کد خبر: ۵۱۷۲۷
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲ 23 June 2015
در اقتصاد امروز دنيا هايپرمارکت ها نقش اساسي در نظام توزيع دارند البته نه به شکلي که هايپر مارکت غرفه بندي شود و داراي فروشنده هاي متعدد باشد.
چند روزي بود که پيامک هاي پي در پي برايم ارسال مي شد که هرکدام حاوي تبليغات هايپرمارکت هاي مختلف در ارائه تخفيف از 20 تا 60درصد در اقلام مختلف بود و همين مسئله باعث شد براي پي بردن به صحت و سقم اين پيامک ها عزم خود را جزم کنم و در اولين گام به چند هايپرمارکت مطرح مشهد سري بزنم و با حضور در چند نقطه از مراکز اصلي خريد و فروش سطح شهر به طور ملموس مقايسه اي داشته باشم بين قيمت هايي که توسط هرکدام از اين واحدها عرضه مي شود.

ورودي هيجان انگيز يک هايپرمارکت

در مقابل در ورودي يکي از هايپرمارکت ها که پله هاي برقي هيجان انگيزي دارد، مردمي را مشاهده مي کنم که اجناس فراواني را خريداري کرده و در سبدهاي روان قرار داده اند و در حال تخليه اجناس هستند، نظر چند نفر از آن ها را درباره کيفيت محصولات عرضه شده مي پرسم. کاظم خلخالي معتقد است که کيفيت محصولات خوب است و همه شرکتي هستند و تخفيفات هم بد نيست و نسبت به قيمت هايي که روي اجناس حک شده خيلي پايين تر است. سوار بر پله برقي وارد هايپرمارکت تازه تاسيس شهرمان مي شوم، فضايي وسيع با اجناس فراوان و متنوع از مواد خوراکي، آرايشي بهداشتي، اسباب بازي، پوشاک، لوازم منزل و ... در مقابل ديدگانم قرار مي گيرد. فروشندگان با لباس هاي يکدست هستند و تعداد زيادي هم مسئوليت حفاظت فيزيکي را برعهده دارند، در اين جا لازم است براي تهيه گزارش با مسئولان هايپرمارکت هماهنگي انجام شود.

تخفيف به مردم جايگزين تبليغات محيطي

بعد از هماهنگي لازم، دقايقي با مسعود خراشادي (مدير فروش يکي از هايپرمارکت ها) هم کلام مي شوم و نظر او را درباره اين تخفيف ها مي پرسم. او درپاسخ مي گويد: فروشگاه هاي کوچک خرده فروشي در دنيا در حال منسوخ شدن است و فروشگاه هاي بزرگ مطرح شده اند و ما در مجموعه خود به جاي اين که يک ميليارد خرج تبليغات شهري کنيم، آن را در قالب تخفيف 10 تا 60درصد به مشتري ارائه مي کنيم.

وي ادامه مي دهد: با اين کار خاطره خوب با قيمت خوب وکالاي خوب در ذهن مشتري باقي مي ماند و اين يعني تبليغ دهان به دهان که در فروشگاه هاي ديگر هم جواب داده است.خراشادي تصريح مي کند: يکي از موفقيت هاي ما تعامل خوبي است که با شرکت هاي طرف قرارداد داريم. به عنوان مثال اگر ما خواسته باشيم يک وانت جنس براي يک فروشگاه بخريم، وقتي براي 7 فروشگاه بخواهيم، 2 تريلي مي خريم و درصد حجمي تخفيفات افزايش مي يابد و در اين ميان خدا را شکر مردم سودش را مي برند.

بررسي تخفيف ها در هايپرمارکت

در هايپرمارکت گشتي مي زنم و قيمتها را زير نظر مي گيرم. برخي اجناس تخفيف مناسبي دارند و تعدادي هم تخفيف خيلي کمي دارند و در برخي از اقلام قيمت ها از سطح شهر گران تر است.

نظرهاي متفاوت درباره تخفيف ها

خانم اسلامي که به همراه مادرش براي خريد آمده مي گويد: تخفيفات بد نيست مثلا محصولات لبني و تن ماهي قيمتش خوب بود ولي در بخش پوشاک تخفيف زيادي نداشت و من فکر مي کنم در مجموع 15درصد تخفيف در نظر گرفته اند.«برجسته» يکي ديگر از خريداران است که براي اولين بار به اين هايپرمارکت آمده است و مي گويد: هنوز نمي دانم تخفيف ها چطور است! پاي صندوق نرفتم ولي مي گويند 20 تا 40 درصد. مهم تر از همه اين است که ببينيم آيا ارزش افزوده هم مي گيرند. چون در يکي ديگر از هايپرمارکت ها 40درصد تخفيف اعلام کرده بودند ولي در وقتي ماليات بر ارزش افزوده را حساب کردند به همان قيمت بيرون مي رسيد.

مشتري ها از حال و روز ما خبر ندارند

به هايپرمارکتي ديگر مي روم و همان مراحل فروشگاه قبلي را سپري مي کنم و در بخش اداري پاي درد دل اميررضا بهلولي، مدير فروشگاه و برنامه ريزي راهبردي مي نشينم. او مي گويد: با توجه به رکود شديد اقتصادي که به خصوص در مشهد حاکم است نه تنها ما بلکه تمام فروشگاه هاي بزرگ دارند ضرر مي دهند.

يعني اگر فروشگاهي بخواهد بگويد من در حاشيه امن هستم و حتي نگويد سود مي کنم من با تجربه 12ساله ام، با تحصيلات مرتبط ثابت مي کنم دارد ضرر مي کند.وي تصريح مي کند: اين روند از 1.5 سال پيش شروع شده است و با توجه به رکود حاکم بر بازار ادامه دارد، ما در عرض اين 1.5 سال، 60درصد تورم را تجربه کرديم و در اين بازار گردان شرايط به نحوي که بتواني بايستي، نه اين که رو به جلو باشي، خيلي هنر مي خواهد!

بهلولي ادامه مي دهد: با اين شرايط که امروز به وجود آمده من وادار مي شوم 35درصد تخفيف بگذارم و همکار ديگرمان30درصد، آن ديگري 15درصد و آن يکي خودرو جايزه بگذارد و مشتري هم که متاسفانه از شرايط اقتصادي خبر ندارد وارد فروشگاه مي شود و مي بيند 30درصد تخفيف زدم.

چرخه اقتصادي ناسالم

وي تصريح مي کند: مشتري با خودش مي گويد ببين چقدر سود دارند که 30درصد را به من مي دهند، اصلا اين تصور را نمي کند که من کلا 20درصد حاشيه سود دارم، 10درصد هم با تامين کننده هماهنگ کردم و همه را تقديم مشتري مي کنم، اين وسط اتفاقي که مي افتد مصرف کننده با نارضايتي و بي اطميناني کالا را مي خرد، چون به جريان مشکوک است، اصلا 30درصد تخفيف يعني يک جريان غلط و از اين موضوع مصرف کننده ناراضي است، تامين کننده ناراضي است و من هم که کالا را عرضه مي کنم ناراضي هستم. پس اين چرخه اقتصادي کلا ناسالم است.

وي درباره ادعاي برخي فروشندگان مبني بر ارائه اجناس با نشان هاي تجاري نامعتبر و غيرمعروف توسط هايپرمارکت ها ضمن رد اين ادعا مي گويد: موقعيت جغرافيايي ما طوري است که سطح متوسط به بالا مشتري ما هستند و ما نمي توانيم اجناس با نشان هاي تجاري غيرمعروف را بفروشيم.

قيمت بالاي پوشاک

در ادامه گزارش با چند تن از خريداران گفت وگو مي کنم که هرکدام نظرات متفاوتي دارند.

محمد جواد رهبادار معتقد است قيمت ها مناسب است، بعضي اقلام تا 20درصد از جاي ديگر ارزان تر است ولي گوشت و مرغ از جاي ديگر گران تر است. خواهر وي نيز مي گويد: پوشاک در اين هايپرمارکت خيلي گران است و يک پوشاک ساده 600هزار تومان عرضه مي شود.محمدي يکي ديگر از شهروندان معتقد است: از نظر قيمت خيلي خوب است به ويژه وقتي 35درصد تخفيف مي دادند از بس شلوغ بود ما نتوانستيم براي خريد مراجعه کنيم.

به چند فروشگاه ديگر هم مراجعه و قيمت ها را مقايسه مي کنم.در اجناس مختلف تخفيف هاي متفاوتي را مشاهده مي کنم که از 15 تا 60درصد را شامل مي شود.

صبح روز بعد مراکز عمده فروشي سطح شهر

در ادامه اين گزارش به منطقه مصلي که مرکز عمده فروشی و بنکداری ها در مشهد است مي روم و وارد يکي از مغازه ها مي شوم و نگاهي به وضعيت اجناس مي اندازم.

برچسب قيمت ها براي همه اقلام نصب شده است و مردم هم در حال خريد هستند. فروشنده جوان که به همراه برادرش اين مغازه را اداره مي کند وقتي از موضوع گزارش باخبر مي شود سر درددلش باز مي شود.

مجيد ملکي مي گويد درباره پيامک هاي تبليغاتي هايپرمارکت ها معتقدم که اين تبليغات فقط براي جذب مردم است و حقيقت ندارد.او ادامه مي دهد: اين تخفيف ها به خاطر نوسان بازار است و چون درآمد هايپرمارکت ها به خاطر شرايط اقتصادي کم شده است اين تخفيف ها را مطرح مي کنند تا از پول نقدي که به دست مي آورند استفاده کنند.

ملکي معتقد است که هايپرمارکت ها در جنس هاي معتبر که براي مردم ملموس است تخفيفاتي را قائل مي شوند ولي با ارائه کالاهايي که نشان تجاري معروف ندارند با قيمت هاي گزاف آن کمبود را جبران مي کنند.

در ادامه گزارش در خراسان خبرنگار به يکي ديگر از مغازه ها مراجعه مي کند که تعداد زيادي از شهروندان در حال خريد اقلام مورد نياز خويش از آن جا هستند و کمي که خلوت مي شود، درباره هايپرمارکت ها مي پرسد. سري به مغازه هاي مختلف مي زند و قيمت بعضي اقلام را يادداشت مي کند و سپس راهي يکي از مراکز ديگر فروش عمده شهر که چهارراه ميدان بار نادري است مي شود. تراکم جمعيت در اين منطقه مرکز شهر مشهد نیز بسيار زياد است.

در يکي از مغازه ها که اجناس خود را بسيار منظم و در رديف هايي جداگانه چيده است حاضر مي شوم و قيمت ها را زيرنظر مي گيرم. تفاوت چنداني با قيمت هاي مصلي مشاهده نمي کنم. از فروشنده که مرد ميان سالي است مي پرسم: نظر شما درباره تخفيف هايي که هايپرمارکت ها ارائه مي دهند چيست؟

او خود را هادي محمدي معرفي مي کند مي گويد:اين تخفيف ها هيچ سودي براي هايپرمارکت ها ندارد و مهم ترين دليل آن پربودن انبار و سررسيدن زمان چک هايشان است که مجبورند براي حفظ آبرو و حيثيت و اعتبارشان اين اجناس را با قيمت پايين رد کنند.

در اين بين مغازه هاي زيادي را زيرنظر مي گيرم و نگاهي اجمالي به قيمت ها مي اندازم و چند کالا را به عنوان نمونه انتخاب مي کنم تا بتوانم با قيمت هايپرمارکت ها مقايسه کنم.

ضرورت نظارت تعزيرات حکومتي

لازم به توضيح است که 2 موضوع نظارت دقيق سازمان تعزيرات حکومتي بر قيمتها و تخفيف ها و همچنين جلوگيري از ارائه کالاهاي بنجل يا فاقد تخفيف در بين اجناس تخفيف دار در هايپرمارکت ها کاملا ضروري است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار