دانشگاه یزد و اداره کل راه و شهرسازی استان یزد در راستای رسالت دانشگاه در زمینه توسعه فناوری‌های بومی، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.
کد خبر: ۵۸۹۱۲۳
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۱ 11 April 2018

 رئیس دانشگاه یزد در جلسه امضای تفاهم‌نامه میان دانشگاه یزد و اداره کل راه و شهرسازی استان یزد اظهار داشت: امروزه شاهد تغییر رسالت دانشگاهها هستیم، در گذشته دانشگاه‌ها بیشتر خود را از بدنه جامعه مستقل می دانستند و بیشتر بر وظیفه علمی خود تأکید می کردند که این مسئله در کشور ما به علت پیوستگی دانشگاه‌ها و صنعت ما به خارج از کشور نمود بیشتری داشت.

محمدصالح اولیا ادامه داد: با گذر زمان این رسالت بیشتر بر مبنای کاربردی بودن علم برای جامعه تغییر کرد. خوشبختانه دانشکده هنر و معماری ما با قرار گرفتن در بافت سنتی شهر و با ارتباطی که با بدنه جامعه دارد توانسته است به میزان زیادی در تعمیق و گسترش این پیوند مفید موثر باشد.

رئیس دانشگاه یزد تصریح کرد: بافت سنتی شهر یزد میراثی است که از گذشتگان به ما رسیده است و در این راستا ما باید بتوانیم علاوه بر حفظ این میراث در بازتولید این فرهنگ و ساختار اجتماعی و بومی کوشا باشیم.

اولیاء، امضای تفاهمنامه میان دانشگاه یزد و اداره کل را گامی مهم در راستای ارسالت دانشگاه دانست و خواستار درگیر شدن سایر حوزه تحقیقاتی دانشگاه یزد از جمله عمران، مواد و دانشکده علوم اجتماعی در فعالیت های مرتبط با این تفاهمنامه شد.

محمدرضا نقصان محمدی، مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان یزد نیز در این جلسه بر عملیاتی کردن خواسته ها و انتظارات در مورد میراث جهانی شهر یزد تأکید کرد.

وی افزود: ایجاد پیوند بین حوزه تحقیقاتی و اجرائی از فاکتورهای مهم در ایجاد پیوند بین دانشگاه و جامعه است. در راستای حفظ میراث شهر جهانی یزد و در جهت ایجاد پیوند بین حوزه علم و اجرا تفاهمنامه ای با موضوعیت معماری خشت و گل به امضا رسیده است که امیدواریم با تحقیقات دانشگاهی و کارهای اجرایی که از سوی ما انجام می شود این میراث جهانی را بتوانیم حفظ کنیم.

وی ادامه داد: با وظیفه ای که شورای عالی معماری شهرسازی به عهده ما گذاشته است باید در مبحث فصل هشتم بحثی را اضافه کنیم و این فصل می تواند مجوزی برای ساخت و ساز با مصالح خشت و گل در شهر یزد باشد.

محسن عباسی هرفته، عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری استفاده از مصالح خاکی را یکی از ملزومات معماری آینده دانست و با اشاره به تلاش کشورهای غربی و اروپایی خواستار نهادینه شدن این موضوع در ایران شد.

وی افزود: معماری با خاک امروزه در دنیا در حال پیشرفت سریع است و کشورهای توسعه یافته توجه ویژه ای را به این نوع از معماری معطوف نموده اند. با این حال متاسفانه در ایران هنوز شهرداری ها و سازمان نظام مهندسی به علت نبود ضوابط لازم اجازه ساخت با روش های مختلف خاک و از جمله خشت را نمی دهد.

عباسی هرفته گفت: از آنجا که تمدن ایرانی تمدنی قدیمی و شهر یزد نیز به عنوان پایتخت گلی جهان محسوب می شود امیدواریم در قالب این تفاهم نامه ساز و کارهای احداث بناهای خاکی با روش های نوین معماری خاک و بسترهای قانونی، اجتماعی و علمی آن فراهم شود.

وی تنظیم مقررات، ایجاد بستر و زمینه ساخت و ساز با مصالح گلی و توجه به ابعاد اجتماعی این میراث را عوامل موثر در امضای این تفاهمنامه دانست.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار