عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: روابط تجاری و اقتصادی هرمزگان با کشور ویتنام گسترش می یابد. حتی شرایط برای ایجاد خواهرخواندگی با یکی از بنادر بزرگ ویتنام فراهم است.
کد خبر: ۶۰۰۳۱۹
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۶ 04 May 2018

به گزارش تابناک : محمد آشوری در مورد دستاوردهای سفر به ویتنام و سفر هیئت تجاری این کشور به استان هرمزگان بیان داشت: رویکرد سرمایه گذاری در استان هرمزگان در سنوات مختلف از سرمایه گذاری خارجی به سمت مطلوب وضعیت پیش رفته است، شاید در حد مطلوب نبوده اما این حرکت به سمت حرکت رو به جلو بوده و طبعا این تلاش ها در عرصه های مختلف گامی در این جهت است.

وی عنوان کرد: حضور سفیر ایران در ویتنام در استان هرمزگان و شرکت در جلسه هیئت تجاری ویتنام با استاندار هرمزگان به رغم عرف دیپلماتیک و مشغله فراوان وی، دلالت بر استحکام پیگیری این موضوع است. همه توافقاتی که بین مجموعه های هیئت های تجاری با استاندار به عنوان نماینده حاکمیت انجام شود قطعا توسط سفیر ایران در ویتنام پیگیری می شود تا این پشتوانه، پشتوانه محکمی باشد.

آشوری اظهارداشت: سیاست های کلان جمهوری اسلامی که توسط مقام معظم رهبری تبعین و اجرا شد سیاست اقتصاد مقاومتی بود که محور اصلی این سیاست تاکید بر درون گرا بودن اقتصاد به معنای ایجاد ظرفیت ها و توانمندی ها و برون گرا بودن از حیث صادرات بود. یعنی به نوعی مراودات ایران با کشورها بر این اساس و اصول شکل گرفت.

این نماینده مجلس عنوان کرد: سیاست خارجی با تکیه بر مجموعه تحولات جهانی و اتفاقاتی که در حوزه تحریم ها رخ داد و یکی از سیاست های راهبردی نگاه به شرق آسیا بود که قدرت های نوظهور اقتصادی بودند و قراب های بیشتر و مشترکی با ایران داشتند. ویتنام یکی از این کشورها بود که به عنوان شریک تجاری نقطه آغاز یک حرکت رو به جلو هست.

وی افزود: در سفری که بنده به همراه دکتر لاریجانی به ویتنام عزیمت کردیم گفتگوهای بسیار سازنده ای با رئوسای مجلس، پارمانهای ملی و منطقه ای ، مسئولان اجرایی و رئوسای حزب شکل گرفت زمینه ای را ایجاد کرد تا این گفتگو تبدیل به یک تفاهم نامه شود و شرایطی را برای حضور هیئت تجاری ویتنام در ایران فراهم شود.

به گفته آشوری، دو هفته بعد از سفر لاریجانی به ویتنام، هیئت تجاری ویتنام اعلام آمادگی برای حضور در ایران کردند این نشانه اراده دو طرف برای تحکیم روابط تجاری و گفتگوهای سازنده که منجر به مبادلات تجاری هرمزگان با ویتنام خواهد بود.

وی افزود: سقف این مبادلات تا 2میلیادر دلار تعیین شده و قطعا اگر اتفاقات خوبی در این زمینه بیفتد ارتقا وضعیت پیدا خواهیم کرد و این نوید را بدهم طرف اقتصادی ویتنامی با توجه به حضور مکرری که در استان داشته اند. یک شرکت ویتنامی در حال احداث کارخانه تولید سس ماهی است که فاز اول بزودی راه اندازی خواهد شد و در حوزه پلیمر برنامه سرمایه گذاری دارند.

آشوری اضافه کرد: در حوزه گردشگری و ایجاد یک خط هوایی بین مناطقی از ایران با ویتنام وجود دارد. حتی پیشنهاد خواهر خواندگی بین هرمزگان با یکی از بنادر بزرگ ویتنام داده شد تا ارتباطات بیشتری در زمینه های تجاری و گردشگری ایجاد شود. آهنگ این حرکت رو به جلو است.

 

منبع : مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار