.

 

با این حال معلوم نیست اساسا این فراکسیون در انتخابات ریاست مجلس چه هدفی را دنبال می کرد؟ اگر از ابتدا این فراکسیون به مدیریت لاریجانی معرتض بوده چرا بعد از انصراف حاجی بابایی بار دیگر به سوی لاریجانی تغییر مسیر داد؟ آیا اعضای این فراکسیون نگران بودند که با ریاست عارف معاهداتی مانند برجام و fatf در مجلس تصویب شود؟ مگر در زمان ریاست لاریجانی اتفاقات مشابهی روی نداد؟ بهتر نبود مجلس برای رهایی از مدیریت لاریجانی به عارف نزدیک می شد؟ اگر چهره ای اصلاح طلب مانند عارف بر صندلی ریاست مجلس تکیه زند، حداقل می توان امیدوار بود که برای تصویب fatf و برجام های آینده به دفتر رهبری متوسل نخواهد شد. گفتنی است علی لاریجانی در انتخابات مجلس 94 سرلیست اصلاحطلبان در قم بود. در واقع فراکسیون مستقلین ولایی از ترس رای آوری سرلیست اصلاح طلبان تهران، به سرلیست اصلاح طلبان قم پناه برده است.

 

به نظر می رسد بهترین موضع درباره اتفاقات امروز مجلس را «جبار کوچکی نژاد» بیان کرده است. این نماینده مردم صومعه سرا می گوید:«متأسفانه رفتار فراکسیون مستقلین ولایی در دو سال گذشته گول‌زننده بوده و اگر قرار باشد برای انتخاب هیات رییسه مجلس در فراکسیون ولایی به‌سمت ائتلاف با فراکسیونی دیگر برویم، مطمئناً باید به سمت فراکسیون امید برویم. جالب این‌جاست که این رفتار گول‌زننده مستقلین فقط در قبال ما نبوده و این فراکسیون سر امیدی‌ها هم کلاه گذاشته است.»

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۰
آقای کوچکی نژاد ریاست مجلس رو ول کن لاریجانی ریس میشد اینو خودت میدونستی مردم هم میدونست
بچسب به گیلان کارهای استاندار رو رصد میکنید مردم چرا و به جه دلیل رای دادن میگین کار نیست باشه قبول کردیم حق با شما
کارهای استاندار و همکارانش رو نظارت کنید که استاندار گیلان رو غارت کرد
آقای کوچکی نژاد نظارت نظارت و نظارت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۰
آقای کوچکی نژاد استاندار گیلان گیلان رو به سمت پرتگاه میبرد
وهرچه فامیل داشت آورده سر کار چرا بهش تذکر جدی نمیدهید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۰
برادر عزیز آقای کوچکی نژاد به گیلان یه فکری بکنید رانت و فساد اداری مردم رو از پا درآورد فامیل بازی و پارتی بازی هیچ موقع از فکر مردم گیلان بیرون نمیرود
استاندار گیلان رو کی آورده دولت یا نوبخت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۰
نوبخت بدبخت کرد گیلان را
این کیه گذاشتن استاندار
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
سیستم اداری کشور ضعیف است وهر چه میخواهند میکنند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار