حمیدرضا دهقانی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان فارس، نیز در این جلسه با بیان اینکه کاهش بارندگی امسال در استان فارس در 50 سال اخیر سابقه نداشته است و میزان بارش‌های بهاری نیز به اندازه‌ای نیست که عقب‌ماندگی بارش‌های زمستانه را جبران کند، اظهار داشت: نسبت به سال آبی گذشته 68 درصد و نسبت به میانگین بلندمدت 60 درصد کاهش بارندگی داشته‌‌ایم.
کد خبر: ۵۹۸۳۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۵ 29 April 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم: عنایت‌الله رحیمی ظهر امروز در جلسه کارگروه سازگاری با بحران کم‌آبی استان فارس با بیان اینکه پرکردن چاه‌های غیرمجاز، کنتوردار کردن چاه‌های مجاز در واقع راهکارهای دفعی است و ما باید برای مدیریت مصرف آب به جای برنامه برخوردی به سمت برنامه‌های هدایتی و ارشادی برویم، اظهار داشت: برای ما پذیرفته نیست که سازمان‌های تامین‌کننده آب برای تامین آب شرب مردم بهانه‌هایی مانند کمبود اعتبار یا کاهش بارندگی را مطرح کنند.

وی با بیان اینکه اولویت ما تامین آب شرب مردم است، بنابراین با فشار به بخش‌هایی مانند کشاورزی و صنعت درصدد تامین آب شرب مردم هستیم، عنوان کرد: در سال گذشته گرایش ما در اعتبارات عمرانی به سمت تامین آب بود و امسال نیز قول مساعد برای تامین اعتبار در این زمینه خواهیم داد.

معاون عمرانی استاندار فارس با بیان اینکه سازمان آبفا ماهانه گزارشی از مصرف آب ادرات استان به استانداری ارائه دهد تا مشخص شود که کدام دستگاه افزایش یا کاهش مصرف آب داشته است، خاطرنشان کرد: کلیه انشعابات فضای سبز شهری که از آب آشامیدنی برای آبیاری استفاده می‌کنند باید قطع و آب غیرشرب برای آنها تامین شود.

وی بیان کرد: از آنجا که سررسید اوراق مشارکت 4 ساله است همین موضوع سبب می‌شود که پیمانکاران رقم بالاتری در برآورد قیمت اعلام کنند و از سوی دیگر مدیر دستگاه دولتی نیز برای جذب این اعتبار دست به فاکتورسازی سوری می‌زند که مطمئنا این موضوع در دیوان محاسبات دردسر ایجاد خواهد کرد و در این بین مدیر دولتی تقصیری هم ندارد زیرا برای عدم برگشت اعتبار مجبور به فاکتورسازی است.

ورودی سدهای فارس 16.6 مترمکعب است

حمیدرضا دهقانی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان فارس، نیز در این جلسه با بیان اینکه کاهش بارندگی امسال در استان فارس در 50 سال اخیر سابقه نداشته است و میزان بارش‌های بهاری نیز به اندازه‌ای نیست که عقب‌ماندگی بارش‌های زمستانه را جبران کند، اظهار داشت: نسبت به سال آبی گذشته 68 درصد و نسبت به میانگین بلندمدت 60 درصد کاهش بارندگی داشته‌‌ایم.

وی با بیان اینکه تا صبح امروز 118 میلی‌متر بارش داشتیم، البته آمار شرکت آب منطقه‌ای اندکی با آمار هواشناسی متفاوت است، خاطرنشان کرد: منابع آب سطحی ما به شدت کاهش یافته و سطح آب رودخانه‌های فارس بین 70 تا 80 درصد کاهش یافته است و خیلی‌های رودخانه‌های فارس کاملا خشک هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان فارس در مورد وضعیت سدهای استان فارس، گفت: با بارندگی شب گذشته ورودی سد درودزن 6 متر مکعب، ورودی سد ملاصدرا 4 متر مکعب و در مجموع ورودی‌های سدهای فارس 16.6 مترمکعب و خروجی آنها 12 متر مکعب بوده است.

وی با اشاره به ساختار ناکارآمد اقتصاد آب کشور و با بیان اینکه عمده آب کشور به صورت مجانی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد، افزود: با وجود اینکه کشت برنج در کل کشور ممنوع شده است ولی همین دغدغه که آب در حال کم شدن است کشاورزان را به کشت بیشتر سوق می‌دهد به طوری که در سال‌های ترسالی در پایین دست سد درودزن حدود 40 هزار هکتار برنج کشت می‌شد اما در اوج خشکسالی به 70 هزار هکتار رسید.

دهقانی خاطرنشان کرد: مناطقی که با عدم کاشت برنج مخالف هستند و نسبت به این موضوع اعتراض دارند کشت اول خود را گندم کاشته‌اند و می‌خواهند در کشت دوم برنج بکارند و ما با کشت دوم کاملا مخالف هستیم وگرنه کشاورزی که فقط یک کشت انجام می‌دهد اگر سهمیه آبی که دارد کفایت می‌کند می‌تواند برنج بکارد، بنابراین بحث ما بر سر کشت دوم است.

وی با بیان اینکه در مناطقی که کشت برنج انجام شده است افت آب‌های زیرزمینی به به 4 متر رسیده است و این نشان می‌دهد که در مناطقی مانند رستم آب‌های زیرزمینی پیش‌خور شده است، افزود: در مناطقی که کاشت برنج نداشتیم با وجود کاهش بارندگی سطح آب‌های زیرزمینی افت چندانی نداشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان فارس با بیان اینکه شهرستان‌های فارس باید تعداد چاه‌های مجاز و غیرمجاز خود را مشخص و همچنین برنامه خود را برای پرکردن چاه‌های غیرمجاز اعلام کنند، افزود: صدور پروانه حفر چاه باید 20 درصد کاهش یابد و کنتور هوشمند بر سر چاه‌های مجاز نصب شود.

کاهش بیش از 50 درصدی میانگین بارندگی در 20 شهرستان فارس

عبدالکریم جامع، مدیرکل سازمان هواشناسی استان فارس نیز در این جلسه اظهار داشت: میانگین بارندگی سال زراعی جاری در فارس 121.4 میلی‌متر بوده که نسبت به سال گذشته 68 درصد و نسبت به میانگین بارندگی بلندمدت 55 درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه از 29 شهرستان فارس در 20 شهرستان میانگین بارندگی بیش از 50 درصد کاهش یافته است، عنوان کرد: در کل کشور نیز فقط 3 استان میانگین بارندگی آنها نسبت به سال گذشته مثبت بوده و استان فارس بعد از استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان چهارمین استان از لحاظ کاهش بارندگی بوده است.

اولویت کنتوردار کردن چاه‌های مجاز با مناطق برنج‌خیز باشد

محمدمهدی قاسمی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، نیز در این جلسه با بیان اینکه طرح تعادل‌بخشی در راستای ساماندهی مصرف آب اجرا می‌شود اما اعتبار درخوری برای اجرای این طرح در نظر نگرفته شده است، اظهار داشت: سال گذشته برای اجرای این طرح در استان فارس به 40 میلیارد تومان اعتبار نیاز بود که تنها 4 میلیارد تومان اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه پرکردن چاه‌های غیرمجاز و کنتوردار کردن چاه‌های مجاز دو آیتم طرح تعادل‌بخشی است، افزود: بیشتر چاه‌های مجاز فارس کنتور ندارند به ویژه چاه‌هایی که در مراکز برنج‌خیز استان فارس واقع شده‌اند بنابراین باید تمرکز ما بر روی کنتوردار کردن چاه‌های مجاز مناطق برنج‌خیز فارس باشد تا مصرف آب در این بخش‌ها مدیریت شود و این موضوع باید یکی از اولویت‌های ما در استان فارس باشد.

مصرف 30 درصد آب ورودی شهر شیراز در کولرهای آبی

الله بخش نظرپور، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز، شیراز نیز در این جلسه با بیان اینکه در ماه‌های گرم سال 25 تا 30 درصد آب ورودی شهر در کولرهای آبی مصرف می‌شود، اظهار داشت: 40 درصد جمعیت شهری فارس در شیراز زندگی می‌کنند و 670 هزار اشتراک آب در این شهر وجود دارد.

نظرپور خاطرنشان کرد: در گرمای تابستان امسال به طور متوسط 900 لیتر در ثانیه کمبود آب داریم که با برنامه‌هایی که داشتیم 600 لیتر آن تامین شده و برای تامین 300 لیتر باقی‌مانده نیز باید به تعداد چاه‌های اجاره‌ای افزوده شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 10 چاه از شهرداری شیراز اجاره شده که باید به 30 چاه برسد، افزود: چاه‌هایی نیز بازدید شده و آب آنها در حال آزمایش است و در صورت تایید وارد مدار آبرسانی شیراز می‌شود.

نظرپور با بیان اینکه هر لیتر آب به قیمت 4 ریال به مصرف‌کننده داده می‌شود در حالی که قیمت تمام شده هر لیتر آب 12 ریال است، خاطرنشان کرد: امسال باید نسبت به سال گذشته 20 درصد مصرف آب را کاهش دهیم.

35 درصد جمعیت روستایی فارس در وضعیت بحران آب قرار دارند

علی بوستانی، مدیرعامل شرکت آبفای روستایی فارس، نیز در این جلسه با بیان اینکه 41 درصد جمعیت روستایی فارس از لحاظ بحران آب در وضعیت عادی، 24 درصد در وضعیت تنش و 35 درصد در وضعیت بحرانی قرار دارند، اظهار داشت: برای برون رفت مناطق روستایی از وضعیت بحرانی از 6 ماهه دوم سال گذشته 20 طرح که شامل 150 پروژه بود در روستاهای بحرانی شروع کردیم.

وی با بیان اینکه که میانگین پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها 72 درصد بوده و تاکنون 40 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است، خاطرنشان کرد: 251 منبع تامین آب روستاهای فارس در معرض آلوده شدن است که باید برای آنها چاره‌ای اندیشید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار