استاندار آذربايجان شرقي:
استاندار آذربايجان شرقي با اشاره به نامزدي شهر تبريز به منظور ثبت جهاني شهر خلاق فرش گفت: تمام تلاش و همت خود را به كارمي گيريم تا شهر تبريز به عنوان شهر خلاق فرش، ثبت جهاني شود.
کد خبر: ۵۶۰۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۹ 01 July 2015

دكتر اسماعيل جبارزاده در نشست مشترك با رییس منطقه ای آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی افزود: تبريز و آذربايجان شرقي، مهد هنر فرش است و اين شهر در زمينه هنر فرش هميشه حرفي براي گفتن داشته است.

وي ادامه داد : فرش مي تواند عامل صلح و دوستي باشد، چرا كه هر قطعه فرش با تارپودهاي ظريف و لطيفش،  هزاران پيام را در خود نهفته دارند.

 
جبارزاده گفت: هنر فرش تنها در فرش بافي خلاصه نمي شود و شامل مراحل مختلفي است كه به توليد يك محصول فاخر و ارزشمند مي انجامد و بانوان هنرمند استان نوعي از فرش را نيز بدون داشتن نقشه مي بافند كه به ورني معروف است و بانوان عشايري استان آذربايجان شرقي مهارت قابل توجهي در بافت اين نوع قالي دارند.

 وي خاطر نشان كرد: شهر تبريز با دارا بودن هنرمندان و استادان فرش اين پتانسل را داراست تا به عنوان مركز آموزش هنر فرش اقدام به پذيرش هنرجويان از كل دنيا كند.

وي از تشكيل ستاد مشترك مسئولان دولتي و غير دولتي در خصوص توسعه فرش استان خبر داد وگفت:  اين ستاد به منظور شناساندن فرش تبريز و تعريف بازار هاي جديد در كل دنيا ايجاد شده است.

استاندار آذربايجان شرقي، قرار گرفتن شهر تبريز در مسير جاده ابريشم را يكي از برجسته ترين نكات قوت اين شهر در طول تاريخ دانست و گفت: تبريز در مسير جاده ابريشم به عنوان حلقه اتصال شرق و غرب عمل مي كرد .

جبارزاده، بازار تبريز را نمونه اي منحصر به فرد از اصالت تجارت و معماری و گواهي زنده از هنر و خلاقيت هنرمندان تبريز عنوان كرد و افزود : در زمان صفويه  بزرگترين سازه سرپوشيده  جهان در ده هكتار به عنوان بازار تبريز نقش برجسته اي در اقتصاد كشور داشت كه به عنوان مركزي براي مبادله ، فروش و انبار کالاهای شرقی و غربی ، از رونق بسيار خوبي برخوردار بوده است.

وي، زلزله هاي شديد را از عوامل از بين رفتن ابنيه هاي تاريخي شهر تبريز در طول تاريخ عنوان كرد وافزود: متاسفانه زلزله هاي بزرگي در طول تاريخ اتفاق افتاده است كه باعث تخريب و از بين رفتن آثار برجسته تاريخي اين شهر شده است.

وي، آغاز بررسي ها در خصوص ثبت شهر تبريز به عنوان شهر خلاق فرش را مبارك دانست و  گفت: تمامي مديران وكارشناسان مربوطه، تمامي اطلاعات لازم  را در اختياران دست اندركاران وكارشناسان امر در wcc قرار مي دهند تا با همت و تلاش جمعي بتوانيم اين مهم را به نتيجه برسانيم.

تبريز به عنوان شهر خلاق فرش، ثبت جهاني مي شود

رییس منطقه ای آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی از آغاز بررسي هاي كارشناسي در راستاي ثبت جهاني شدن تبريز به عنوان شهر خلاق فرش خبر داد.

خانم غدا هیجاوی در نشست مشترك با  استاندار آذربايجان شرقي اظهار كرد: در سال 2015 ، شش شهر به منظور  ثبت در شورای جهانی صنایع دستی  (wcc) انتخاب شده  كه دو شهر  تبريز و اصفهان ازكشور ايران انتخاب شده است.

 وي تبريز را شهر تمدن و تاريخ دانست و گفت:  اطلاعات كاملي از دوران صفوي و نقش برجسته شهر تبريز در اختيار دارم واين شهر در طي صدها سال گذشته درشكوفايي ايراني اسلامي درخشيده است.

رییس منطقه ای آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی خاطر نشان كرد: بعضي كشورها از هنر تبريز براي شكوفايي هنر خود استفاده كرده اند و ارزش واعتبار هنر تبريز براي همه ما روشن است.

هيجاوي، هنر را عامل مهمي در گذر از مرز هاي سياسي دانست و گفت: هنر نمودي از ارتباطات وانسانيت است و فرش نمونه بارز و زيبايي از هنر است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :