روزنامه ابتکار با انتشار گزارشی با عنوان کلید «بهشت» در دستان افشانی به موضوع انتخاب محمد علی افشانی با رای قاطع شورای شهر به عنوان شهردار جدید پایتخت می پردازد.
کد خبر: ۶۰۵۴۸۱
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴ 14 May 2018

روز موعود فرا رسید و کلید بهشت با 19 رای به «محمدعلی افشانی» تقدیم شد. روز گذشته با رای اکثریت اعضای شورای شهر تهران افشانی شهردار پایتخت شد.
وی در مسیر شهردار شدن 6 رقیب نهایی داشت که با کناره گیری چند تن از آن‌ها نهایتا در رقابت با «سمیع الله حسینی مکارم» پیروز و راهی بهشت شد.
در گزارش پیش‌رو به چگونگی انتخاب افشانی به عنوان شهردار، حواشی رخ داده در جلسه روز یکشنبه شورای شهر تهران و همچنین چالش هایی که شهردار منتخب با آن مواجه می شود، خواهیم پرداخت.

شهر زیست پذیر، شهروند مشارکت پذیر
محمدعلی افشانی که پیش از این در دولت اول حسن روحانی استاندار فارس بود و ریاست شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور را در دولت دوازدهم بر عهده داشت، باید به ساختمان بهشت نقل مکان کند و در سمت شهرداری مشغول به خدمت شود.
شعار افشانی در برنامه‌ای که او در صحن شورا به اعضای شورای شهر ارائه کرد، «شهر زیست پذیر، شهروند مشارکت پذیر» بود و او با همین شعار و برنامه‌ای که در قالب 14 فصل ارائه شد توانست با کسب 19 رای تصدی شهرداری را ازآن خود کند.
مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران در تشریح انتخاب شعار «شهر زیست پذیر، شهروند مشارکت پذیر» توسط شهردار جدید، به «ابتکار» می‌گوید: «آقای افشانی به صراحت اشاره کردند که اوضاع شهر به سامان نمی‌رسد جز اینکه شهروندان مشارکت کنند و حضور یابند.
شهرداری‏ای موفق است که بتواند مشارکت و حضور شهروندان را در جهت زیست پذیر کردن شهر بسیج کند؛ با مردم حرف بزند، شهرداری باید برای رفع چالش‌های مختلف شهر و مدیریت شهری از مردم استفاده کند.
بنابراین این دو موضوع کاملا به هم مرتبط است، زیست پذیر بودن شهر، رفع چالش‌های محیط زیستی شهر و ترافیکی و آسیب‌های اجتماعی و ... وقتی شهردار می‌تواند این آسیب‌ها را کاهش دهد که بتواند شهروندان را به صحنه بیاورد و با حضور شهروندان و مشارکت آن‌ها است که این مشکلات تخفیف پیدا می‌کند.»

انتخاب فردی که صد در صد از وزارت کشور تایید می گیرد
گام بعدی مسیر شهردار شدن افشانی گذر از فیلتر وزارت کشور است.
به گفته رئیس شورای شهر تهران پرونده شهردار شدن افشانی به وزارت کشور ارسال شده است. محسن هاشمی رفسنجانی روز گذشته اظهار امیدواری کرد که تا جلسه بعدی شورای شهر(یکشنبه هفته آینده) تایید شهردار تهران به پایان رسیده باشد و جلسه بعدی با حضور ایشان برگزار شود.
هاشمی در مورد معیار اصلی انتخاب شهردار گفت: «با 28 نفر شروع می‌کنیم و در ابتدای راه هشت نفر انصراف می‌دهند و با بیست نفر باقیمانده برنامه ریزی می‌کنیم اما نهایتا هفت نفر باقی می‌مانند و از آن هفت نفر هم سه نفر انصراف می‌دهند و در نهایت می‌بایست دو نفر را از بین چهار نفر انتخاب کرد که دست آخر نیز یک نفر انتخاب می‌شود.»
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه پرونده افشانی را به عنوان شهردار منتخب تهران برای آقای رحمانی فضلی، وزیر کشور فرستاده‌ام، گفت: «از الان تایید صلاحیت افشانی بر عهده وزیر کشور است تا حکم هم توسط ایشان صادر شود و بر اساس قانون، وزیر کشور 20 روز فرصت دارد که این حکم را امضاء کند اما از آنجا که در حال حاضر افشانی معاون وزیر کشور است انتظار داریم این حکم زودتر امضاء شود.»
مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی «ابتکار» در پاسخ به این سوال که آیا اعضای شورای شهر از میان دو نامزد نهایی شهرداری، گزینه‌ای را انتخاب کردند که وزارت کشور صد در صد او را تایید خواهد کرد؟ می‌گوید: «یکی ازمهمترین مسائلی که اعضای شورای شهر در انتخاب شهردار در نظر گرفتند، همین موضوع بالا بودن احتمال دریافت تایید صلاحیت از نهادهای حاکمیتی بود.
خوشبختانه آقای افشانی به این دلیل که معاون وزیر کشور بودند این احتمال برایشان بالاست که تایید را از وزارت کشور دریافت کنند. ما احساس می کنیم در این مسیر برای ایشان مشکلی به وجود نخواهد آمد و این موضوع یکی از ملاک های مهم تصمیم گیری اعضای شورا برای انتخاب گزینه هایی بود که در مراحل مختلف تایید می کردند و نهایتا آقای افشانی گل سرسبد چنین گزینه‏هایی بود.»
حال باید منتظر بود و دید آیا وزارت کشور افشانی را تایید می کند، انتظاری که با توجه به سوابق او دور از انتظار نیست. گفتنی است فعالیت رسمی شهردار جدید تهران پس از ابلاغ حکم وزیر کشور آغاز خواهد شد.

برجام، میثاق نامه و ...
از حاشیه های روز گذشته جلسه انتخاب شهردار در شورای شهر تهران می توان به موضوع تاثیرات خروج آمریکا از برجام، شبهات در مورد میثاق‏نامه و توصیه هایی را که اعضای شورای شهر به افشانی کردند، اشاره کرد.
براساس گفته های هاشمی رفسنجانی، موضوع اخذ میثاق نامه از محمد علی افشانی هنوز در شورا به بحث گذاشته نشده است.
وی در این باره گفته است: «در جلسات هم اندیشی بحثی در مورد اینکه از شهردار جدید میثاق نامه گرفته شود یا نه نداشته‌ایم.» با پیگیری خبرنگاران در ارتباط با جلسات هم اندیشی که خبری از آن منتشر نمی شود، رئیس شورا شهر پاسخ می دهد: «به نظر من این سوال سفسطه انگیز است؛ چرا که در مجلس و یا هر جمع مشورتی و تصمیم گیرنده‌ای فراکسیون‌هایی وجود دارد که با هم جلسات هم اندیشی برگزار می‌کنند، در جلسات هم اندیشی شورا هم در مورد همه مسائل و تصمیم گیری‌ها صحبت می‌شود تا بررسی‌ها کاملا آگاهانه باشد و حالا که شورای شهر یکدست است و جلسات هم اندیشی نیز یکدست برگزار می‌شود، شما فکر می‌کنید که شفاف نیستیم. در حالیکه این جلسات کاملا دموکراتیک است و همه هم از آن آگاه هستند و این صحبت شما درست نیست.»
از موضوعات دیگری که در جلسه شورای شهر به آن پرداخته شد، تاثیرات خروج آمریکا از برجام بر روی پروژه‌های شهری مانند فاینانس مترو بود.
حجت میرزایی، معاون برنامه ریزی شهرداری تهران در این باره گفت: «من نمی‌گویم که خروج آمریکا از برجام هیچ اثری ندارد و قطعا در برخی مجاری‌ها اثرگذار خواهد بود اما بخش زیادی از پروژه‌های شهرداری سرمایه پذیر هستند و از تنوع فرصت‌های سرمایه‏گذاری در اروپا، آسیای شرقی و ... برخوردارند.»
همچنین هاشمی رفسنجانی نیز در پاسخ به این پرسش گفته بود: «این موضوع هیچ ربطی به شورای شهر ندارد.
چرا که قراردادهای شهرداری در حوزه شورای شهر نیست اما باید بگویم عمده فاینانس‌های شهرداری از کشور چین است.»
در جلسه روز یکشنبه شورای شهر تهران، اعضای شورا به شهردار منتخب پیشنهاد دادند که از برنامه‌های سایر کاندیداها استفاده کند.
گفتنی است محمود میرلوحی و امینی از جمله کسانی بودند که در این باره اظهار نظر کردند.

غول تهران آماده پذیرایی از افشانی
با انتخاب محمد علی افشانی به عنوان شهردار تهران، یک محمد علی جایگزین یک محمد علی دیگر شد.
عمر شهردار بودن محمد علی نجفی از 5 شهریور ماه 1396 آغاز و تا 21 فروردین ماه 1397 به پایان رسید و حال نوبت به محمد علی افشانی رسیده است تا با غول مشکلات پایتخت دست و پنجه نرم کند. مشکلاتی که بدنه آن را گره های ترافیکی و آلودگی هوای تهران تشکیل می دهد و در بخش های بعدی به کمبود فضای سبز، آسمان خراش هایی که از طریق فروش تراکم ساخته شده، مسائل باغات و بسیاری دیگر ختم می شود.
مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی «ابتکار» با اشاره به چالش های پیش‌رو افشانی می گوید: «آقای افشاری هر دو نگاه استراتژی و عملیات را هم در تحصیلات خودشان و هم در اجرا در استان‌های مختلف تجربه کردند.
ایشان در آخرین مسئولیتشان هم که معاون وزیر کشور بودند، هر دو نگاه را داشتند که تلفیقش لازمه شهردار تهران است. در یکی از جلساتی که با ایشان داشتیم، پرسیدم سه اولویت اصلی شما برای اداره شهر تهران و چالش های پیش رو چیست؟ ایشان به سه موضوع «ترافیک»، «آلودگی هوا» و «بافت فرسوده» یا همان باز آفرینی شهری اشاره کردند.» فراهانی می افزاید: «آقای افشانی مسئله ترافیک را به عنوان مهمترین مساله شهر تهران برشمردند و راه آن را گسترش حمل و نقل عمومی، تکمیل خطوط مترو، تامین واگن مترو و همچنین تامین اتوبوس و تراموا برای شهر و همزمان با آن راه هایی برای جلوگیری از استفاده از وسایل شخصی و تشویق آن ها به استفاده از حمل و نقل عمومی برشمرد.
این موضوع ها همزمان به کاهش آلودگی هوا هم منجر خواهد شد.»
وی ادامه داد: «مسئله بعدی بحث بازآفرینی شهری و بافت فرسوده است. ایشان گفتند که شهر تهران در صورت زلزله بالای 7 ریشتر شاهد کشته های میلیونی خواهد بود و شهر تهران غیرقابل زیست خواهد بود به واسطه مشکلات متعددی که ایجاد خواهد شد، که همه این ها منتهی به بحث بافت فرسوده خواهد بود.»
این در حالی است که مسائل مهمی چون تعهدات مالی بسیار سنگین شهرداری تهران و بدهی‌های این مجموعه و همچنین مطالبات شهرداری از جمله چالش‌هایی است که شهرداری با آن روبرو است.
باید دید افشانی که در 30 سال گذشته در سمت های مختلفی در بدنه نظام فعالیت کرده است، از پس مشکلات پایتخت بر خواهد آمد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار