رئیس سازمان میراث فرهنگی:مسؤولان امنیتی و سیاسی شیراز باید مانع از تخریب بافت تاریخی شوند.
کد خبر: ۶۰۵۱۵
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۱ 12 July 2015
تابناک فارس به نقل از ایسنا:رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره آخرین بررسی ها و اقداماتی که برای بافت تاریخی شیراز انجام شده است،‌ اظهار کرد:‌ به دنبال بازدیدی که سال گذشته از شیراز داشتم، جلساتی با شورای بافت تاریخی شیراز و شخص وزیر راه داشتم ، همچنین در جلسات بعدی در این زمینه برای ساماندهی این بافت پیش‌بینی شد تا در قالب یک طرح مصوب با همکاری و هماهنگی مسئولان استان فارس و آستانه مقدس احمدبن موسی (ع) طرحی تهیه و در قالب یک طرح با مدیریت یکی از معاونان وزارت راه و شهر سازی دنبال شود و بافت با رعایت همه ملاحظات قانونی،‌ از جمله ملاحظات میراثی و تاریخی ساماندهی شود.

وی افزود: همه اعضا، مشاوران و مدیران استان نیز به تفاهم رسیدند که طرح ساماندهی بافت تاریخی شیراز در قالب یک طرح مصوب شورای عالی شهرسازی انجام شود،‌ همچنین مشاور و مدیر پروژه انتخاب شدند تا طرح را دنبال کنند و همه تفاهم کردیم تا در قالب این طرح و با رعایت همه ملاحظات قانونی آن انجام شود.

او اضافه کرد:‌ اکنون نیز ما بر همان عقیده هستیم و یقین، فکر و باور داریم که باید ساماندهی بافت تاریخی شهر شیراز در قالب طرح در حال تهیه توسط وزارت راه و شهرسازی که با هماهنگی همه‌ی اعضا برای اجرای و ساماندهی آن تفاهم شده است،انجام شود.


به گفته وی، آخرین جلسه در این زمینه نیز هفته گذشته در شورای عالی شهرسازی مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سلطانی‌فر همچنین ضامن اجرایی جلوگیری از هر تخریب در کنار جلسات برگزار شده در بافت تاریخی شهر شیراز را همکاری مسئولان امنیتی،‌ سیاسی و قضایی شیراز دانست و تایید کرد:‌ با این وجود همه مسئولان ما در این زمینه که از این بناهای ارزشمند فرهنگی و تاریخی حفاظت نماییم،به تفاهم رسیده‌اند.

موفقیت بزرگ دولت تدبیر و امید در بازگرداندن دو محموله فرهنگی-تاریخی در ظرف شش ماه


معاون رییس‌جمهور از پیگیری‌های سازمان متبوع خود برای استرداد الواح هخامنشی خبر داد و با بیان این نکته که این پرونده از سال 1314 تا امروز مطرح است، توضیح داد: الواح هخامنشی شامل بیش از 30 هزار لوح بود که در سال 1314 بر اساس مصوبه دولت از طریق کشتی به موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو فرستاده شد و سال 1316 به آنجا رسید. بر آن اساس قرار بود در مدت سه سال بررسی‌های کارشناسی و مطالعات روی این الواح انجام و به ایران برگردانده شود،‌ چند سال نخست که این اقدام انجام نشد، اما با پیگیری‌ها بخشی از الواح در سال 1327 به ایران برگردانده شد، بخشی نیز در سال ‌1350. همچنین بخش دیگری از آن در سال 1383 به ایران استرداد شد، اما هنوز بخشی از الواح در آن موسسه است.بنا بر حکم مراجع قضایی در آمریکا نگهداری می شد.

سلطانی‌فر در ادامه با اشاره به انفجاری که در سال 1997 میلادی در بیت‌المقدس رخ داد و چند یهودی به بهانه جبران خسارت و ارتباط واهی ایران با ایران انفجار برای توقیف الواح کردند و آن‌ها توقیف شد،‌ افزود: در چند مرحله ایران در جلسات دادگاه‌هایی که در این زمینه برگزار شد، حاضر و ثابت کرد که الواح جنبه‌ی تجاری ندارند و آثاری با جنبه‌ی فرهنگی و مطالعاتی بوده و قابل توقیف نیستند.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: وکلای مرکز شرق‌شناسی شیکاگو می‌گویند در هشت سال دولت گذشته پیگیری زیادی برای استرداد این اشیاء نشد و سر این بحث که آن الواح تجاری نیستند و دادگاه نباید آن‌ها را توقیف می‌کرد در دادگاه ادعاهایی مطرح کرده‌اند، اما آن‌ها به این وکلا اعلام کرده‌اند که این قضیه به وکلای این مرکز ربطی ندارد و ایرانی‌ها باید در این زمینه وارد شوند.


او تاکید کرد: در دو سال گذشته، دو دادگاه خاص در این زمینه برگزار شد و دو حکم خوب به نفع ایران داده شد، بنابراین به نظر می‌رسد باید دادگاه آخر در آینده برگزار شود،‌ هرچند زمان در این نوع از محاکم موردی نیست که بتوان آن را پیش‌بینی کرد. حتی ممکن است این جلسه‌ی دادگاه یک یا دو سال آینده برگزار شود،‌ ما نمی‌توانیم در این زمینه تعیین تکلیف کنیم، اما فکر می‌کنیم یک یا دو جلسه‌ی دادگاه دیگر می‌تواند حقانیت ما را به اثبات برساند.

به گفته‌ وی، براساس صحبت‌های نمایندگان مرکز شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو دیگر الواح هخامنشی هنوز در موسسه شرق شناسی شیکاگو هستند.

البته سلطانی‌فر به اقداماتی که در طول چند ماه گذشته برای استرداد دو مجموعه تاریخی توسط این دولت انجام شده، اشاره کرد و گفت:‌ در این دولت موفق شدیم دو موفقیت و دستاورد تاریخی داشته باشیم. بازگرداندن 349 قلم از اشیای «خوروین» که موفق شدیم در شرایط استثنایی در محکمه‌ی آن پیروز شویم و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، هیاتی از ایران برای انتقال آثار به بلژیک بفرستیم، اقدامی که اگر 24 ساعت دیرتر انجام شده بود،‌ احتمال ماندن این آثار در آن کشور تا چند سال آینده هنوز وجود داشت. چون 24 ساعت پس از رسیدن این آثار به ایران،‌ بار دیگر مدعیان این پرونده اعلام شکایت کردند، اما ما موفق شدیم در کوتاهترین زمان ممکن پس از 50 سال که آثار از کشور خارج شده بود و 35 سال دعوای حقوقی بر سر آن، آ‌ن‌ها را به کشور برگردانیم.

او همچنین در ادامه به دومین موفقیت ایران در استرداد آثار تاریخی به کشور اشاره کرد و افزود:‌ در دومین پرونده یعنی آثار «چغامیش»، خوشبختانه ایران توانست حقانیت خود را ثابت کند و آثار به کشور برگردانده شوند، هر چند ما هنوز ادعایی درباره‌ی خسارت‌های وارد شده به ایران به دلیل نبود این آثار در خارج از کشور داریم که آن را پیگیری می‌کنیم.

سلطانی‌فر درباره احتمال بازپس‌گیری سر سرباز هخامنشی نیز که چند سال گذشته در یک مزایده در لندن به فروش رفت و سال گذشته مشخص شد در اختیار یک جوان کانادایی است توضیح داد:‌ از این موارد انفرادی چند مورد در دست پیگیری داریم که کارهای حقوقی آن توسط دفتر امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری با کمک مجموعه حقوقی سازمان میراث فرهنگی انجام می‌شود،‌ برخی از این موارد قابل اثبات هستند که به صورت قاچاق خارج شده‌اند ،‌برای موارد دیگر نیز باید پیگیری حقوقی و قانونی بعمل آوریم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار