رییس کل پزشکی قانونی استان تهران با بیان اینکه فعالیت پزشکی قانونی کاملا فنی است، گفت: تحصیل کرده ترین و فنی ترین افراد با کمترین توقع و حقوق در این اداره کل فعالیت می کنند.
کد خبر: ۵۳۹۲۸
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷ 28 June 2015
بشیر نازپرور اظهارداشت : این در حالی است که میزان کار فنی در این اداره کل بسیار بالا است به همین علت نیروهای فعال در این اداره نیز باید کاملا فنی باشند.

وی ادامه داد: در زمان حاضر 65 درصد نیروهایمان با تحصیلات کارشناسی ارشد و 60درصد آنان با تحصیلات دکترا و بالاتر فعالیت می کنند؛ این در حالی است که هیچ سازمان یا دستگاه و حتی وزارتخانه ای تا این میزان درصد، نیروی تحصیلکرده ندارد.

وی اضافه کرد: این همکاران با کمترین توقع و حقوق، بیشترین و سخت ترین کارها را انجام و نظراتی ارایه می دهند که قضات براساس آن رای صادر می کنند.

رییس کل پزشکی قانونی کشور خواستار توجه بیشتر به این همکاران برای افزایش انگیزه و ادامه حضور و فعالیت شان در این اداره کل شد.


** افتتاح واحد شمیرانات در سال 93

نازپرور با بیان اینکه سال 93، سال سختی برای پزشکی قانونی استان تهران بود، افزود: پرشکی قانونی استان تهران در مجموع پایان خوشی داشته است و توانستیم واحد پزشکی قانونی شمیرانات را در هفته دولت افتتاح کنیم که در خصوص مراجعان قسمت های شمیرانات، لواسان و رودبار قصران کمک بسزایی کرده است.

به گفته وی، افراد در این بخش ها، پیش تر به واحدهای شمال و شرق مراجعه می کردند که افتتاح واحد شمیرانات موجب تسهیل دسترسی به خدمات پزشکی قانونی شد.


** افتتاح سوله بحران/ قول مساعد استاندار برای تجهیزسوله

نازپرور یکی دیگر از اقدامات انجام شده در سال 93 در این اداره کل را افتتاح سوله مدیریت بحران در هفته دولت برشمرد.

وی در ادامه گفت: این سوله با همکاری استانداری افتتاح شد و استاندار تهران نسبت به تجهیزات سوله نیز قول مساعد داده است.


** اجرای طرح دادپزشک و کاهش مراجعات به پزشکی قانونی

رییس کل پزشکی قانونی استان تهران با بیان اینکه اجرای طرح دادپزشک از مراجعات بی مورد به سالن تشریح می کاهد، گفت: دادپزشک در استان تهران در بهشت زهرا مستقر است و در آن جا موارد ارجاعی را معاینه و مدارک را بررسی و همچنین با بستگان متوفی صحبت می کنند.

وی گفت: نیروهای دادپزشک در صورت طبیعی بودن مرگ، برای متوفی در همان محل، جواز دفن صادر می شود اما اگر احتمال دهند علت مرگ، غیرطبیعی است و به کار قانونی نیاز است، ضمن هماهنگی با مرجع قضایی جسد را از همان محل به پزشکی قانونی ارجاع می دهند.

به گفته وی، بسیاری از موارد ارجاعی به سالن تشریح بی مورد است و به دلیل اینکه خانواده های متوفی به پزشک دسترسی ندارند، برای صدور جواز دفن به کلانتری مراجعه می کنند که کلانتری نیز آنان را به قوه قضاییه و پزشکی قانونی ارجاع می دهد.

نازپرور تصریح کرد: با کم شدن ارجاعات بی مورد به سالن تشریح و پزشکی قانونی، مواردی که باید ارجاع شود در یک بازه زمانی کمتر و با دقت بیشتر مورد معاینه قرار می گیرد و موجب تسریع در پاسخگویی می شود.


**جذب هشت نیروی قراردادی در سال 93 

رییس کل پزشکی قانونی استان تهران یکی دیگر از اقدامات انجام شده در سال 93 را جذب تعدادی نیروی قراردادی با همکاری معاونت توسعه و پشتیبانی سازمان پزشکی قانونی کشور عنوان کرد.

این مقام مسوول در پزشکی قانونی استان تهران گفت: با مجوزی که از دولت گرفته شد، هشت نیروی قراردادی که در آزمون های ادواری سال های گذشته پذیرفته شده بودند و شرایط لازم را داشتند، تبدیل وضعیت شدند.

نازپرور اقدامات انجام شده در بحث آموزش را نیز خوب ارزیابی کرد و اظهارداشت: پزشکی قانونی در بحث آموزش دستیاران و همچنین کارآموزان قضایی فعالیت خوبی داشته است.


**ممنوعیت مطلق جذب پزشک در پزشکی قانونی استان تهران

نازپرور در پاسخ به این سوال که آیا پزشکی قانونی استان تهران در سال گذشته جذب پزشک داشته است یا نه، گفت: متاسفانه ممنوعیت مطلق در جذب نیرو به ویژه جذب پزشک در پزشکی قانونی استان تهران را داریم و با وجود نیاز مبرم به نیرو، نتوانستیم پزشکی جذب کنیم.

وی ادامه داد: حتی بسیاری از همکاران شدیدا به دنبال خروج از مجموعه پزشکی قانونی در قالب بازنشستگی پیش از موعد، مرخصی بدون حقوق و استعفا هستند که با وجود کمبود کادر ، با تقاضای آنان موافقت نشده است.

رییس کل پزشکی قانونی استان تهران خاطرنشان کرد: این همکاران با وجود همه مشکلات در سال 93 به نحو احسن وظایف خود را انجام داده اند.


**راه اندازی دیگر واحدهای استان تهران در صورت فراهم شدن شرایط

نازپرور از مهم ترین اهداف و برنامه های سال 94 را راه اندازی واحد های پزشکی قانونی در شهرستان های تحت پوشش عنوان کرد و گفت: درصورت تامین اعتبار و ایجاد شرایط لازم، واحدهای جدید را افتتاح می کنیم که بعنوان نمونه واحد بهارستان افتتاح خواهد شد و حتی سرپرست این واحد نیز مشخص شده است.

وی ادامه داد: این واحد با همکاری فرمانداری، دادگستری، شورای شهر و شهرداری بهارستان افتتاح خواهد شد و حتی شورای شهر این شهرستان قول داده است ، دو تن از نیروهای پشتیبانی را جذب کند.

به گفته وی، مردم بهارستان برای انجام امور به پزشکی قانونی رباط کریم مراجعه می کردند که با افتتاح این واحد دیگر به واحد رباط کریم مراجعه نمی کنند.



**هر جا دادگستری است واحد پزشکی قانونی نیز باید مستقر باشد

رییس کل پزشکی قانونی استان تهران تاکید کرد: هر جا دادگستری فعالیت می کند، واحد پزشکی قانونی نیز باید فعال باشد، اما گاهی شرایط ، این اجازه را به ما نمی دهد تا بتوانیم واحد پزشکی قانونی راه اندازی کنیم.

به گفته وی، در صورت وجود پزشکی قانونی در شهرستان هایی که دادگستری دارد، خدمات در اسرع وقت و در کوتاه ترین زمان ممکن ارایه می شود.

وی اضافه کرد: شهرستان های پردیس، پیشوا و قرچک فاقد واحد پزشکی قانونی است.

نازپرور در خصوص چگونگی جذب نیرو در واحد بهارستان اظهار داشت: استخدامی در واحد بهارستان نداشته ایم و تعدادی را از واحد رباط کریم منتقل کردیم و دو پزشک معاضدتی نیزبه کار گرفتیم.


**اتوماسیون تخصصی، کاری که باید در سال 93 انجام می شد اما نشد

نازپرور از مهم ترین اقدامات انجام نشده در سال 93 را بحث اتوماسیون تخصصی عنوان کرد و گفت: اگر به سیستم اتوماسیون وصل می شدیم، می توانستیم کارهایمان را سریع تر انجام دهیم اما تاکنون موفق به انجام این کار نشده ایم. البته دو واحد از شهرستان های تحت پوشش ما به صورت پایلوت (آزمایشی) به سامانه اتوماسیون متصل هستند، اما تا تکمیل این کار زمان می برد.

رییس کل پزشکی قانونی خاطرنشان کرد: خوشبختانه به سیستم قضایی یعنی دستگاه های سی ام اس، وصل و از این طریق با سیستم قضایی در ارتباط هستیم.


** کاهش قابل توجه تصادف و مرگ با گاز مونوکسید کربن در سال 93

این مقام قضایی با اشاره به اینکه هر سال افراد بسیاری در تصادفات کشته و مصدوم می شدند، گفت: خوشبختانه این آمار با تمهیدات قانونی پلیس راهور، سختگیری های بجا و اصلاح مسیرهای پرخطر کاسته شده است و از همه مهم تر این که آگاهی مردم نیز افزایش یافته است. 

به گفته وی، آموزش می تواند نقش بسیار مهمی در آگاهی بخشی و کاهش بسیاری از حوادث داشته باشد و این آگاهی بخشی موجب شده است تا آمار مسموم شدگان با گاز مونوکسیدکرین نیز در سال 93 کاهش محسوسی داشته باشد.



** چهار درصد از مراجعات مربوط به متوفیان است

نازپرور با بیان اینکه تنها چهار درصد از مراجعات ما مربوط به متوفیان است، اظهارداشت: با این وجود، وقتی اسم پزشکی قانونی می آید، نخستین چیزی که در ذهن مردم خطور می کند، جرم یا جنایت و متوفیان است.

وی اضافه کرد: 85درصد مراجعات پزشکی قانونی سرپایی است و نزاع و تصادفات بیشترین مراجعات را شامل می شوند.


** تعرفه پزشکی قانونی کارشناسی است

رییس کل پزشکی قانونی در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر بالا بودن هزینه های پزشکی قانونی، گفت: خدماتی که پزشکی قانونی ارایه می دهد تعرفه ای برای آن در نظر گرفته شده است و از آن جا که کار کارشناسی انجام می شود ، معمولا تعرفه هایش، بسیار بالا است.

به گفته وی، تعرفه پزشکی قانونی با پیشنهاد رییس سازمان پزشکی قانونی و با تصویب رییس قوه قضاییه لازم الاجرا می شود که کمترین تعرفه ها در میان دیگر تعرفه های کارشناسی است.

وی ادامه داد: اما پزشکی قانونی در همان قانون تعرفه ها موظف شده است تا به افراد معسر، تخفیف یا رایگان خدمات ارایه دهد.

نازپرور ضافه کرد: افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی و همچنین افرادی که توان پرداخت هزینه کارشناسی را ندارند ، خدمات رایگان کارشناسی دریافت می کنند.


** بازنگری دستورالعمل های پزشکی قانونی برای کیفیت بیشتر خدمات

رییس کل پزشکی قانونی اظهار داشت: بحث بازنگری و هم اندیشی در خصوص دستورالعمل های پزشکی قانونی را با روسای واحدها شروع کرده ایم تا بتوانیم کیفیت خدمات را هر روز بهتر کنیم.

وی ادامه داد: برای همین کار یک واحد مشترک در قالب معاینات را ملاک قرار داده ایم تا نظرات مراجعه کنندگان واحدهای کارشناسی، یکسان و مستند باشد.


** اعتبارات تجهیزات باید به صورت خاص دیده شود

نازپرور در خصوص نیاز به دستگاه های پیشرفته در سالن تشریح گفت: پزشکی قانونی استان تهران در بحث آزمایشگاهی، به ویژه سالن تشریح نیازمند دستگاه های پیشرفته و به روز و نیز تجهیزات است که هزینه بالایی دارد.

وی تاکید کرد: اعتبارات در خصوص تجهیزات باید به صورت خاص در نظر گرفته شود که ما کمک دولت را در این زمینه خواستار هستیم.


**مرگ 45 تن بر اثر غرق شدگی در استان تهران در سال 93

نازپرور، شمار مرگ و میر بر اثر غرق شدگی در سال 93 استان تهران را 45 تن برشمرد و اظهارداشت: 40 تن از این افراد مرد و پنج تن دیگر هم زن بوده اند.

به گفته وی، ماه مهر با هفت مورد و فروردین با هیچ مورد، ماه هایی بوده اند که به ترتیب بیشترین و کمترین آمار غرق شدگی را به خود اختصاص داده اند.


** مرگ 125 تن در اثر مسمومیت با قرص برنج

رییس کل پزشکی قانونی استان تهران همچنین با ارایه آماری از مرگ در تاثر مسمومیت با قرص برنج اظهار داشت: 125 تن در سال 93 در استان تهران بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان باختند که زنان ، 80 تن از این جان باختگان را تشکیل دادند.

وی با بیان اینکه این آمار در مقایسه با سال 92 کاهش 22 درصدی داشته است در عین حال گفت: متاسفانه در اسفند سال 93 آمار مرگ در اثر مسمومیت با قرص برنج 130درصد افزایش داشته است.


** مراجعه بیش از 107 هزار تن به پزشکی قانونی تهران بر اثر نزاع

نازپرور شمار مراجعان به پزشکی قانونی استان تهران براثر نزاع را 107 هزار و 177 تن عنوان کرد و گفت: 70 هزار و 923 تن از این مراجعه کنندگان مرد و 36 هزار و 254 تن زن بوده اند.

به گفته وی، تعداد مراجعه کنندگان به پزشکی قانونی استان تهران در سال 93، 35 هزار و 702 تن بوده اند که 25 هزار و 721 تن از این شمار ، مرد و 9 هزار و 981 تن زن بوده اند.

هفته نخست تیرماه تحت عنوان هفته قوه قضاییه نامگذاری شده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار