معماي پروژه کهن؛
با اظهارات اخير قاليباف درباره مصلي تهران برخي معتقدند شهرداري تهران انگيزه خود را براي اتمام اين پروژه از دست داده است.
کد خبر: ۵۵۱۱۸
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹ 30 June 2015
به گزارش تابناک یزد  پروژه مصلاي تهران را تقريبا سالهاست که همه  آن را ديده و مي شناسند و بارها شاهد برگزاري نماز عيد فطر و جمعه و نمايشگاههاي متعدد درآ ن بوده اند و اين سئوال را در ذهن دارند که بالاخره اين پروژه کي به اتمام مي رسد. سئوالي که شايد با دست به کار شدن شهرداري تهران پاسخ آن داده شود اما گويي مسولان مصلاي نظري و اراده اي غير از اين دارند.شهردار تهران که اعلام کرده بود براي اتمام مصلي دست به کار خواهد شد( متن کامل خبر را اينجا بخوانيد) ، معتقد است نماد مصلي تهران تنها يک پروژه نيست، بلکه يک نماد انقلابي، ديني و معماري ما است که به عنوان يک پروژه شاخص تمدن جديد اسلامي باقي خواهد بود و کار بسيار مهم و عظيمي به شمار مي رود. اما روابط عمومي مصلي تهران اظهارات وي را تکذيب کرد که البته پس از تکذيب اظهارات قاليباف از سوي روابط عمومي مصلي تهران؛ سخنگوي شوراي شهر آن را مطالبه رهبري از شهردار خواند و اعلام کرد که اين اقدام انجام خواهد شد.
اما قاليباف در تازه ترين اظهار نظر اعلام کرده که که هنوز مصلي تهران را به شهرداري تحويل نداده اند و تاکيد مي کند که اگر مصلي را تحويل ندهند نيز ناراحت نيستيم.
شهردار تهران در پاسخ به سوالي درباره سرنوشت تحويل مصلي به شهرداري تهران، عنوان مي کند: مصلي را هنوز به ما تحويل نداده اند و منتظر هستيم تا هر موقع که مصلي را تحويل دهند، در خدمتشان باشيم. البته اگر تحويل ندهند باز هم ناراحت نيستيم چرا که کارهاي زيادي براي انجام دادن است اما بر اساس تعهداتي که داديم، آماده کار هستيم.
زمان آغاز ساخت مصلي توسط شهرداري
از طرفي چندي قبل رئيس کميسيون عمران شوراي شهر تهران اعلام کرد:به نظر مي‌رسد ظرف 2 ماه آينده ساخت مصلاي امام خميني از سوي شهرداري تهران آغاز شود.احمد دنيامالي درخصوص واگذاري ادامه ساخت مصلي به شهرداري تهران گفت: اين کار بسيار خوب است و شهرداري پيش‌بيني‌هاي لازم را در اين زمينه انجام داده است.
وي با بيان اينکه مصلي يک مرکز فرهنگي مهم است، گفت: ساخت آن بسيار طولاني شده و بايد هرچه سريعتر ساخت آن به اتمام برسد.
به گفته دنيامالي هنوز شهرداري وارد کار نشده است اما شهردار تهران براي مصلي مدير پروژه‌اي در نظر گرفته است؛ البته قاليباف هم عضو شوراي شياستگذاري مصلي است.
رئيس کميسيون عمران شوراي شهر ادامه داد: در شوراي شهر به شهرداري کمک مي‌کنيم تا اين کار را انجام دهد و شهرداري نقش کارگزار را دارد و به نظر مي‌رسد ظرف 2 ماه آينده کار از سوي شهرداري آغاز شود.
به گزارش آريا، محمد باقر قاليباف در حاشيه مراسم جشن سالروز ميلاد حضرت زهرا (س) در جمع خبرنگاران اعلام کرد که با توجه به اين که 30 سال است طرح مصلي تهران نيمه تمام مانده عملياتي عمراني آن نيز به زودي آغاز خواهد شد.( متن کامل خبر را اينجا بخوانيد) روابط عمومي مصلي امام خميني (ره) اظهارات قاليباف مبني بر اتمام ساخت مصلي توسط شهرداري تا پايان سال را تکذيب کرد.
روابط عمومي مصلي امام خميني (ره) در پي انتشار خبري با عنوان«شهرداري ساخت مصلي تهران را به اتمام مي‌رساند» در روز گذشته اظهارات قاليباف شهردار تهران را خلاف ادب و اخلاق حرفه‌اي دانسته و هرگونه توافق با شهرداري تهرن جهت تکيمل پروژه مصلي را تکذيب کرد.
در اين تکذيبه آمده بود: علت کندي عمليات عمراني بخشي از پروژه مصلي،‌ علاوه بر عدم تخصيص به موقع اعتبارات،‌ عدم همکاري برخي از سازمان‌هاي مرتبط از جمله شهرداري تهران است. همچنين طي توافق صورت گرفته،‌ شهرداري تهران وظايفي را در رابطه با انجام زيرساخت‌ها و مسائل جانبي جهت تسريع در روند عمليات ساخت مصلي به عهده داشته که تاکنون اقدام شايسته‌اي از سوي شهرداري صورت نپذيرفته و اميد است شهردار محترم با توجه به قبول تعهدات،‌ در اسرع وقت به وظايف پيش‌رو به طور جدي وارد شده و اقدام کند.
مصلي تهران تنها يک پروژه نيست
اما از سوي ديگر قاليباف شهردار تهران طي سخناني در اولين همايش فصلي مديران شهرداري تهران در سال 1394 که با حضور معاونان و مديران شهري و جمعي از اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران در محل تالار ايران زمين برگزار شد با اشاره به تکميل کار عمراني پروژه مصلي بزرگ تهران از سوي شهرداري تهران، تصريح کرد: مصلي تهران پروژه مهمي است که اخيرا در شهر تهران به ما واگذار شده و از بنده مطالبه شده است. مقام معظم رهبري فرمودند که بايد برويد و اين مصلي تهران را حل و فصل کنيد. در اين ميان از آنجايي که دکتر مازيار حسيني از جزئيات کار مطلع است، در اين کار مشغول به فعاليت خواهد شد. البته آنجا سختي هايي هم دارد که سختي ها و غصه ها براي من است؛ من با افتخار غصه هايش را مي خورم و با کمک دوستان اين کار را انجام خواهيم داد.
به گفته شهردار تهران نماد مصلي تهران تنها يک پروژه نيست، بلکه يک نماد انقلابي، ديني و معماري ما است که به عنوان يک پروژه شاخص تمدن جديد اسلامي باقي خواهد بود و کار بسيار مهم و عظيمي به شمار مي رود.
وي در ادامه گفت: ما قول داديم که کمک کنيم تا پروژه مصلي تهران تکميل شود و اين پروژه بحث هاي مهم مديريتي و فني نيز دارد. من نيز ديدم که از هر جهت زيبنده است زحمت اين کار را به دوش دکتر مازيار حسيني بگذارم تا کار را در آنجا شروع کند.(متن کامل خبر را اينجا بخوانيد)
دو مطالبه رهبري از شهردار
از طرفي تقي پور سخنگوي شوراي شهر نير در خصوص توضيحات قاليباف درباره اتمام ساخت مصلي در جمع اعضاي شوراي شهر
و تکذيب اين خبر از سوي روابط عمومي مصلي، اظهار داشت:اعضاي شوراي شهر در جلسه فصلي مديران شهرداري که صبح امروز برگزار شد، حضور داشتند و از جمله مواردي که در اين جلسه طرح شد موضوع اتمام ساخت مصلي بود.قاليباف در توضيحات خود گفت پيش از پايان سال گذشته با مقام معظم رهبري ديداري به‌منظور ارائه گزارش و کسب رهنمود از ايشان داشته است؛ رهبر معظم انقلاب در اين ديدار دو مطالبه از شهردار را بيان کردند که يکي از آنها درباره بوستان ياس و ديگري درباره ساخت مصلي بوده است.
سخنگوي شوراي شهر تهران گفته که ايشان خطاب به قاليباف فرموده‌اند: "کار مصلاي تهران را به‌عهده بگيريد و آن را به پايان برسانيد، زيرا روند ساخت آن طولاني شده است". قاليباف براين اساس مازيار حسيني را که پيش از اين معاون فني و عمران شهرداري بوده به‌عنوان مشاور عالي خود و مجري طرح مصلي منصوب کرده است.
تقي پور در اين خصوص که اشکال کار اين بوده که پيش از انجام توافقات با مسئولان مربوطه مصلي اين خبر مطرح شده است يا خير، مي گويد:اطلاعات ما در اين حد است و اينکه قبلاً با هيئت امناي مصلي يا افرادي که مسائل عمراني مصلي را به‌عهده دارند، هماهنگي صورت گرفته است يا خير را نمي‌دانم.
اعتبارات مصلي چگونه تامين خواهد شد؟
به گفته سخنگوي شوراي شهر تهران اگر بحث اعتبارات براي اين اقدام مطرح شود قطعاً قاليباف روال قانوني را طي مي‌کند زيرا بودجه‌هاي شهر در شورا بسته مي‌شود و قاليباف نيز در جلسه امروز خود به‌شدت تأکيد کرد که هيچ اقدامي خارج از مصوبات شورا و بودجه انجام نشود. با توجه به اينکه فرمايش مقام معظم رهبري است و اوامر ايشان براي همه مطاع است، قطعاً اين روال طي خواهد شد و بودجه آن به‌عنوان اصلاحيه به تأييد شورا خواهد رسيد.
کاهش انگيزه يا اعمال فشار ؟
با اظهارات اخير قاليباف درباره مصلي تهران برخي معتقدند شهرداري تهران انگيزه خود را براي اتمام اين پروژه از دست داده است و سئوال پيش مي آيد که آيا فشار بر روي شهردار تهران وجود  دارد يا اينکه مسئولان مصلي بنا به دلايلي که خودشان مي دانند اجازه ورود شهرداري به اين پروژه کهن را نمي دهند و يا اينکه قاليباف ديگر دلسرد شده و تمايلي به انجام کار بر روي اين پروژه را ندارد .اما به هر حال آنچه مهم است اين است که اين کار پايان يابد و حال که نظر رهبر معظم انقلاب بر اين است که شهرداري تهران مسئول اتمام اين کار شود لازم است تمام نهادها همکاري لازم را داشته باشند تا اين امر محقق شود. بايد منتظر ماند و ديد آيا در زمان اعلام شده اين امر محقق خواهد شد؟
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار