مدیرکل امور اجتماعی استانداری هرمزگان با اشاره به شرایط نامناسب اجتماعی در بندرعباس گفت: بندرعباس حال خوشی ندارد و این مسئله از آمارهای ارائه‌شده مانند طلاق، بیکاری وفقر مشخص است.
کد خبر: ۵۹۹۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۶ 01 May 2018

به گزارش تابناک : منصور اخلاقی پور ظهر سه شنبه در پنجاهمین جلسه شورای شهر بندرعباس بیان داشت: در شهر بندرعباس از نمای ساختمان‌ها گرفته تا وضعیت داخلی ساختمان‌ها دچار مشکل است که این نشان از شرایط نامساعد اجتماعی که تهدیدی برای شهروندان این شهر است، دارد.

وی در ادامه با اشاره به افزایش فاضله طبقاتی در سال‌های اخیر گفت: در یک پژوهش دانشگاهی مشخص شد بین یک‌پنجم تا یک‌هفتم جمعیت ساکنان مرکز استان در محیط‌های محصور و جدا از دیگران زندگی می‌کنند که می‌توان به ساکنان شهرک‌های نظامی و اداری همچنین خانه‌های سازمانی اشاره کرد.

مشاور استاندار در امور شهروندی اذعان داشت: کاهش مراودات اجتماعی و شاخص‌هایی که به‌عنوان سرمایه اجتماعی هستند مانند اعتماد و همبستگی نسبت به مراکز سایر استان‌ها در این شهر کمتر است.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به تفاوت قیمت کالا، خدمات و مسکن در شهر بندرعباس نسبت به سایر شهرهای کشور اظهار کرد: اگر بخواهیم شهر شیراز را که فاصله زیادی با شهر بندرعباس ندارد مقایسه کنیم متوجه می‌شویم در بهترین نقاط شهر شیراز که از امکانات رفاهی و خدماتی خوبی برخوردار است قیمت مسکن بسیار ارزان‌تر از بندرعباس است.

اخلاقی پور تصریح کرد: در پژوهش انجام‌شده طی یک آمارگیری از معتادین شهر بندرعباس که در کمپ‌ها مستقر هستند به این نتیجه منتج شد که ۵۵درصد افراد معتاد در این پژوهش علت گرایش خود به مواد مخدر را نداشتن سرگرمی مناسب و اوقات فراغت و ۴۷ درصد نقش دوستان اعلام کرده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به ایجاد نشاط بصری در شهر بندرعباس گفت: بندرعباس یک شهر بی‌رنگ است و به لحاظ رنگ و نور از کمبودهای زیادی رنج می‌برد زیرا رنگ و نور یکی از مؤلفه‌های مهم نشاط در هر شهر محسوب می‌شود.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هرمزگان اذعان داشت: ورودی‌های شهر بندرعباس به‌هیچ‌عنوان زیبنده این شهر نیست همچنین این پیشنهاد رادارم که مانند بسیاری از شهرهای کشور از تردد خودروها در محدوده مرکزی شهر ممانعت شود و موتورهای شارژی برای رفت‌وآمد شهروندان جایگزین شود.

مشاور استاندار در امور شهروندی افزود: پیش‌بینی‌شده با اجرای این طرح از سوی شهرداری و شورای شهر حداقل ۲۰۰ شغل به‌صورت مستقیم ایجاد می‌شود.

اخلاقی پور با اشاره به وضعیت بد بازار ماهی‌فروشان اشاره کرد و گفت: باید به وضعیت نامناسب بازار ماهی‌فروشان که قابلیت این را دارد که به‌عنوان یکی از جاذبه‌های دیدنی این شهر تبدیل شود هر چه سریع‌تر رسیدگی شود و چهره این بازار را از سطل‌های مستهلک، پنکه‌های زنگ‌زده و بسیاری از امکاناتی که به سالیان گذشته برمی‌گردد پاک کرد.

وی همچنین با اشاره به بافت فرسوده شهر بندرعباس عنوان کرد: بر اساس آمارهای به‌دست‌آمده ۴۷ درصد شهر بافت فرسوده و حاشیه‌نشین است که البته جزو بافت فیزیکی شهر محسوب می‌شود و ساکنان زیادی دران ساکن هستند که از حداقل امکانات برخوردارند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هرمزگان درباره ساکنان حاشیه‌ای شهر بندرعباس تصریح کرد: طبق پژوهش‌های انجام‌شده ۶۰۰ نفر چادرنشین ۳۵ سال است که در ورودی شهر بندرعباس زندگی می‌کنند و به‌دوراز شأن و منزلت انسانی به سر می‌برند که عده شغل انحا تکدی گری است.

این مقام مسئول ادامه داد: به دنبال این هستیم که با همکاری شهر و استان‌های دیگر این افراد را ساماندهی و به‌عنوان نیروی کار از آن‌ها استفاده کنیم.

اخلاقی پور در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه آمار و ارقام در خصوص مسائل اجتماعی پرداخت و گفت: در سال‌های گذشته طلاق در شهر بندرعباس رشد صعودی داشته و در سال ۹۶ ، از هر صد ازدواج در شهر بندرعباس ۳۴ مورد منجر به طلاق شده که پیش‌بینی می‌شود این آمار در سال جاری به ۳۵درصد برسد.

وی در ادامه تصریح کرد: بر اساس پژوهش‌های انجام‌شده که در سند ازدواج استان نیز به‌صورت رسمی تائید و ثبت‌شده، نداشتن مهارت‌های زناشویی و روابط خارج از عرف در خانواده‌ها از دلایل اصلی و جدید طلاق در بندرعباس است.

مشاور استاندار هرمزگان در امور شهروندی اعلام کرد: هفت هزارتا هفت هزار و ۵۰۰ شهروند با اختلال روانی در بندرعباس زندگی می‌کنند که غالب آن‌ها خود را افرادی سالم می‌دانند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هرمزگان در ادامه با تأکید بر مسائل و مشکلات در حوزه آموزش‌وپرورش عنوان کرد: درباره آسیب‌های اجتماعی رایج بین دانش آموزان و در مواردی مانند استعمال مواد مخدر صنعتی ، توهم‌زا و روان‌گردان‌ها آمارهایی وجود دارد که قابل اعلام نیست.

 

 

 

منبع : مهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار