مسوول حفاظت از منابع آب استان یزد گفت: منابع آبی به عنوان مهمترین عامل توسعه پایدار تلقی می شوند و با صیانت از این منابع ارزشمند باید با نگاه منطقی مشکلات را حل کنیم.
کد خبر: ۵۲۲۵۵
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۶ 24 June 2015
به گزارش تابناک یزدسیدعلی سادات اخوی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب در اردکان افزود: باید مسوولان امر نسبت به آگاه سازی مردم و کشاورزان در استفاده بهینه از منابع آبی و سفره های اب زیر زمینی و ذخیره سازی این مایع حیاتی برای نسل های آینده اقدام پیشگیرانه لازم را سر لوحه کار خویش قرار دهند.

وی اظهار کرد: زنگ خطر بی آبی در این استان به صدا آمد و برای مقابله با این بحران باید برنامه ریزی منطقی صورت بگیرد.

این مسوول یکی از نقاط قوت تشکیل این شورا را پرهیز از بخشی نگری دانست و گفت: تجربه تشکیل جلسات در شهرستان های مختلف، این نقاط قوت را به خوبی نشان داده است.

سادات اخوی یکی از برنامه های شورای حفاظت از منابع آب را مشارکت دادن مردم در مسئله حفاظت از آب دانست و افزود: عمده مشکلات کشور در زمینه آب مربوط به بحث مدیریت مصرف آب است و اگر با همکاری مردم این امر محقق شود بخش زیادی از معضل بحران آب مدیریت می شود.

این مسوول اعلام کرد: بارندگی ها در استان اثرات چندانی در تامین سفره های زیرزمینی استان نداشته است چرا که تبخیر بالای آب در سال و پراکندگی بارش ها در سطح حوزه، اجازه تغییر در سطح آب این حوزه ها را نمی دهد.

وی توجه به این مسئله را در رسانه ها خواستار شد و گفت: متأسفانه گاهی در خصوص انعکاس آمار بارش ها در رسانه ها موارد فنی رعایت نمی شود و باید تنها یک مرجع برای بیان آمارها تعیین و معرفی گردد.

فرماندار اردکان نیز با اشاره به خشک سالی های پی در پی و خشک شدن قنوات در اردکان گفت: تا پایان خردادماه 64 میلی متر بارندگی گزارش شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه کاهش بیش از 8درصدی را نشان می دهد.

حسین اسماعیلی شرایط بحرانی خشک سالی و پایین رفتن سطح آب چاه های کشاورزی را از عواملی دانست که لزوم حفاظت از منابع آب را دوچندان کرده و به همین دلیل، این مسئله به صورت جدی تر در دستور کار دستگاه ها قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در شهرستان اردکان 192 حلقه چاه کشاورزی با 3245 لیتر مجوز برداشت، 42 حلقه چاه آب شرب و بهداشت دارای 338 لیتر مجوز برداشت و نیز 100 حلقه چاه صنعتی و خدمات فضای سبز و منابع طبیعی با 663 لیتر مجوز برداشت وجود دارد که بایستی با توجه به شرایط بحران، برداشت از چاه های عمیق و نیمه عمیق با کنترل بیشتری انجام و چاه های غیرمجاز شناسایی و با آن ها برخورد شود.

رییس شورای حفاظت از منابع آب شهرستان بر کنترل مجوزهای صادره در بخش صنایع و کشاورزی شهرستان تاکید کرد و افزود: الگوی مصرف باید در بسیاری از زمینه ها از جمله آب تغییر کند و فرهنگ سازی در این زمینه وظیفه ی دستگاه های ذی ربط است.

وی افزود: عمده حوضه آبی شهرستان اردکان در دشت یزد ـ اردکان و در شمال دشت قرار گرفته که پتانسیل مناسب ولی کیفیت نامطلوبی برای بخش کشاورزی و شرب دارند.

اسماعیلی سختی آب شرب این شهرستان را که از 13 حلقه چاه تأمین می شود بین سختی 4900-1500 اعلام کرد و گفت: هدف از تشکیل شورای حفاظت از منابع آب، تعامل، همفکری و هم گرایی بین اعضا در جهت حل مشکلات و حفظ منابع موجود آبی و ارائه ی راهکار است.

در ادامه این جلسه، اعضای شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اردکان به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

استفاده از تکنولوژی های جدید با مصرف آب کمتر در صنایع و الزام صنایع به بکارگیری این فن آوری ها، تجدیدنظر در صدور مجوز صنایع آب خواه و تقویت برنامه های فرهنگی در خصوص مدیریت مصرف آب از جمله پیشنهادات مطرح شده در این نشست بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار