شهردار کرمانشاه اظهار کرد: کرمانشاه اصلا بر اساس تقسیمات کشوری کلانشهر نیست که حالا بخواهد از فهرست کلانشهر‌های کشور خارج شود.
کد خبر: ۵۴۳۳۴۸
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۴ 25 December 2017

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،آرش رضایی ، در خصوص خبر منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر خروج کرمانشاه از فهرست کلانشهرهای کشور، گفت: برای کلانشهر شدن، موقعیت یک شهر از دو جنبه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: نخستین شرط این است که شهر مذکور باید دارای نقش منطقه‌ای باشد، به طوری‌که در یک منطقه خاص جغرافیایی بتواند نقش یک کلانشهر را ایفا کند که با توجه به موقعیت کرمانشاه در منطقه غرب کشور این شراط را دارا هستیم.

رضایی تصریح کرد: کرمانشاه بزرگترین شهر منطقه غرب کشور بوده که جمعیت شهرها و مراکز استان های اطراف آن نصف جمعیت شهر کرمانشاه هم نمی‌شود و عمده مرکزیت امور غرب کشور را کرمانشاه برعهده دارد.

شهردار کرمانشاه افزود: اما بر اساس تقسیمات کشوری و مدیریتی برای تبدیل شدن یک شهر به کلانشهر شرط دارا بودن جمعیت حداقل یک میلیون نفری هم نیاز است.

وی تصریح کرد: بر اساس سرشماری سال 1395، جمعیت کرمانشاه 965 هزار نفر است که بر اساس تقسیمات کشوری در حوزه کلانشهرها قرار نمی‌گیرد.

رضایی با اشاره به سفر وزیر کشور به استان کرمانشاه در جریان کلنگ زنی تونل قطار شهری کرمانشاه، گفت: در این سفر با قولی که از وزیر کشور گرفتیم مقرر شد در تصمیمات اخذ شده در خصوص چارت سازمانی شهرداری و زیرساخت‌های اداری و سایر امتیازات مثبت کلانشهرها، کرمانشاه نیز با توجه به جمعیت 965 هزار نفری از این امتیازات برخوردار شود.

وی افزود: این بدین معنی نیست که کرمانشاه کلانشهر شده و ما تنها با قول وزیر از امتیازات مثبت کلانشهرها استفاده می‌کنیم، اما هنوز رسما کلانشهر نشده‌ایم.

شهردار کرمانشاه در خصوص خبر منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر خروج کرمانشاه از فهرست کلانشهرها، گفت: این مطلب تنها یک سوء برداشت از یک نامه ادارای داخلی است.

وی افزود:در گذشته با توجه به امتیازات خاصی که به کلانشهرها داده می‌شد بسیار اصرار داشتیم که هرچه سریعتر در زمره کلانشهرها قرار بگیریم، اما هم اکنون با توجه به برنامه ششم توسعه و تغییراتی که در بحث توزیع درآمدها در آن مطرح شده ترجیح این است که فعلا کلانشهر نشویم، زیرا از برخی امتیازات محروم می‌شویم.

رضایی خاطرنشان کرد: هم اکنون شهرداری کرمانشاه هم عضو اجلاس کلانشهرهای کشور است، زیرا در این اجلاس شهرداران شهرهایی که جمعیت نزدیک یک میلیون نفر دارند هم حضور دارند.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار