کد خبر: ۵۸۵۷۵۳
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷ 04 April 2018
به گزارش تابناک سمنان به نقل از جام جم نفوذ منطقه‌ای ایران واقعیتی انکارناپذیر است که قدرت‌های بزرگ نیز به آن اذعان دارند. این نفوذ کشورمان نه تنها تهدیدی برای کشورها نیست، بلکه موجب افزایش ثبات و امنیت در منطقه و حل بحران‌های موجود در برخی کشورهاست. این در حالی است که نقش محوری ایران در مبارزه و مقابله با تروریسم خوشایند برخی از جمله اروپا و آمریکا نیست و به این ترتیب آنها بارها سخنانی مبنی بر لزوم گفت‌وگو در مورد گسترش نفوذ منطقه‌ای کشورمان مطرح کرده‌اند.


در همین راستا رهبر معظم انقلاب چندی پیش تاکید کردند که «حضور ایران در منطقه ربطی به آمریکا و اروپا ندارد. ما با ملت‌های منطقه قرار می‌گذاریم و قرار هم گذاشته‌ایم و پیش رفته‌ایم و پیش‌تر هم خواهیم رفت.»
در ارتباط با ضرورت حضور منطقه‌ای ایران و علت مخالفت غربی‌ها با این موضوع گفت‌وگویی را با حسن کاظمی قمی، سفیر پیشین ایران در عراق انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:
با توجه به رویکردی که اروپا و آمریکا در مقابل ایران در پیش گرفته‌اند، بویژه بدعهدی آمریکا در اجرای برجام و همراهی اروپا با این کشور، همکاری ایران با کشورهای منطقه چقدر می‌تواند در خنثی کردن‌ توطئه‌های دشمنان موثر باشد؟
آمریکا به هیچ یک از تعهداتش نسبت به جمهوری اسلامی عمل نکرده و حتی اولتیماتوم‌هایی نیز مبنی بر خروج از برجام می‌دهد، این در حالی است که چه این کشور از برجام خارج شود یا نه؛ تلاششان در جهت ممانعت ایران از دستیابی به همکاری‌های اقتصادی است، چرا که آمریکا با وجود گذشت دو سال از امضای برجام نه فقط در مقابل ایران بدعهدی کرده، بلکه از همکاری کشورهای دیگر از جمله اروپاییان با ایران ممانعت کرده و به این ترتیب ایران با تشدید تحریم‌ها مواجه خواهد بود. بنابراین باید به سمت پیشرفت در حوزه اقتصاد مقاومتی و همکاری‌های اقتصادی از طریق همکاری با کشورهای منطقه به ویژه با همسایگان باشیم.
در حال حاضر زمینه پیشرفت همکاری‌های اقتصادی بین ما، همسایگان و منطقه بویژه روسیه و چین نسبت به گذشته بیشتر فراهم شده و به نظر می‌آید انگیزه همکاری بیشتر خواهد بود و این همکاری‌ها می‌تواند معطوف به تحولات منطقه و همکاری‌های اقتصادی دو جانبه باشد.
در مقابل، اقدامات آمریکا و رژیم صهیونیستی که در جبهه مقابل ایران و جبهه مقاومت قرار دارند در این جهت است که حرکت‌های بی‌ثبات‌ساز در منطقه ادامه داشته باشد و به این ترتیب سعی می‌کنند مانع بهبود شرایط اقتصادی ایران باشند و در این راستا تروریسم را در مناطق دیگر گسترش می‌دهند.
طی سال جاری بعد از سقوط خلافت داعش، شاهد انتقال داعش به افغانستان از سوی آمریکا بودیم و امروز علائم آن حرکت‌های تخریبی داعش در آسیای مرکزی، چین و افغانستان دیده می‌شود.
امروز جمهوری اسلامی ایران به عنوان بازیگر اصلی و اثرگذار در مقابله با تروریسم نقش‌آفرین است و کشورهایی مثل چین و روسیه در این زمینه علاقه‌مند به همکاری هستند.
تحولات امروز منطقه بویژه موضوعات امنیتی، کشورهای منطقه را به سمت همکاری در زمینه امنیت دسته جمعی و پیمان‌های منطقه‌ای که روسیه هم می‌تواند در آن باشد سوق می‌دهد و طبیعتا در این مسیر ایران می‌تواند نقش محوری داشته باشد.
نقش محوری ایران در تحولات منطقه‌ای و ضرورت این حضور چیست؟
ماهیت نظام حاکم بر آمریکا در یک تخاصم با جمهوری اسلامی ایران قرار داشته و این کشور در بعد ایدئولوژیک با ایران مشکل دارد، چرا که نمی‌توانند نظام پایدار، مستقل و بر پایه مردمسالاری دینی ایران را که بعد از 40 سال بر هر گونه فشار و تهدید غلبه کرده است، برتابند.
جمهوری اسلامی ایران نشان داد دارای منظومه فکری اسلامی در برابر نظام‌های سلطه، استکباری و بی عدالتی‌هاست و در این جهت حرکت کرده و دارای هویتی با استقلال فکری، سیاسی و اقتصادی است، در نتیجه آنها با اساس نظام مشکل دارند و به این ترتیب به هر شیوه‌ای متوسل می‌شوند تا در ابتدا این نظام را ناکارآمد، ضعیف، محدود و در نهایت نابود کنند.
چنین نگاهی از سوی غرب به ایران موجب شده که به‌رغم حل مساله هسته‌ای همچنان مشکلات آنها با ایران حل نشود، چرا که آنها با اساس نظام حاکم بر ایران مشکل دارند.
علت مخالفت غرب با حضور منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران چیست؟
امروز برخلاف همه موانع، جمهوری اسلامی ایران توانسته نقش محوری در برابر طرح‌های شیطنت‌آمیز غرب و در چارچوب اهداف نامشروع آنها در منطقه داشته باشد.
امروز جنگ‌های داخلی در برخی کشورهای منطقه به واسطه مقاومت و نقش محوری ایران، پایان یافته است و کشورمان توانست در برابر طرح‌های شوم دشمنان ایستادگی کرده و اجازه تحقق طرح‌های شوم آنها را ندهد.
در این میان آمریکا در شرایطی که سردمدار فروش سلاح است مدعی ایجاد صلح در یمن است که دروغی بیش نیست. امروز که شاهد برچیده شدن بساط تروریسم تحت حمایت آنها در سوریه هستیم سناریوهای جدید مطرح کرده و صحبت از گفت‌وگوی منطقه‌ای با ایران می‌کنند.
اروپاییان چند وقتی است که سخن از گفت‌وگو‌های منطقه‌ای و موشکی با ایران می‌کنند، هدف از طرح چنین درخواستی را چه می‌دانید؟
آنها به دنبال این هستند که نفوذ معنوی و مقبولیت ایران بین ملت‌های منطقه را بگیرند و همان سیاست حاکم شدن هژمونی رژیم صهیونیستی بر منطقه را دنبال کنند. اگر سخن از مذاکرات موشکی مطرح می‌کنند در جهت تضعیف قدرت دفاعی ایران است.
آمریکا و برخی کشورهای اروپایی تلاش می‌کنند ایران را به عنوان مداخله‌گر مطرح کرده و کشورمان را عامل بی ثباتی در منطقه اعلام و سعی می‌کنند این را تبدیل به هنجار بین‌المللی کنند تا به این ترتیب فشار بر جمهوری اسلامی افزایش یابد، چرا که هدف اصلی آنها از بین بردن اساس نظام جمهوری اسلامی ایران است.
اصرار بر این‌که موشک‌های پرتاب شده از سوی یمنی‌ها متعلق به ایران است در راستای وضع تحریم‌های جدید علیه کشورمان است، چرا که آنقدر مسائل حقوق بشری علیه آنها اوج گرفته که به این ترتیب درصدد فرافکنی آن هستند.
از سوی دیگر ایران برخلاف تلاش‌های آنها توانسته مقتدرانه در برابر غرب بایستد و راه بالندگی و ثبات سازی را در منطقه پیش ببرد که در نقطه مقابل راهی است که آنها دنبال می‌کنند. در ضمن باید به این موضوع هم توجه کنیم که حتی اگر زمانی ایران وارد مذاکرات موشکی و منطقه‌ای با آنها شده و خواسته‌های آنها را تامین کند باز هم بر حجم تهدیدها و فشارهایشان علیه ایران می‌افزایند. هدف راهبردی آمریکا و به تبع آن متحدانش از بین بردن نظام است که البته هدفی است که هیچ وقت محقق نخواهد شد. چرا که روند تحولات نشان می‌دهد آمریکا ضعیف شده و رژیم صهیونیستی نیز دچار بحران‌های جدی هویتی، امنیتی و سیاسی شده است.
مردم کشورمان باید بدانند آنچه ایران در منطقه انجام می‌دهد نه تنها در راستای ثبات در منطقه، اقدام انسانی و ایجاد فضا برای همکاری‌های دوجانبه است بلکه در چارچوب امنیت ملی و منافع ملی مردم است. جمهوری اسلامی ایران امروز بهترین مسیر را انتخاب کرده و امروز افزایش فشار قدرت‌های بزرگ علیه کشورمان بیانگر بزرگی نظام است. طبیعتا برای نظام بزرگ، مشکلات بزرگی نیز ایجاد می‌کنند. اما در سایه ایستادگی و مقاومت، مسیر را به سمت پیشرفت و سازندگی جلو خواهیم برد.
مریم شریف‌زاده

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار