مدير ملي مقابله با گرد و غبار در گفت و گو با «تابناك»؛
ضياء الدين شجاعي، مدير ملي مقابله با گرد و غبار كشور با حضور در نمايشگاه مطبوعات و غرفه «تابناك» در مورد اصلي ترين مشكلات پيش روي نهادهاي اجرايي كشور براي مقابله با مشكل گرد و غبار كشور سخن گفت؛ سخن هايي كه اميدوار كننده نبود و حكايت از تكرار داستان تلخ حبس شدن نفس ها در سينه است.
کد خبر: ۵۱۸۷۱۶
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۶ 02 November 2017
ضياء الدين شجاعي، مدير ملي مقابله با گرد و غبار كشور با حضور در نمايشگاه مطبوعات و غرفه «تابناك» در مورد اصلي ترين مشكلات پيش روي نهادهاي اجرايي كشور براي مقابله با مشكل گرد و غبار كشور سخن گفت؛ سخن هايي كه اميدوار كننده نبود و حكايت از تكرار داستان تلخ حبس شدن نفس ها در سينه است.

به گزارش «تابناك»، مدير ملي مقابله با گرد و غبار در پاسخ به اين پرسش كه به نظر مي رسد دولت يازدهم و دوازدهم علي رغم همه تلاش هايي كه براي حل مشكل دارد، توفيق چنداني به دست نياورده است، گفت: دولت يازدهم وقتي كه بر سر كار آمد، وضعيت محيط زيست كشور در شرايط خيلي بدي بود و تلاش بر اين شد تا ضمن تشكيل شوراي عالي محيط زيست، همچنين اداره كل مقابله با گرد و غبار نيز تشكيل شود.

شجاعي ادامه داد: مشكل كنوني گرد و غبار كشور منشأ تاريخي دارد و شايد ريشه آن به 50 سال پيش از اين بازگردد. ضمناً اين مشكل هم ريشه انساني و هم ريشه طبيعي دارد.

شجاعي ادامه داد: يك بخش مهمي از ريشه مشكل گرد و غبار كشور نيز به خارج از مرزهاي كشور باز مي گردد و همانطور كه مي دانيد در حال حاضر چيزي حدود 4 ميليون مترمربع زمين در عراق به دليل نا امني هاي موجود و مشكل آب از زير كشت خارج شده است.

وي اضافه كرد: در بعد داخلي هم شرايط بهتر از اين نيست و براي مثال در استان خوزستان هم اينك 40 درصد از منابع آبي نسبت به ميانگين دوره بلند مدت كاهش يافته است.

شجاعي تصريح كرد: خشكسالي هاي اخير در كنار مديريت بد آب شرايطي را در داخل كشور پيش آورده است كه گرد و غبار به شكل آزار دهنده اي افزايش يابد و تلاش ها براي توقف آن نيز به اين زودي ها به نتيجه نخواهد رسيد.

مدير ملي مقابله با گرد و غبار با تأكيد بر اين نكته كه بحران گرد و غبار كشور 25 تا 50 سال ديگر هم حل نخواهد شد، در مورد فعاليت هاي داخلي و خارجي اداره متبوعش ادامه داد: در بعد خارجي تلاش هاي فراواني براي جلب نظر و مشاركت كشورهاي منطقه به عمل آمد، اما نتيجه اي در بر نداشت  و ما زماني كه ديديم در بعد منطقه اي به توفيق نمي رسيم، تلاش كرديم مسئله گرد و غبار را در بعد جهاني و بين المللي پيگيري كنيم.

وي با تأكيد بر اينكه ما در بعد بين المللي شاهكار كرديم، افزود: در بعد بين المللي 4 قطعنامه طي يك و نيم سال در مجامع جهاني از جمله سازمان ملل به تصويب رسانديم كه به نوبه خود كار بسيار بزرگي است. در اين قطعنامه ها نياز به وفاق منطقه اي، نياز به كمك به كشورهاي غير برخوردار و تنظيم سندهاي جامع دارد كه ما اين ها را در دستور خود قرار داديم و عملياتي شد.

شجاعي در مورد بخش داخلي هم تأكيد كرد: در بخش داخلي ما براي هر استان سند استاني گرد و غبار را تنظيم كرده ايم و تلاش ما بر اين است كه منشأ توليد گرد و غبار را در هر استان شناسايي و متوقف كنيم.

اين مقام مسئول در سازمان محيط زيست در بخش پاياني سخن هاي خود و در رابطه با بحران ناشناخته شهر اهواز كه هر بار جمع زيادي را راهي بيمارستان مي كند، نيز گفت: روند اين بحران كاهشي است و قبلاً تصور اين بود كه منشأ گرد و غبار دارد اما مشاهده شد كه حتي در زمان هاي باراني و نبود گرد و غبار نيز رخ مي دهد. از اين رو گمان بر روي گياهان غير بومي شهر اهواز رفته است و در اين رابطه مطالعات در حال پيگيري است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار