کد خبر: ۶۱۲۳۰۹
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰ 28 May 2018

 

دو تیم ایران و ترکیه پس از ۴۹ سال به مصاف هم می‌روند. هرچند که این زمان برای بازی نکردن دو همسایه زمان طولانی محسوب می‌شود ولی برای بازی ایران با همسایگانش مدت عجیبی نیست.

 دو کشور همسایه ایران و ترکیه به خاطر اینکه در دو قاره متفاوت قرار گرفته‌اند شانس دیدارشان در یک بازی رسمی به حداقل رسیده است و از همین رو هیچ بازی رسمی نداشته‌اند ولی ایران با همسایه غربی خود نزدیک به نیم قرن است که حتی بازی دوستانه نیز انجام نداده است. این طولانی‌ترین زمانی است که تیم ملی ایران در هیچ سطحی با یکی از همسایه‌ها بازی‌ای نداشته است.

در سالهای آغازین فوتبال ملی ایران، ترکیه از جمله رقبای همیشه ثابت تیم ملی بود و ایران سنگین ترین شکست خود در بازیهای ملی را با نتیجه ۶ بر یک مقابل این تیم متحمل شد و اولین گل ملی ایران نیز مقابل این تیم زده شد ولی با گذشت زمان روند برگزاری این بازیها متوقف شد تا در آستانه جام جهانی ۲۰۱۸ با توافق مسئولین سیاسی دو کشور این دیدار برگزار می‌شود.

تعداد بازی ایران و ترکیه از نظر منابع مختلف، محل اختلاف است. از آنجاییکه همه بازیهای دو تیم دوستانه بوده بعضا یکی از دو طرف تیم اصلی خود را به میدان نفرستاده تشخیص اینکه کدام بازی، ملی محسوب می‌شود کمی مشکل است ولی با استناد به آمار سایت فیفا تاکنون دو تیم ۵ بار با یدیگر روبه‌رو شدند که حاصل آن   ۲ مساوی و ۳ باخت برای ایران بوده است و ترکیه تنها همسایه ایران است که تاکنون برابر ایران شکستی نداشته است.

تیم ملی فوتبال ایران در بدو شکل گیری در دهه ۴۰ میلادی به بازی با کشورهای همسایه متمرکز بود و تا حدود ۱۰ سال با هیچ تیمی غیر از همسایه‌های خود بازی نکرد ولی در طول تاریخ  با همسایه های خود در میادین فوتبالی زیاد روبه‌رو نشده است.ایران با ۷ کشور افغانستان، پاکستان، ترکیه، عراق، ارمنستان،آذربایجان و ترکمنستان مرز زمینی دارد که در این میان تنها با کشور عراق بازیهای رسمی و تدارکاتی مستمر داشته است. ایران با عراق مجموعا ۲۶ بازی داشته و در طول تاریخ خود با کمتر تیمی بیش از عراق بازی کرده و البته ۸ سال جنگ باعث وقفه طولانی در بازی با این تیم شد.

اما ایران با سایر کشورهای همسایه سابقه بازیهای زیادی ندارد. تیم ملی ایران اولین بازی ملی خود در سال ۱۹۴۱ برابر افغانستان انجام داد و پس از آن از سال ۱۹۵۰ با هم روبه رو نشده‌اند هر چند که در بازیهای آسیایی ۲۰۰۲ ایران در اولین بازی خود با افغانستان بازی کرد ولی این دیدار در زمره بازیهای ملی قرار نمی‌گیرد.

پاکستان دیگر همسایه شرقی ایران نیز آخرین بار در چارچوب جام اکو در سال ۱۹۹۳ برابر ایران قرار گرفته است و ۲۵ سال از آخرین تقابل دو تیم می‌گذرد.

همسایه‌های شمالی ایران پس از فروپاشی شوروی سابق شکل گرفته‌اند و به همین خاطر سابقه رویایی ایران با آنها قدمت چندانی ندارد و البته بازی زیادی نیز برگزار نکرده است. از این ۳ همسایه، تنها ترکمنستان در آسیا حضور دارد. ایران در اولین بازی اننتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ به مصاف ترکمنستان رفت ولی قبل از آن ۱۹ سال با این تیم بازی نکرده بود.

ایران با تیم ملی آذربایجان نیز ۳ بازی تدارکاتی داشته و از آخرین تقابل با این تیم ۱۰ سال می‌گذرد. ایران با ارمنستان نیز تنها یک بازی در سال ۲۰۱۰ داشته است.

 

آخرین بازی

طولانی‌ترین زمان بازی نکردن

ترکیه

سال ۱۹۶۹

۴۹ سال

عراق

سال ۲۰۱۵

۱۳ سال

افغانستان

سال ۱۹۵۰

۶۸ سال

پاکستان

سال ۱۹۹۳

۲۵ سال

ترکمنستان

سال ۲۰۱۵

۱۹ سال

آذربایجان

سال ۲۰۰۸

۱۰ سال

ارمنستان

سال ۲۰۱۰

۱۸ سال

هرچند که همسایه‌های ایران، بعضاً صاحب فوتبال و در حد تیم ملی ایران محسوب نمی‌شوند ولی از بسیاری از کشورهای ناشناخته آفریقایی حریف تدارکاتی کم‌هزینه‌تر و مناسب‌تر به نظر می‌رسند.90

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار