رییس اتحادیه زنبورداران استان اردبیل گفت: استاندارد اجباری برای محصول عسل ضروری است.
کد خبر: ۶۱۲۹۸
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵ 13 July 2015
به گزارش خبرنگار ایرنا ، سید فردین صفوی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: برداشتن استاندارد اجباری از عسل از جمله مشکلاتی است که باعث افت کیفیت این محصول با ارزش و بدنبال آن ورود عسل های نامرغوب به بازارهای داخلی می شود و این عمل لطمه سنگینی به صنعت زنبورداری وارد می کند.

وی قیمت گذاری نامناسب بر عسل را که سبب سودجویی های فراوانی در فروش این محصول می شود از دغدغه های این صنعت دانست و گفت: باید قیمت گذاری عسل استانی شده و با همکاری اتحادیه زنبورداران هر استان با سازمان صنعت، معدن تجارت و بازرگانی و کشاورزی آن استان تعیین شود.

صفوی نبود نظارت کافی در عرضه عسل های شهد بدون نام و نشان در بازار را از معضلات این صنعت برشمرد و افزود: انتظار می رود از عرضه عسل های بدون برند و مجوز بهداشتی از سوی معاونت غذا و دارو جلوگیری به عمل آید.

رییس اتحادیه زنبورداران استان اردبیل به مصرف کنندگان توصیه کرد اگر قصد خرید عسل شهد را دارند به علامت معاونت غذا و دارو و نشان استاندارد توجه داشته باشند.

صفوی با بیان اینکه باید عسل طبیعی به عنوان یکی از با ارزش ترین مواد غذایی در دسترس همگان قرار گیرد، اضافه کرد: هم اکنون میزان مصرف سرانه مردم از 180 گرم به 925 گرم افزایش یافته که این ناشی از اعتمادسازی زنبورداران می باشد.

وی ادامه داد: اما هنوز ما با میزان مصرف سایر کشورها فاصله زیادی داریم و امیدواریم با همکاری مشترک با سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان زمینه ارتقای مصرف و سالم سازی فضای تولید فراهم شود.

وی با اشاره به سایر مشکلات حوزه زنبورداری گفت: نظام مند نبودن و مدیریت ضعیف اتحادیه سراسری، صنعت زنبورداری را به چالش کشانده است.

وی ادامه داد: در این زمینه اتحادیه کشوری در فروش و صادرات عسل و واردات موم و نیز اصلاح نژاد ملکه و واردات ملکه زنبور عسل باید قدم های مثبتی بردارد که چنین نشده است.

وی نبود داروهای مؤثر برای درمان بیماری های زنبور عسل را سبب ورود داروهای قاچاق و تقلبی به بازار عنوان کرد و افزود: این موضوع تلفات زنبورهای عسل را به دنبال داشته که پیشنهاد می شود آزمایشگاه تشخیص بیماری های زنبور عسل با همکاری اتحادیه در هر استان تأسیس شود.

صفوی گفت: عدم برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه های برداشت عسل در هر استان اتفاق نیفتاده که برای برطرف شدن مشکلات در این حوزه با برگزاری این برنامه ها باید بازار را از حالت رکود خارج و عسل را بطور مستقیم به دست مصرف کنندگان با قیمت عادلانه و بدون واسطه برسانیم.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار