خبرگزاری شبستان: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با اشاره به اهمیت غنی سازی اوقات فراغت، گفت: باید برنامه های فرهنگی از مرکز استان تمرکززدایی شود و از ظرفیت سایر مناطق استفاده شود.
کد خبر: ۶۱۰۴۲۹
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۹ 23 May 2018

محمدرضا علیزاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان امروز ( دوم خرداد ) در جلسه اوقات فراغت در محل دبیرخانه کانون های مساجد ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات همکاران دبیرخانه کانون های مساجد استان و تشکر از تدبیر محمد ابدالی تکلو جهت جابجایی ساختمان اداری دبیرخانه کانون های مساجد، افزود: دبیرخانه کانون های مساجد در سال 96 علی رغم وجود مشکلات مالی توانست فعالیت های خوب و شاخصی را در سطح استان انجام دهد از طرف دیگر می دانیم که دولت نیز با محدودیت های مالی و اعتباری روبرو است و به تبع آن دستگاه ها و مجموعه های وابسته به دولت نیز با این مشکلات روبرو هستند.

 

وی با اشاره به اینکه بخشی از اعتبارات دبیرخانه کانون های مساجد از طریق وزارت ارشاد تامین می شود، افزود: بخش اعظم اعتبارات این دبیرخانه از طریق مردم و خیّرین تامین می شود و اعتبارات وزارت ارشاد بیشتر در جهت ساختار دبیرخانه و مدیریت آن هزینه می شود اما بطور کلی حمایت دولت در مقابل حمایت مردمی اندک است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان عنوان داشت: با همه محدودیت ها و مشکلاتی که وجود داشت در سال گذشته دبیرخانه کانون های مساجد توانست اتفاقات خوبی رقم بزند و نه تنها کاری بر روی زمین نماند بلکه کارهای بیشتر و بهتری انجام شد.

 

وی با اشاره به اینکه وابسته بودن به اعتبارات دولتی برای سیستم های دولتی و مجموعه های وابسته به دولت یک آفت محسوب می شود و اگر روزی اختلالی در منابع دولتی ایجاد شود این مجموعه ها نمی توانند روی پای خود بایستند، ابراز داشت: مهم ترین مسئله در ادارات، مدیریت منابع است و صرفا منابع زیاد موجب موفقیت یک مجموعه نمی شود.

 

علیزاده با بیان این مطلب که اگر روزی منابع دولت هم زیاد شود نباید این منابع بدون برنامه وصول شود، ابراز داشت: نبض کانون های مساجد ارتباط با مردم و خیّرین است که مصداق بارز آن کنگره پیامبر اعظم صلی الله و علیه و آله است که حتی صرفا با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هم قابل برگزاری نبود لذا نقش مردم در این فعالیت ها، محوری است.

 

وی کنگره پیامبر اعظم صل الله و علیه و آله را مصداق وحدت دانست که در نوع خود در سطح استان منحصربه فرد است چراکه استان کرمان دارای تکثّر فرهنگی است و اقلیت ها و مذاهب مختلف در این کنگره حضور پیدا کردند و پیرامون موضوع وحدت سخنرانی کردند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان عنوان داشت: در بحث اوقات فراغت دبیرخانه کانون های مساجد بواسطه اینکه دارای تعداد زیاد کانون های فرهنگی، تراکم جغرافیایی مناسب، ظرفیت بالا، اتصال کانون ها با مساجد استان و نقش مفید آنها در جذب اقشار مختلف جامعه بوده، بیش از سایر مجموعه های فرهنگی مورد توجه است.

 

وی با اشاره به اینکه جشنواره قرآنی مدهامتان در سال گذشته در شهر انار برگزار شد و هدف ما نیز این است که برنامه های فرهنگی و هنری تمرکززدایی شود و باید از ظرفیت مناطق استفاده کرد، اظهار داشت: گردهمایی مشهد مقدس که تعدادی از مدیران کانون فرهنگی هنری به مشهد مقدس اغزام شدند، یک حرکت بسیار خوب و ارزنده بود.

 

وی خاطرنشان کرد: دیدگاه حاکم بر سیستم و مجموعه ها، دیدگاه اعتدالی است و این اداره کل و دبیرخانه کانون های مساجد نیز تلاش می کند که به این امر متعهد باشد چراکه اگر ظرفیت های مسجد و برنامه های فرهنگی تبدیل به برنامه های فرهنگی و سیاسی شود جامعیت خود را از دست می دهد لذا محور فعالیت مسجد و کانون های فرهنگی، انجام برنامه های فرهنگی است و باید دغدغه های خود را متناسب با دغدغه های رهبر معظم انقلاب همچون مباحث مربوط به نماز و آسیب های اجتماعی همسو کرد.

 

علیزاده با بیان این مطلب که گردهمایی مشهد مقدس موجب انسجام بیشتر و ارتباط خوب میان دولت و کانون ها شد، بیان داشت: وجود مجموعه منسجم نیازمند انسجام و وحدت اعضای آن است که در مجموعه دبیرخانه مساجد وجود دارد؛ گام بعدی تعامل میان دبیرخانه و کانون های فرهنگی هنری و نظارت و سرزدن به آنها است و در نهایت تفاوتی میان کانون ها قائل نباشیم.

 

وی عنوان داشت: باید تعاملات میان دبیرخانه کانون های مساجد و سایر ادارات و نهادهای غیردولتی فرهنگی بیشتر شود چراکه این امر موجب ارتباط بیشتر هنرمندان با مسجد و استفاده از ظرفیت آنان می شود و فعالیت های جزیره ای نیز کمتر می شود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان عنوان داشت: وجود 634 کانون فرهنگی هنری به معنای وجود 634 مرکز است که بزرگ ترین سرمایه آن وجود نیروی انسانی است از طرف دیگر تاکید بر این است که تلاش شود آمار واقعی ارائه شود چراکه اگر این آمارها واقعی نباشد موجب برنامه ریزی اشتباه می شود، فعالسازی سامانه جامع بچه های مسجد موجب پررنگ تر شدن عدالت فرهنگی می شود.

 

وی با بیان این مطلب که در برنامه های اوقات فراغت باید جذب حداکثری مدنظر باشد و کیفیت بخشی به این برنامه ها علاوه بر جذب افراد، موجب استقرار اعضا در کانون و فعالیت آنان در طول سال می شود، گفت: در برنامه های اوقات فراغت باید هدف را مشخص کرد و صرفا به دنبال پر کردن اوقات فراغت نباشیم لذا عنوان « غنی سازی اوقات فراغت » به همین دلیل مطرح می شود و نتیجه آن موجب کاهش آسیب های اجتماعی می شود.

 

علیزاده اضافه کرد: اگر کسی پیرو و مطیع ولایت باشد، بچه های مسجدی و کانون های فرهنگی هنری هستند لذا باید دغدغه های مقام معظم رهبری مدظله العالی مورد توجه قرار بگیرد و در این زمینه حمایت از کالای ایرانی، بحث آسیب های اجتماعی و مقوله نماز از جمله ذغذغه های رهبر معظم انقلاب است.

 

وی تصریح کرد: در کلاس های آموزشی اگر باور کودک را شکل دهیم در چند سال آینده باور وی تغییر می کند همچنین در مقوله آسیب های اجتماعی مباحث را به کودکان گوشزد کنیم و در زمینه امر به معروف به اولویت ها توجه کنیم.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در زمینه اقتصاد مقاومتی افزود: اگر بتوانیم 200 تالار گفتگو را فعال کنیم در جهت حمایت از کالای ایرانی گام برداشته ایم.

منبع: شبستان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار