دور جديد گفت‌وگوهاي وزيران خارجه ايران و گروه ١+٥ از روز گذشته در لوکزامبورگ آغاز شد.
کد خبر: ۵۱۶۲۵
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱ 23 June 2015
به گزارش تابناک یزدمحمد‌جواد ظريف، وزير امور خارجه کشورمان، ابتدا با فرانک والتر‌اشتاين‌ماير، وزير خارجه آلمان، سپس با ديگر طرف‌هاي اروپايي، ازجمله فدريکا موگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، فيليپ هاموند وزير خارجه انگليس و لوران فابيوس وزير خارجه فرانسه، درباره آخرين تحولات مذاکرات براي نگارش متن جامع توافق هسته‌اي، ديدار و گفت‌وگو کرد. بر اساس برنامه اعلام‌شده، وزيران خارجه ايران و آمريکا نيز اواخر همين هفته در وين با يکديگر ديدار مي‌کنند. وزير امور خارجه کشورمان پس از ورود به لوکزامبورگ با بيان اينکه اهميت دستيابي به توافق خوب و مناسب، بيشتر از چند روز دير يا زود شدن در زمان است، گفت: هنوز اختلافاتي باقي مانده که برخي فني و برخي هم سياسي است. بااين‌حال تلاش مي‌کنيم در اولين فرصت، کار را به اتمام برسانيم. محمدجواد ظريف گفت: همه طرف‌هاي مذاکره‌کننده از زياده‌خواهي و ادعاهاي خارج از چارچوب‌هاي بين‌المللي خودداري کنند تا دستيابي به توافق، ممکن شود. او به ديدارهاي خود در لوکزامبورگ اشاره کرد و افزود: ديدار با مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، وزراي امور خارجه سه کشور آلمان، فرانسه و انگليس و گفت‌و‌گو درباره آخرين وضعيت مذاکرات و چگونگي دستيابي به توافق نهايي و ضرورت اقدام مشترک براي اينکه کار در آينده امکان‌پذير شود نيز موضوع برخي گفت‌و‌گوها خواهد بود. او افزود: در ديدارهاي امروز، درباره موضوعات منطقه‌اي، ازجمله بحران يمن و اوضاع سوريه و افراطي‌گري در منطقه گفت‌وگو خواهيم کرد. به گفته ظریف، بهترین زمان برای دستیابی به توافق ٣٠ ژوئن، یا چند روز بعد از آن است.
فدريکا موگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، دوشنبه پس از ورود به لوکزامبورگ به خبرنگاران گفت: قرار است در ديدار با محمدجواد ظريف درباره‌ مسائل کليدي، که هنوز حل‌نشده باقي مانده‌اند، رايزني کنيم، چون اکنون وارد آخرين مرحله از مذاکرات هسته‌اي شده‌ايم.
انگليس خواستار انعطاف بيشتر ايران شد
«فيليپ هاموند»، وزير امور خارجه انگليس، که براي شرکت در نشست وزراي امور خارجه کشورهاي عضو اتحاديه اروپا به لوکزامبورگ سفر کرده، در جمع خبرنگاران گفته است ايران براي رسيدن به توافق با گروه ١+٥ بايد انعطاف بيشتري نشان دهد. او گفت: شرکاي ايراني ما بايد انعطاف بيشتري نشان دهند؛ اما روند گفت‌وگوها در حال انجام است و همواره انتظار داريم تا آخرين مهلت يا حتي بعد از آن، ادامه يابد. به نظر من مذاکرات جدي اکنون در حال انجام است و در هفته آينده نيز ادامه مي‌يابد و اميدوارم شاهد پيشرفت‌هاي واقعي بيشتر باشيم. وزير امور خارجه انگليس در پاسخ به اين سؤال که آيا ضرب‌الاجل ٣٠ ژوئن (٩ تير) چند روزي تمديد خواهد شد يا خير، نيز گفت: فعلا نمي‌دانيم. بايد ديد چه پيش خواهد آمد. فعلا به سختي تلاش مي‌کنيم.
فرانسه: ساز مخالف نمي‌زنيم
به گزارش رويترز، لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه، که در روزهاي اخير در يک سفر منطقه‌اي پس از مصر و اردن به اراضي اشغالي رفته است، در يک کنفرانس خبري مشترک با بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي با اشاره به مذاکرات هسته‌اي ايران و گروه ١+٥ گفت: ما بايد در مرحله‌اي که هم‌اکنون در آن قرار داريم، کاملا ثابت‌قدم باشيم. اگرچه هنوز مشخص نيست تا پايان ماه ژوئن يک توافق بين‌المللي درباره برنامه هسته‌اي ايران حاصل شود. از سوي ديگر، پس از آنکه دولتمردان و تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي فرانسه به کارشکني در مسير گفت‌وگوهاي ايران و گروه ١+٥ متهم شدند، مقام‌هاي اين کشور اين اتهام را رد کردند. «فرانسوا نيکولو»، سفير سابق فرانسه در تهران، گفت: «پاريس درصدد ازبين‌بردن فرصت دستيابي به توافق نيست و اين کشور خواستار بهترين توافق از منظر خود است». سفير سابق فرانسه در تهران، در گفت‌وگو با رسانه‌هاي آمريکايي در پاسخ به اين پرسش که «ارزيابي شما از موضع کنوني فرانسه در قبال مذاکرات اتمي چيست؟» گفت: لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه، بارها درباره اين موضوع اظهارنظر کرده، اما از عباراتي کلي دراين‌زمينه استفاده کرده و خواستار توافقي قوي شده است. او افزود: چه کسي مي‌تواند با چنين موضعي مخالف باشد؟ نه ايراني‌ها و نه آمريکايي‌ها، فرانسه در بلندمدت تبديل به چهره «پليس بد» در اين مذاکرات شده اما باور من اين است که اين موضوع، مانعي براي موفقيت در مذاکرات نخواهد بود. فرانسه درصدد از‌بين‌بردن فرصت دستيابي به توافق نيست و خواستار بهترين توافق از منظر خود است، اما اين در ذهن همه هست. نيکولو گفت: جالب است اشاره کنم که هفته گذشته «عباس آخوندي» وزير راه‌وشهرسازي ايران در فرانسه بود و درباره موضع فرانسه در مذاکرات از او سؤال شد و او در پاسخي پراگماتيک گفت اين يک مذاکره است و در مذاکره هر طرف نقش خود را ايفا مي‌کند؛ اما بعد از اتمام مذاکرات با موفقيت، دوران تغيير خواهد کرد و دنياي ديگري خواهد بود و به نظر من منظور اين بود که بعد از توافق، طرفين کينه‌اي از يکديگر به دل نخواهند گرفت.
عراقچي: پيشرفت به اندازه انتظار نيست
عباس عراقچي، عضو ارشد تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي، پيش از پرواز به لوکزامبورگ درباره نتايج پنج روز نشست‌ فشرده با نمايندگان کشورهاي ١+٥ در وين گفت: نگارش متن توافق‌نامه در سطوح مختلف همچنان ادامه دارد. متن مربوط به توافق‌نامه، متن پيچيده‌اي است و ابعاد مختلفي، هم به لحاظ فني و هم به لحاظ حقوقي و از همه مهم‌تر به لحاظ سياسي دارد. بايد بررسي‌هاي کاملي روي آن صورت گيرد. اين کار ابتدا در سطح کارشناسان سپس در سطح معاونان انجام مي‌شود. به گزارش ايسنا، عراقچي گفت: اختلاف‌نظرهايي که در خصوص متن توافق‌نامه وجود دارد، مقداري کمتر شده، اما پيشرفت کار به آن اندازه‌اي که انتظار داشتيم نيست. او ابراز اميدواري کرد: اگر خداوند کمک کند، در روزهاي آينده اختلافات کمتر شود و به متن واحدي دست يابيم. با‌اين‌حال اختلافات در بعضي مسائل جدي‌تر است و به بررسي‌هاي بيشتري احتياج دارد و اميدواريم امروز در جريان ملاقات وزراي امور خارجه بحث بيشتري در خصوص چند موضوع کليدي مورد اختلاف صورت گيرد. معاون وزير امور خارجه کشورمان گفت: احتمال مي‌رود در پايان هفته جان کري، وزير امور خارجه آمريکا هم به وين سفر کند و ملاقات‌هاي دوجانبه‌اي با وي صورت گيرد. او افزود: احتمال مي‌رود باقي وزراي خارجه ١+٥ هم به مذاکرات ملحق شوند. اين ماراتن به تدريج به خط پایان نزدیک مي‌شود و اميدواريم خداوند آنچه خير و صلاح است، مقرر کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار