سه مبتکر شیرازی وسیله هشدار دهنده زمین لرزه ساختند که به شماره 3010380 13965014000در مرکز مالکیت معنوی ثبت اسناد و املاک به ثبت رسیده است.
کد خبر: ۵۳۵۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۷ 08 December 2017

تابناک فارس به نقل از ایرنا:این دستگاه را بهادر خیراندیش، مریم حقیقی و آرش خیراندیش طراحی کرده اند و ساخته اند. 
بهادر خیراندیش سرپرست تیم مبتکر سازنده این وسیله اظهار داشت : این وسیله یک ماژول هشدار دهنده زلزله موسوم به ماژول BHM05 است که همه مراحل طراحی و تولید آن در شیراز انجام شده است.
او گفت :ماژول یعنی بخش از قبل ساخته شده. در واقع بخشی از این دستگاه که از قبل و توسط مبتکران تیم ساخته شده به متقاضی عرضه می شود و متقاضی سایر قسمت ها را با آموزشی که در فایل آموزشی به او می دهند می سازد. 
این مبتکر و سرپرست تیم پژوهشی ادامه داد : با استفاده از این ماژول همه افراد می توانند یک دستگاه کامل هشدار دهنده را خودشان بسازند و استفاده کنند استفاده از آن ساده و ارزان است و با کمترین آموزش هر کسی قادر به ساخت آن خواهد بود.
خیراندیش اضافه کرد: این اقدام برای کمک به هم میهنان برای ایمنی بیشتر و آگاه شدن از وقوع زمین لرزه صورت گرفته و موجب کاهش تلفات جانی در بحران زلزله می شود.
وی ادامه داد:افراد می توانند به کمک فایل آموزشی که دراین زمینه وجود دارد دستگاه یاد شده را برای خود و دیگران بسازند.
به گفته این مبتکر شیرازی ساخت انفرادی این دستگاه حدود 650 هزار ریال هزینه دارد اما در صورتی که واحدهای صنعتی و تولیدی از ساخت ان استقبال کنند و ساخت این دستگاه به مرحله تولید انبوه برسد هزینه ساخت آن به مراتب کاهش خواهد یافت.
این مبتکر شیرازی که قبلا کولر کم مصرف نیز ساخته و به ثبت رسانده است اضافه کرد : برای تولید هشدار دهنده زلزله و تولید انبوه آن احتیاج به سرمایه زیادی نیست ، شایسته است افرادی که توانایی مالی و سرمایه گذاری صنعتی دارند در تولید انبوه این دستگاه مشارکت کنند.
خیراندیش افزود: استفاده از این دستگاه هشدار دهنده به ویژه برای شهرها و کلان شهرهایی که بر روی خط زلزله واقع شده اند ضروری به نظر می رسد، برای ساخت دستگاه کامل احتیاج به یک ماژول و چند قطعه ساده دیگر خواهید داشت . قطعات در بازار الکترونیک موجود است ، ماژول نیز توسط طراحان دستگاه عرضه می شود.
وی بیان کرد: این دستگاه قابلیت پیش بینی بلند مدت ندارد و صرفا امواج کوچکی را که به نام موج p نامیده می شود تشخیص می دهد بنا بر این متناسب با فاصله تا کانون زلزله می تواند طی چند ثانیه زودتر خطر لرزش را اعلام کند.
خیراندیش گفت: هشدار آن به صورت صوتی است همچنین قادر است وسایل برقی در خانه را خاموش کند، یا شیر گاز را وصل و شیر ورودی را قطع کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار