رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارد علی‌رغم بازدهی سریعتر سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی، امروز این بخش اولویت اصلی کشور نیست.
کد خبر: ۵۱۷۱۴۹
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۵ 30 October 2017
تابناک فارس به نقل از ایسنا:محمدرضا رضایی با اشاره به وضعیت نابسامان کشاورزی گفت: کشاورزی از اولویت‌های اصلی کشور خارج شده در حالی که سرمایه‌گذاری در کشاورزی بازده سریع‌تری نسبت به بخش صنعت دارد و نیاز است که جهاد کشاورزی که از متولیان اصلی است توجه و حمایت بیشتری داشته باشد.
وی با بیان اینکه «دولت باید برای کشاورزی کشور و به ویژه شهرهایی که کشاورزی منبع اصلی درآمدشان است، فکری اساسی کند» افزود: منابعی که به کشاورزان و کشاورزی کشور تزریق می‌کنیم بسیار اندک است و نشان می‌دهد که کشاورزی در رتبه‌ی چهارم و پنجم کشور قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه «لازم است به کشاورزی کشور اهمیت بیشتری داده شود» تصریح کرد: ایران از نظر کشاورزی سرزمین غنی‌ای است؛ هم آب و هوا مستعد کشاورزی است، هم مردم علاقه‌مندند و هم در این امر تبحر دارند.
نماینده‌ی مردم جهرم با بیان اینکه «جهرم یکی از قطب‌های مهم کشاورزی است و سالانه بیش از یک میلیون و هزار و پانصد تن مرکبات با کیفیت تولید می‌کند» بیان کرد: پرنقال، لیموشیرین و لیموی جهرم در کشور کم‌نظیر است و این غیر از چهل‌هزارتن خرمای شاهانی باکیفیتی است که در جهرم سالانه تولید و برداشت می‌شود.
وی با به بیان اینکه «خسارت‌های سیل گذشته هنوز در فارس و جهرم جبران نشده است» افزود: به دلیل سیل سال گذشته آسیب زیادی به باغ‌های مناطق مختلف جهرم وارد شده و چشمه‌ها و قنات‌های زیادی تخریب شده که نیاز به حمایت و پشتیبانی دارد.
رضایی با بیان اینکه «در بخش خفر شهرستان جهرم ۵هزار هکتار کشت دیم انجیر وجود دارد» گفت: انجیر این منطقه به لحاظ کیفیت از مرغوب‌ترین انجیرهای کشور است و در سیل گذشته آسیب فراوان دید.
رضایی با بیان اینکه «بیش از ۷۰ درصد مردم جهرم از طریق کشاورزی امرار معاش می‌کنند و در سالیان اخیر به دلیل بی آبی، خشکسالی و بحران آب دچار ضرر و زیان شده‌اند» اظهار داشت: با توجه به اینکه بیشتر باغ‌های کشاورزان بیمه هستند، اما بیمه هیچ احساس مسئولیتی ندارد و هزینه بابت جبران خسارت به کشاورزان پرداخت نمی‌کند.
به گفته‌ی رضایی، کاهش دما در زمستان و خسارات سیلاب از دیگر عوامل بحران کشاورزی در سال‌های اخیر در جهرم بوده است.
رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه «در جهرم به دلیل تغییر اقلیم بارندگی‌های سیل‌آسایی رخ داده است و احتمالاً در آینده نیز وضعیت بارندگی به همین صورت باشد» گفت: به دلیل سیل اخیر باغ‌ها و کانال‌های آبیاری تخریب شد، چاه‌ها و قنات‌ها آسیب دیدند و طبیعی است که وزارت جهاد کشاورزی در این راستا باید به کشاورزان کمک دهد.
نماینده‌ی مردم جهرم همچنین از پلمپ ۲۷۰ چاه غیرمجاز در شهرستان جهرم خبر داد و بیان کرد: در حوزه‌ی نصب کنتورهای هوشمند اقدامات خوبی صورت گرفته است، اما با توجه به دستکاری شدن آنها درصدد نصب کنتورهای جدید هستیم که طراحی آنها به صورت الکترومغناطیسی انجام شود.
وی با اشاره به بحران آب گفت: مرکز تحقیقات در وزارت کشاورزی باید  گونه‌هایی را پرورش و معرفی کند که میزان مصرف آب آن کم و همراه با تولید بیشتر باشد و کشاورز احساس کند هم در کاشت آن آب کمتری مصرف می‌شود، هم درآمد بیشتری عاید وی می‌شود.
رضایی ابراز امیدواری کرد این رویکرد در کشور تقویت و نهادینه شود تا کشاورزان در احساس امنیت و آرامش بیشتری به تولید بپردازند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار