پرونده ویژه تابناک رضوی(2)؛ اما و اگر های حمایت از کودکان
این روزها خبرهای تلخی از گوشه کنار جامعه به گوش می رسد و هر آن که وجدان بیداری داشته باشد دلش به درد می آید و باید اقدامی در این رابطه انجام دهد؛ از این رو در دومین بررسی، تابناک رضوی قصد دارد در مورد وضعیت استان خراسان رضوی در این خصوص پرس و جو کند.
کد خبر: ۵۱۵۷۱۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴ 28 October 2017
به گزارش تابناک رضوی؛ این روزها مشکلات کودکان بیش از پیش دیده می شود و حتی جامعه نسبت به کمترین مشکلات آنان واکنش نشان می دهند. یکی از ارگان هایی که در این موارد قدرت اجرایی دارد و می تواند التیامی بر مشکلات کودکانی باشد که تحت هر عنوانی گرفتار بوده، استانداری ها هستند.  این مراکز بعضا با مطالعات و دورهمی هایی، می تواند به بررسی مشکلات نه چندان کوچک کودکان بپردازند؛ از این رو به سراغ فرشته سلجوقی، مدیر کل امور زنان و خانواده  استانداری خراسان رضوی رفتیم تا از آخرین وضعیت کودکان در استان خراسان رضوی اطلاع کسب کنیم.

ارتباط مثبت سه قوا برای حل مشکلات کودکان
فرشته سلجوقی در ابتدا با اشاره به لایحه ای که دولت به مجلس ارائه کرده، گفت:  لوایحی که امروزه در مجلس مطرح در حال بررسی است؛ بحث های کارشناسی  بسیاری بر سر آن شده است و سازمان های متولی روی تحقیق بسیاری انجام داده اند.

وی ادامه داد: با انجام چانه زنی هایی که تاکنون انجام شده و اطلاع رسانی هایی که شده و طی بحث هایی که صورت گرفته، دولت به این ضرورت رسیده  و لایحه ای در خصوص حمایت از کودکان به مجلس ارائه کرده است؛ در این راستا دفاتر خانواده پیگیر مفادی هستند که موضوع کودکان را مورد بررسی قرار داده است .

مدیر کل امور زنان و خانواده  استانداری خراسان رضوی در رابطه با روند کند این بررسی در مجلس افزود:  اینکه چرا بررسی این لایحه در مجلس روند کندی دارد؛ از جمله مواردی است که نمی توانستیم در آن اثرگذار باشیم. 

وی در ارتباط با تعامل سایر ارگان ها گفت: برخی نمایندگان دغدغه بسیاری در این ارتباط دارند که می توان از زحمات دکتر شیران تشکر کرد. دکتر شیران دیدگاه مثبتی در استان به این بحث دارند و در این خصوص ارتباط بسیار خوبی میان دولت و نماینده قوه مقننه به وجود آمده است.

سلجوقی بیان کرد: مسئله خشونت علیه کودکان و سایر موارد مربوط به کودکان، سبب شده تا این مسئله ذهن جامعه را به خود اختصاص دهد؛ اما باعث شده از مسائل اصلی کودکان غفلت کنیم. 

لزوم بازنگری روش های تربیتی
این فعال حوزه خانواده با تاکید بر اینکه باید به مسائل مربوط به رشد اهمیت داد، افزود:  باید نسبت به مسائل مربوط به رشد نظارت کرد.  در جامعه مسئله تربیت تحت عنوان مسائل اضطراری مطرح نیست. باید این سوال را عنوان کرد که مسائلی مانند آموزش و پرورش، رشد جسمی، رشد روانی، جنسی و معنوی تا چه میزان تحت نظارت است؟ 

سلجوقی تصریح کرد: تا کنون روش های موجود مورد بازنگری قرار نگرفته است در صورتی که این روش ها در حین اجرا باید کنترل شود. امروزه والدین به کارهایی اقدام می کنند که نتایج مشخصی ندارد؛ آنان بدون توصیه مراکز آموزشی فرزندان خود را در مراکز مختلف ثبت نام می کنند؛ بدون آنکه توجهی به عواقب آن داشته باشند و این مطالب باید آسیب شناسی شود. 

وی با انتقاد از موج هایی که در جامعه به راه می افتد، گفت: امروزه جامعه ما درگیر موجی تحت عنوان کودک آزاری شده است و متاسفانه گرفتار هیجانات زودگذر موقتی هستیم. 

مدیر کل امور زنان و خانواده  استانداری خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که چه کسانی بیشتر در این فرآیند دخیل هستند، گفت: همه ما مسافر یک کشتی هستیم. هنگامی که کشتی در معرض غرق شدن است، کسی مصون نیست. باید به جای مچ گیری، دستگیری به معنای یاری انجام داد و اتهام زنی به گروه خاصی درست نیست.

سلجوقی ادامه داد: لازم است هر گروهی مسئولیت عمل خود را بپذیرد و باید بازنگری جامعی صورت بگیرد. نمی توان همه مسئولیت ها را به گردن نهادهای مدنی انداخت. این روزها خانواده خلع سلاح شده و والدین ناچار هستند مسئولیت هایی را بپذیرند و پاسخگو باشند.

آسیب های مربوط به کودکان عمیق است
وی در خصوص وضعیت کنونی استان گفت: آماری از وضعیت کنونی استان در مقایسه با کشور نداریم. ما می شنویم که مثلا ازدواج کودکان 10-14 سال در خراسان رضوی اتفاق میفتد. برای ما آسیب شناسی اهمیت دارد و ریشه این آسیب نیز مهم است و باید بفهمیم این آسیب از کجا ناشی می شود.

مدیر کل امور زنان و خانواده  استانداری خراسان رضوی با تاکید بر اینکه ازدواج زودهنگام دختران در استان مورد بحث و بررسی است، افزود: به نظر می رسد در مثال ازدواج زود مدت عوامل متعددی دخیل است. همچنین مسائلی مانند میزان مرگ و میر ناشی از بارداری و عواقبی که کودکی صاحب کودک می شود، اهمیت دارد. 

سلجوقی خاطر نشان شد: بحث های مربوط به کودکان با بحث هایی مانند برگزاری همایش، نمایشگاه، جلسه و... حل نمی شود. آسیب های مربوط به کودکان عمیق است و این امر را باید افراد بدانند که همسر گزینی هر فردی با آینده کودکش ارتباط بسیار زیادی دارد. 
وی در ارتباط با مسائلی که این روزها در جامعه در خصوص کودکان ایجاد شده، بیان کرد: جامعه ما رو به آگاهی است. نمی گویم خشونت کم است بلکه وجدان جمعی جامعه حساس شده است و حتی یک مورد هم زیاد است. 

مدیر کل امور زنان و خانواده  استانداری خراسان رضوی ادامه داد: خشونت علیه کودکان صرفا جنسی نیست؛ والدین، فضای آموزشی یا جامعه، هر یک ممکن است خشونت هایی بر کودکان تحمیل کنند. گاهی دادن میدان زیادی به کودکان نوعی از خشونت است. مثلا در اثر رقابت دیده می شود که لوازم الکتریکی در اختیار کودکان قرار می گیرد و این امر فجایایی رقم می زند که نمی توان نهادها را متهم کرد؛ از این رو نقش والدین بدون جایگزین است. گاهی اوقات خشونت در محیط خانواده آموزش داده می شود. این خشونت می تواند در همه ابعاد فیزیکی، کلامی و... باشد. 

وی در ارتباط با اولویت های استان خراسان برای رسیدگی به مباحث مربوط به کودکان گفت: هیچ امری برای ما بدون اهمیت نیست. همه مشکلات وزن خود را دارد اما به طور خاص، با ماموریتی که مقام ارشد استان دادند، درحوزه پيشگيري از ازدواج كودكان وتحليل وريشه يابي اين پديده وناهنجاري اجتماعي درحوزه كودكان، در حال فعالیت هستیم. بر این اساس از 22 تیرماه یعنی 4 ماه پیش کار خود را آغاز کردیم. از فقها، پزشکان، حقوقدانان، مسئولین حاکمیتی اعم از قوه مجریه و مقننه پرس و جو کرده ایم و هر یک در مورد این مسئله اظهار نظر کرده اند. از این رو این موضوع را بدون جار و جنجال در دستور کار خود قرار داده ایم و به طور زیربنایی کار خود را انجام می دهیم تا به جوابی درست برسیم. ما قصد نداریم که جار و جنجال درست کنیم و یا کارهایمان در رسانه ها تیتر شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار