داریوش نویدگویی مدیر انتشارات «نوید شیراز» با بیان اینکه توزیع و پخش کتاب در طول سالیان مختلف همواره یکی از نگرانی‌ها و دلمشغولی‌های اهالی نشر بوده است، گفت: در یکی ـ دو سال گذشته عمق بحران بیشتر شده است و با گسترش انتشار غیرقانونی فایل کتا‌ب‌ها در فضای مجازی ما هر روز شاهد کاهش فعالیت ناشران در عرصه نشر هستیم.
کد خبر: ۵۳۰۸۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵ 28 November 2017

 
تابناک فارس به نقل از ایینا:داریوش نویدگویی درباره به صرفه نبودن انتشار کتاب در شمارگان بالا گفت: در سال‌های اخیر ناشران با استفاده از چاپ دیجیتال از کتاب‌های خود حدود 200 تا 300 نسخه بیشتر منتشر نمی‌کنند تا متضرر نشوند و هزینه انبارداری را علاوه بر هزینه های گزاف دیگر پرداخت نکنند.
 
وی افزود: تعداد پایین شمارگان کتاب‌ها موجب می‌شود بسیاری از کتاب‌های خوب ناشران تهرانی یا استانی به شهرهای دیگر نرود و در همان شهر باقی بماند و به همین دلیل بسیاری از کتابفروشان استانی از کتاب‌های خوب بی‌بهره می‌مانند.
 
وی با بیان اینکه وضعیت کتابفروشان نیز در استان‌ها و شهرستان‌ها مناسب نیست، عنوان کرد: صنعت نشر شیراز اگرچه فعالان زیادی را در دل خود جای داده است، اما تعطیلی کتابفروشی‌ها در این شهر اصلا رویه خوبی نیست، به‌طوری که در سال‌های اخیر 14 کتابفروشی در شیراز تعطیل شده است.
 
نویدگویی همچنین درباره رشد فزاینده کتاب‌های غیرقانونی و قاچاق عنوان کرد: الان بسیاری از ناشران بزرگ کشور با این معضل دست به گریبان هستند و بسیاری از کتاب‌های پرفروش آن‌ها توسط افرادسودجو به‌صورت غیرقانونی چاپ می‌شود که فعالیت آن‌ها را با مشکل روبرو کرده است.
 
مدیر انتشارات نوید شیراز افزود: فایل اغلب کتاب‌های پرفروش به‌صورت دیجیتال در فضای مجازی منتشر می‌شود و ناشر بی‌خبر از همه جا دچار ضرر و زیان‌های زیادی می‌شود که هیچ‌گونه نمی‌توان آن را جبران کرد و فقط ناشران را نسبت به کار دلسرد می‌کند.
 
وی نبود بازار در حوزه کتاب را یکی از عوامل تاثیرگذار بر بی علاقه بودن نویسندگان به نگارش کتاب دانست و یادآور شد: اهالی قلم در سال‌های اخیر رغبتی به نگارش کتاب‌های رمان و شعر خوب ندارند، زیرا از یک سو باید منتظر مجوز کتاب‌هایشان باشند و از سوی دیگر باید نگران فروش آثارشان باشند.
 
نویدگویی تاکید کرد: امیدوارم سیاست‌های کلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حمایت از صنعت نشر ادامه پیدا کند تا هم ناشران به کار در این حوزه دلگرم شوند و هم زمینه‌ای ایجاد شود تا امیدها و استعدادهایی که در این زمینه وجود دارد، بتوانند با طرح‌های حمایتی فعالیت خود را ادامه دهند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار