با توجه به رونق فعالیت زنبورستا‌ن‌های استان یزد در طول فصل بهار و جهت کنترل بیماری‌های زنبور عسل، نمونه‎‎گیری و تعیین آلودگی کلنی‌های بهاره زنبور‌های عسل استان در دستور کار دامپزشکی قرار گرفت.
کد خبر: ۵۲۸۱۵
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵ 25 June 2015
به گزارش تابناک یزد "حمید ابوالحسنی" کارشناس آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی استان یزد در این باره تصریح کرد: به همین منظور از طریق نمونه‌گیری از تعدادی از آنها، عسل استحصال شده از کلنی‌ها و نیز زنبورهای عسل، میزان آلودگی زنبور‌های عسل در استان یزد تعیین شد.

به گفته وی، در بررسی‌های انجام شده بیماری‌های واروا، آکاراپیس، نوزما، لوک آمریکایی و لوک اروپایی تحت پایش قرار گرفت و نتایج حاصله در سامانه GIS سازمان دامپزشکی به ثبت رسید.

ابوالحسنی گفت: علاوه بر این، راهکارهای مناسب جهت مقابله با این بیماری‌ها به زنبورداران صاحب کلنی‌های درگیر نیز توصیه شد.

این کارشناس خاطرنشان کرد: عوامل تهدید‌کننده سلامت زنبوران عسل می‌تواند از طرق گوناگون از جمله آب و غذای آلوده، نقل و انتقال کندوها، انتقال ملکه آلوده یا قاب‌های شفیره از کلنی‌های آلوده به کلنی‌های سالم و نیز غارت کندوها توسط زنبورهای مهاجم شیوع و انتشار پیدا کند و منجر به بروز خسارات مالی قابل توجه به زنبورداران شود.

ابوالحسنی در پایان یادآور شد: به همین دلیل کارشناسان دامپزشکی سعی می‌کنند تا از طریق نمونه‌برداری‌های به هنگام و انجام آزمایشات لازم از میزان آلودگی کلنی‌ها اطلاع پیدا کرده و با اقدامات درمانی و نیز آگاه‌سازی زنبورداران مانع از همه‌گیری این بیماری‌ها و وارد شدن ضرر اقتصادی به صنعت زنبورداری شوند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار