در حال حاضر بین دستگاه‌های خدمات‌رسان در شهر‌ها ناهماهنگی‌هایی دیده می‌شود که زمان و هزینه بیشتری را تلف می‌کند، در این بین راهکار را مدیریت یکپارچه شهری تعریف کردند که البته هنوز در مسیر قانونگذاری مانده است.
کد خبر: ۶۰۱۷۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۹ 09 May 2018
در حال حاضر بین دستگاه‌های خدمات‌رسان در شهر‌ها ناهماهنگی‌هایی دیده می‌شود که زمان و هزینه بیشتری را تلف می‌کند، در این بین راهکار را مدیریت یکپارچه شهری تعریف کردند که البته هنوز در مسیر قانونگذاری مانده است.

به گزارش فارس، بار‌ها شهروندان اعلام کردند که در مسیر عبور و مرور آن‌ها، یک منطقه توسط شرکت‌های خدمت‌رسان، چون مخابرات، توزیع برق، آب و فاضلاب و یا شهرداری تخریب و به دلیل ایجاد زیرساخت‌ها مجددا ترمیم شده است. از همین رو بار‌ها اعلام کردند آیا نمی‌شود یک هماهنگی بین دستگاه‌ها تعریف کرد که دوباره‌کاری صورت نگیرد و در صرف زمان و هزینه‌ها صرفه‌جویی شود؟

بسیاری از کارشناسان برای رفع این معضل معتقدند باید از تجربه کشور‌های دیگر استفاده کرد. در بسیاری از کشور‌ها شهردار بالاترین مقام شهر بوده و اغلب امور فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، اقتصادی و عمرانی زیر نظر یک مدیریت واحد یا پارلمان شهری سیاستگذاری و اجرا می‎شود. به همین دلیل نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی که نایب رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی بوده و در دوره قبل مجلس نیز ریاست این کمیسیون را بر عهده داشت چندی پیش در جمع اعضای شورای شهر اعلام کرد که لایحه مدیریت یکپارچه شهری که ۶ سال از زمان تکمیل آن سپری شده است، به زودی تعیین تکلیف و اجرایی می‌شود.

امیر خجسته از تصمیم مجلس برای تعیین تکلیف لایحه مدیریت یکپارچه شهری خبر داد و گفت که در آینده‌ای نزدیک این لایحه به اجرا گذاشته می‌شود.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی تحقق مدیریت جامع شهری را ناجی شهر خواند تا به بحرانی که او معتقد است گریبان شهر را گرفته پایان دهد.

وی همچنین اعلام کرده اجرایی نشدن این لایحه باعث شده تا شورا قدرت لازم را نداشته و نتواند در مدیریت شهری به خوبی نقش آفرینی کند، ضمن اینکه این لایحه نباید بیش از این طولانی شود.

به گفته خجسته در این لایحه ۱۵۱ ماده پیش‌بینی شده که می‌تواند بحران امروزی و مشکل سلیقه‌ای عمل کردن ارگان‌ها را برطرف کند.

انقلاب در مدیریت شهری

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان در گفت‌و‌گو با فارس با اشاره به اینکه مدیریت جامع شهری در جوامع پیشرفته به طور کامل اجرا می‌شود، اظهار کرد: شهردار در این جوامع به عنوان کلیددار شهر، حتی پلیس را نیز زیر نظر خود دارد.

 علی فتحی افزود: البته ما تا این حد را دنبال نمی‌کنیم بلکه خواهان آن هستیم که حداقل دستگاه‌های خدمات‌رسان زیر نظر یک مدیریت جامع عمل کنند طوری که با هم هماهنگ باشند و وقتی طرحی اجرا می‌شود توسط دستگاه دیگری به منظور عملیات جدیدتر تخریب نشود.

وی با تأکید بر اینکه مثال فوق ساده‌ترین اختلاف نظری است که بین دستگاه‌ها وجود دارد، تصریح کرد: وقتی به مباحث کلان و تصمیم‌گیری‌های بلندمدت می‌پردازیم با مدیریت جامع شهری شاهد توسعه و پیشرفت افزون‌تری خواهیم بود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه در خلأ مدیریت جامع شهری شاهد نوعی زورآزمایی بین مدیران هستیم، ادامه داد: این مسأله در کشور‌های جهان سوم وجود دارد و هیچ کس حاضر نیست که زیرمجموعه دستگاه دیگری قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه جزئی‌ترین هماهنگی بین شهرداری و شرکت آبفا زیر عنوان تبصره ۳ وجود دارد که سود آن به مردم می‌رسد، خاطرنشان کرد: بسیاری از مناطقی که شبکه فاضلاب ندارد، به علت وجود همین تبصره و هماهنگی به عمل آمده از این خدمات بهره‌مند شدند.

فتحی با بیان اینکه با شرایط موجود امیدی به انجام این قانون نیست، گفت: اگر مدیریت جامع شهری به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و به عنوان قانون مطرح شود، در هزینه‌های جاری و زیرساختی صرفه‌جویی چشمگیری خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این صرفه جویی در استفاده از مصالح مورد نیاز که جزئی از طبیعت نیز هست، به شدت تأثیرگذار است، اظهار کرد: البته این مدیریت امور شهری تنها در این مورد ختم نمی‌شود و ابعاد اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و اقتصادی بی‌شماری دارد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان افزود: با تصویب این قانون انقلاب بزرگی در حوزه اداری ـ. سیاسی کشور رخ می‌دهد.

صرفه جویی در هزینه‌ها

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان نیز در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه در اصل ۱۰۱ قانون اساسی فلسفه تشکیل شورای شهر استفاده از مشارکت مردمی در پیشبرد امور عمرانی و فرهنگی در شهر شناخته شده است، تصریح کرد: به عبارت دیگر هر آنچه در شهر با آن درگیر هستیم زیرمجموعه شورای شهر تعریف می‌شود تا مشارکت مردم جلب شود.

علی رحیمی‌فر با اشاره به اینکه پارلمان شهری که دارای وظیفه سیاستگذاری و نظارت است به کل شهر تعمیم می‌یابد، ادامه داد: اگر مدیریت جامع شهری مطرح می‌شود باید آن را از دید سیاستگذاری و نظارت بر تمام شقوق ساری و جاری در شهر، نگاه کرد.

وی با بیان اینکه اگر این اتفاق رخ دهد شاهد موازی‌کاری و هزینه چندباره نخواهیم بود، خاطرنشان کرد: این مسأله باعث خواهد شد که هزینه‌ها کاهش و بهره‌وری افزایش یابد.

عضو شورای اسلامی شهر همدان گفت: در برخی از مواقع که دستگاه‌ها در تضاد یکدیگر قرار می‌گیرند این قانون می‌تواند ورود کرده و مناقشات را حل و یک تعامل درون‌شهری ایجاد کند.

وی با بیان اینکه امور مربوط به شهر در این صورت با سرعت بیشتری رخ خواهد داد، اظهار کرد: البته باید در این صورت به ترکیب اعضای شورای شهر نیز داشته باشیم تا افراد بتوانند از مدیریت این وضعیت برآیند.

هدف خدمت گذاری بهتر به مردم است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان نیز در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه هر اقدامی در شهر نیازمند این است که ساختار آن فراهم شود، افزود: اگر این اتفاق رخ ندهد به اهداف لازم نخواهیم رسید.

سیدهادی حسینی‌بیدار با اشاره به اینکه فرهنگسازی لازم در جامعه نیز باید صورت گیرد، تصریح کرد: شرکت آبفا دارای ماهیت کاملا فنی و تخصصی است که کار‌های زیربنایی را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه ابتدا باید یک پایلوت برای اجرای مدیریت واحد شهری تعریف و اجرا شود، ادامه داد: باید پیروزی‌ها و شکست‌های اجرای این طرح‌ها را در پایلوت بررسی کرد و سپس نسبت به آن تصمیم‌گیری کرد.

مدیرعامل شرکت آبفا در همدان با اشاره به اینکه هدف اصلی ما خدمت‌رسانی بهتر به مردم است، خاطرنشان کرد: نقاط قوت و ضعف این طرح باید مشخص شود چراکه اجرای آن ممکن است با عواقب بی‌شماری مواجه شود و بازگشت از آن هم هزینه‌های بسیاری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه امروز یک ارتباط تنگاتنگی بین شهرداری و شرکت آبفا وجود دارد، گفت: اجازه نمی‌دهیم که خدمت‌رسانی شهرداری به مردم به دلیل پروژه‌های ما معطل بماند و هیچ جا هم شهرداری مانع از اقدامات ما نشده است.

حسینی‌بیدار با اشاره به اینکه به عنوان نمونه در میدان امام، پیاده‌راه بوعلی و اکباتان پا به پای شهرداری حرکت کردیم اظهار کرد: اگر ساختاری جامع و کارا ایجاد شود، باعث خدمات‌رسانی بهتر به مردم خواهد شد.

به نظر می‌سد نباید انتظار داشت این طرح پس از تصویب در مجلس در بازه زمانی کوتاه به اجرا گذاشته شود و فرصت زیادی لازم است تا آن را به طور کامل پیاده‌سازی کرد. از همین رو قطعا تصمیم‌گیران ابتدا به صورت پایلوت در برخی از شهر‌ها این اقدام را آغاز خواهند کرد تا هزینه‌های احتمالی اجرای مدیریت جامع شهری را به حداقل و بهره‌وری آن را به حداکثر برسانند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار