یک مسئول:
مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان مركزي با بيان اينكه خشكسالي و سيل دو روي يك سكه هستند و اگر بخواهيم ادامه كار اقتصادي و توليدي و بهره‌برداري از مراتع را در کنار ادامه حيات آنها داشته باشيم بايد گام‌هاي جديدي در اين زمينه برداريم
کد خبر: ۵۷۸۵
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۷ 17 February 2015

یوسف یوسفی در گردهمايي انجمن مرتعداران و همياران طبيعت که به مناسبت هفته منابع ‌طبيعي با حضور جمعي از مسئولين و مرتع‌داران و با شعار "منابع طبيعي با مردم و براي مردم" برگزار شد اظهار کرد: مصداق اصلي اين شعار حضور انجمن مرتع‌داران و همياران طبيعت در عرصه است و بايد اين حضور به سمت‌وسوي قانوني و حركت با مردم و براي مردم صورت گیرد.

وی تشكيل تعاوني را زيرساخت اصلي مشاركت و فصل مشتركي ميان اداره ‌كل منابع‌ طبيعي به عنوان دستگاه اجرايي و انجمن مرتع‌داران عنوان کرد و افزود: استان مركزي اولين استاني در كشور است که انجمن صنفي مرتع‌داران را تشكيل داده است.

یوسفی با تأکید براینکه پيگيري مسائل و خواسته‌هاي مرتع‌داران با تشكيل تعاوني و اتحاديه امكان‌پذير است تصريح كرد: تشكيل هيئت مديره انجمن مرتع‌داران براي پيگيري مسائل و منافع بهره‌برداران مي‌تواند اداره ‌كل منابع‌طبيعي را در تحقق شعار امسال ياري دهد.

وي با اشاره به تشكيل صندوق حمايت از منابع ‌طبيعي گفت: تشكيل اين صندوق از جمله اهداف برگزاري انتخابات هيئت مديره انجمن مرتع‌داران است چراكه منافع مشترك بهره‌بردار و دولت را بهم گره مي‌زند.

مديركل منابع‌طبيعي و آبخيزداري استان مركزي با بيان اينكه تشكيل هيئت مديره انجمن مرتع‌داران و صندوق حمايت از بخش منابع ‌طبيعي مشكلات و موانع بهره‌برداران را مرتفع مي‌كند، اظهار کرد: يكي ديگر از راهكارهاي مرتفع شدن مشكلات بهره‌برداران تشكيل صندوق‌هاي خرد اعتباري در مناطق روستايي است.

وي تشكيل تعاوني‌ها را موجب ارتقاء سطح كاري و درآمد بهره‌بردار و حفاظت از عرصه‌هاي منابع‌ طبيعي دانست و گفت: اعضاي انجمن بايد آگاهانه و با هوشياري كامل افرادي را براي هيئت رئيسه انتخاب كنند كه بتوانند اهداف انجمن را پيش ببرند.

يوسفي خشكسالي و مشكلات زيست‌محيطي را از جمله مشكلات فراروي كشور دانست و تصریح کرد: در حال حاضر به علت كاهش بارش‌ها در ناحيه مركزي و كل كشور و از سويي در سراسر دنيا، دولت‌ها با مباحث سيل و زمين لغزش به عنوان دومين مشكل عمده مواجه هستند.

وي با بيان اينكه خشكسالي و سيل دو روي يك سكه هستند و اگر بخواهيم ادامه كار اقتصادي و توليدي و بهره‌برداري از مراتع را در کنار ادامه حيات آنها داشته باشيم بايد گام‌هاي جديدي در اين زمينه برداريم، اضافه كرد: ورود به بازار جهاني، مقابله با تحريم‌ها و حركت در راستاي اقتصاد مقاومتي در گرو اتحاد و مشاركت همگاني است و زيرساخت رسيدن به آن تشكيل تعاوني است.

یوسفی با بيان اينكه براي حل مشكلات بايد در جلسات انجمن با نظرات جمعي به راهكار برسيم و براساس آن حركت كنيم، گفت: مشاركت همگاني با شركت در جلسات انجمن و پايه‌گذاري درست و اساسي امور موجب سوددهي به دستگاه دولتي و مردم مي‌شود و امكان مقابله با تحريم‌ها را فراهم مي‌كند.

وي با اشاره به اضافه شده 200 نفر به جمع همياران طبيعت افزود: افزایش این تعداد مي‌تواند اداره‌كل منابع‌طبيعي را در حفاظت از عرصه‌هاي منابع‌طبيعي و حفظ پوشش گياهي ياري دهد.

مديركل منابع‌طبيعي و آبخيزداري استان مركزي با بيان اينكه در سال گذشته بالغ بر دو هزار و 130 هكتار از عرصه‌هاي مرتعي استان دچار حريق و آتش‌سوزي شده است، يادآور شد: از اين آتش‌سوزي هيچكس نفعي نمي‌برد چراكه سپرخاك از بين مي‌رود، بستر حيات دچار اشكال و ايراد مي‌شود، زادآوري و توليد در اين عرصه‌ها كاهش پيدا مي‌كند و ضرر ‌آن شامل حال همه است.

وي با اشاره به اينكه تلفن 1504براي دريافت گزارشات مردمي مبني بر اعلام حريق و آتش‌سوزي در عرصه‌هاي استان در نظر گرفته شده است، گفت: با مشاركت دو هزار و 500 نفر هميار طبيعت از دانش‌آموزان مدارس ابتدايي، دانشجويان، مهندسين، متخصیص، بهره‌بردار و كشاورز توانسته‌ايم سطح آتش‌سوزي را از حدود دو هزار و 130هكتار در سال گذشته به حدود 400 هكتار در سال جاري كاهش دهيم.

يوسفي با بيان اينكه اين اقدام پيشرفت بزرگي بود كه در اثر فرهنگ‌سازي و مشاركت‌ها انجام شده است، اضافه كرد: تشكيل اتحاديه‌ها، تعاوني‌ها و همياران طبيعت در شهرهاي استان مي‌تواند اين اداره را در تحقق اهداف خود ياري دهد.

عبدالحسین محمدي رئيس اداره مرتع اداره‌كل منابع‌طبيعي و آبخيزداري استان مركزي هم با بيان اينكه يك ميليون و 800 هزار هكتار از اراضي استان مميزي شده است، گفت: با اين اقدام دامداران ذي‌حق كه شامل 38 هزار بهره‌بردار به تعداد هزار و 34 پلاك مي‌شود را شناسايي كرده‌ايم.

وي با اشاره به اينكه اين انتخابات مرحله سوم انتخابات هيئت مديره انجمن صنفي مرتع‌داران است، افزود: انتخاب مناسب اعضاي هيئت رئيسه اين انجمن به عنوان نيروي كمكي و بازوي توانمند مرتع‌داران مي‌تواند از حقوق آنها دفاع كند.

وي با اشاره به اينكه از جمله اقدامات اداره‌كل منابع‌طبيعي و آبخيزداري استان مركزي در اين زمينه تلاش براي پايدار ماندن انجمن صنفي مرتع‌داران است، تصريح كرد: هرچه اين انجمن صنفي ضعيف‌تر باشد، مرتع‌داران استان ضعيف‌تر مي‌شوند بنابراين بايد افرادي به عنوان هيئت رئيسه انتخاب شوند كه از توانايي لازم براي دفاع از حقوق مرتع‌داران برخوردار باشند.

وفايي دبيرانجمن صنفي مرتع‌داران نیز ضمن ارائه گزارشي از اقدامات اين انجمن با اشاره به تشكيل صندوق حمايت از بخش منابع طبيعي گفت: هدف از تشكيل اين صندوق افزايش توان مالي بهره‌برداران عرصه هاي منابع طبيعي است.

وي ضمن دعوت از بهره‌برداران براي عضويت در اين صندوق افزود: 49درصد از سرمايه صندوق توسعه منابع طبيعي را دولت و 51 درصد آن را بهره‌برداران تامين مي‌كنند.

خادمي رئيس انجمن صنفي مرتعداران نیز گزارشي از عملكرد اين انجمن ارائه داد.

در پايان اين مراسم پنج نفر به عنوان اعضاي هيئت رئيسه انتخاب شد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار