فرماندار اسدآباد از آتش‌سوزی مراتع گردنه اسدآباد در شب گذشته خبر داد و گفت: هشت هکتار از مراتع این گردنه در نزدیکی روستای شهراب در آتش سوخت.
کد خبر: ۵۸۵۴۱
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۳ 08 July 2015
فرماندار اسدآباد از آتش‌سوزی مراتع گردنه اسدآباد در شب گذشته خبر داد و گفت: هشت هکتار از مراتع این گردنه در نزدیکی روستای شهراب در آتش سوخت.

به گزارش فارس، مسعود بکائی از آتش‌سوزی مراتع گردنه اسدآباد در شب گذشته خبر داد و اظهار کرد: هشت هکتار از مراتع این گردنه در نزدیکی روستای شهراب در آتش سوخت.

وی با بیان اینکه در سال‌ جاری پوشش گیاهی مراتع و منابع طبیعی در ارتفاعات زیاد شده و هر لحظه امکان اشتعال آن وجود داشت، افزود: به دلیل سرعت جریان باد، سرعت اشتعال بالا بود و تلاش برای مهار آتش با سختی انجام شد.

فرماندار اسدآباد با اشاره به اینکه به لحاظ اختلافاتی که بین روستائیان و عشایر وجود دارد، تحلیف دام‌های عشایری در بخشی از این مناطقی که دچار آتش‌سوزی شده، انجام می‌شود، افزود: یکی دیگر از دلایل آتش‌سوزی فصل خشکسالی است که امکان آتش‌سوزی را بالا برده است.

وی با اشاره به اینکه گردنه اسدآباد محل عبور و مرور بسیاری از وسایل نقلیه بوده و رانندگان و مسافرین ممکن است به دلیل استفاده از سیگار، موجب آتش‌سوزی شوند، از مردم خواست در صورت وجود پسمانده آتش و یا زغال آن،‌ قبل از ترک محل، آتش را خاموش کنند تا موجب ایجاد آتش‌سوزی نشود.

بکائی با بیان اینکه طی دو هفته اخیر حدود هفت مورد آتش‌سوزی در مراتع اسدآباد رخ داده، افزود: مجموع آتش‌سوزی‌های در دو هفته اخیر در روستاهای بیاج، ترخین‌آباد و شهراب بوده که بیش از 50 هکتار را شامل می‎شود.

وی یادآور شد: برای خاموش کردن آتش‌ در مراتع از نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی، هلال احمر، نیروهای انتظامی و اهالی روستای پیرامونی آتش‌سوزی استفاده شده است.

فرماندار اسدآباد ادامه داد: اگر همکاری مردم و نیروهای مختلف اداری برای خاموش کردن آتش در مراتع نبود، باغات و مزارع نیز در خطر آتش‌سوزی قرار می‌گرفت.

وی با بیان اینکه تا به حال بر اساس بررسی‌ها قصد و عمدی در آتش‌سوزی مراتع نبوده است، گفت: حفاظت از منابع طبیعی و مراتع یک وظیفه همگانی است که باید جدی گرفته شود.

بکائی با بیان اینکه 500 هکتار از اراضی گردنه اسدآباد، جنگل‌کاری است، افزود: بخشی از این جنگل‌کاری‌ها درختان بادام چندساله و بسیار جوان هستند، البته این آتش‌سوزی‌ها کمتر به جنگل‌ها خسارت وارد کرده است.

وی با اشاره به اینکه پیمانکاری از سوی منابع طبیعی به صورت شبانه‌روزی در گردنه اسدآباد مستقر است، گفت: گردنه این منطقه صعب‌العبور است و امکان دسترسی خودروی آتش‌نشانی وجود ندارد به همین دلیل در زمان وقوع آتش‌سوزی‌، مهار این آتش باید از طریق دست و یا کپسول‌های نفربر آتش‌نشانی صورت گیرد.

فرماندار اسدآباد ادامه داد: اداره منابع طبیعی شهرستان با برخورداری از امکانات ابتدایی، شرایط مهار آتش‌سوزی به صورت انفرادی را دارد که البته در زمان سرعت جریان باد این عملیات به مراتب سخت‌تر خواهد بود.

وی با بیان اینکه به دنبال توسعه ایستگاه‌های آتش‌نشانی در سطح شهرستان هستیم، افزود: تا یک سال گذشته تنها شهر اسدآباد دارای آتش‌نشانی بود که امسال موفق به ایجاد این ایستگاه در شهر آجین نیز شدیم.

بکائی افزود: در سطح روستاها نیز ایجاد ایستگاه آنش‌نشانی را در دستور کار داریم که اخیراً احداث این ایستگاه در روستای قاسم‌آباد لک لک در حال انجام است.

شهرستان اسدآباد دارای 53 هزار و 819 هکتار اراضی منابع طبیعی و مراتع است.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار