مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان همدان گفت: سد تالوار با شش میلیون متر مکعب آب حدود ۵۶ روستای استان را زیر پوشش خواهد داشت.
کد خبر: ۴۹۷۰۶
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵ 19 June 2015

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان همدان از بدهی سه میلیارد تومانی مشترکان این شرکت خبرداد و گفت: براساس اعلام منابع رسمی ۱۸ هزار چاه مجاز و غیر مجاز در استان همدان وجود دارد.

به گزارش مهر، حبیب مومیوند با بیان اینکه براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰ هزار و ۷۱ روستا در استان همدان وجود دارد که ۹۳۴ روستای آن بالای ۲۰ خانوار جمعيت دارند، افزود: روستاهای استان همدان با جمعیت بيش از ۷۱۶ هزارنفر ۴۱ و نیم درصد جمعيت استان را به خود اختصاص داده اند.

وی با اشاره به اینکه در شرکت آب وفاضلاب روستایی استان همدان ۱۵۵ هزار مشترک در قالب ۷۶۴ روستا زیر پوشش خدمات این شرکت هستند، اظهارداشت: میزان بدهی مشترکان روستایی به شرکت آبفار استان همدان سه میلیارد تومان است.

این مسئول با بیان بیان اینکه در حال حاضر ۸۴ درصد جمعيت روستايی استان از خدمات شرکت آبفاراستان همدان استفاده می کنند، یادآورشد: آب شرب ۱۵ درصد از روستاهای توسط خود مردم تامین می شود.

آب شرب روستاهای استان ازطریق ۹۰۰ حلقه چاه عميق، نيمه عميق و دستي و همچنين ۴۰۰ چشمه و قنات تامين می شود

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان همدان در ادامه با بیان اینکه بیش از ۹۹ درصد جمعیت روستایی استان دارای تاسیسات آبرسانی و یک درصد نیز فاقد تاسیسات هستند، ابرازداشت: آب شرب روستاهای استان ازطریق ۹۰۰ حلقه چاه عميق، نيمه عميق و دستي و همچنين ۴۰۰ چشمه و قنات تامين می شود.

مومیوند با اشاره به اینکه نیمی از قنوات و چشمه های استان همدان خشک شده است، یادآورشد: آب شرب هیچ یک از روستاهای استان همدان از طریق سد تامین نمی شود.

وی در ادامه با بیان اینکه بیش از چهار و ۱۰۰ کیلومتر شبکه انتقال آب روستایی و دو هزارکیلومتر خط انتقال و پمپاژ در استان همدان موجوداست، عنوان کرد: عمر مفید بخشی ازاین شبکه ها به پایان رسیده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه حدود ۱۲۱ هزارمترمکعب مخزن در استان همدان جود دارد، گفت: بخشی از این مخازن نیاز به تعمیر و بازسازی و بخشی نیز نیازمند نوسازی هستند.

مومیوند همچنین به مجتمع های آبرسانی استان همدان اشاره کرد وبا بیان اینکه ۵۸ مجتمع به ۴۶ درصد جمعیت روستایی استان خدمات رسانی می کند، افزود: مجتمع های آبرسانی سه تا ۳۲ روستا را تحت پوشش می دهند و هم اکنون ۴۴۳ روستا درقالب ۳۱۳ هزار نفر زیر پوشش خدمات این تعداد مجتمع آبرسانی قراردارند.

وی در ادامه با اشاره به به اینکه در حال حاضر طرح بیش از ۲۰ مجتمع در حال مطالعه است، اظهارداشت: ۱۹ مجتمع در اولويت برنامه كاری اين شركت قرار دارند و براساس پیش بینی ها و با تامین اعتبارات ملی و استانی در سال ۹۴ تا ۹۵ به بهره برداری خواهند رسید.

وی با اشاره به اینکه برای تکمیل این تعداد مجتمع ۵۸ میلیارد تومان اعتبار نیازهست، یادآورشد: اين تعداد مجتمع آب ۱۹۸ روستای استان در قالب ۱۷۴ هزارنفر را تامین می کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان با تاکید براینکه متوسط بارندگی ها در ایران یک سوم دنیاست درحالی که میزان تبخیر سه برابردنیاست، عنوان کرد: وضعیت آب دراستان و کشور بحرانی است به طوری که میزان بارندگی در سالجاری درمقایسه با مدت مشابه سال ۹۳ بیش از ۴۰ درصد کاهش داشته و در این زمینه باید برنامه ریزی های دقیقی انجام شود.

۱۸ هزار چاه مجاز و غیر مجاز در استان همدان وجود دارد

مومیوند با بیان اینکه مقدار آبی که از چاه های مجاز و غیر مجاز استان برداشت می شود بقدری است در صورت مساعد بودن بارندگی ها باز با چالش آبی رو به رو خواهیم بود، گفت: براساس اعلام منابع رسمی ۱۸ هزار چاه مجاز و غیر مجاز در استان همدان وجود دارد که بیش از ۹۲ درصد در زمینه کشاورزی، پنج درصد شرب و دو درصد هم در زمینه صنعت برداشت می شود.

وی ادامه داد: برق دار کردن چاه های کشاورزی، آبیاری بارانی و آبیاری تحت فشار زمین های کشاورزی در صورتی مفید خواهد بود که میزان برداشت از آب های زیر زمینی کاهش یابد که امیدواریم سیاست گذاران بخش کشاورزی آبیاری تحت فشار را که منجر به کاهش مصرف آب در این حوزه می شود در بین کشاورزان نهادینه کنند و در این زمینه مشوق هایی در نظر بگیرند.

مومیوند تاکیدکرد: در صورت رعایت نکردن برداشت آب های زیرزمینی شاهد خشک شدن آنها و در نهایت بیابانی شدن مناطق خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه نحوه مصرف مردم هنوز تغییرنکرده است و از آب شرب بهداشتی برای مصارفی همچون آبیاری باغ و باغچه و غیره استفاده می کنند، گفت: در این زمینه باید فرهنگ سازی های لازم از طریق صدا و سیما، مطبوعات و سایردستگاه های فرهنگی انجام شود چراکه آب و نابودی آب های زیر زمینی به هیچ وجه ارتباطی به مسائل سیاسی ندارد بلکه یک بحث ملی است که همه باید درآن ورود پیدا کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان در ادامه با تاکید براینکه در زمینه آب باید دانشگاهیان و پژوهشگران ورود پیدا کنند تا آب جایگاه واقعی خود را پیدا کند، اظهارداشت: پایان نامه دانشگاهی در زمینه منابع آبی استان وجود ندارد لذا امیدواریم در این زمینه دانشجویان و اساتید دانشگاهها ورود پیدا کنند و مسائل و مشکلات و حقایق آب استان به خصوص آب روستایی را بازگو کنند.

به دلیل پراکندگی روستاها تامین آب روستاها بسیار گرانتر از آب شهری است

مومیوند درادامه بابیان اینکه بحث اقتصادی آب مغفول مانده است، عنوان کرد: آب هیچ نقشی در اقتصاد خانوارها ندارد بطوریکه روستاییان فقط یک دهم قیمت تمام شده آب را پرداخت می کنند در حالیکه به دلیل پراکندگی روستاها تامین آب روستاها بسیار گرانتر از آب شهری است.

وی با تاکید براینکه آب یک کالای اقتصادی است که اکنون به یک بحث امنیتی تبدیل شده است و باید قیمت واقعی آن پرداخت شود، ابرازداشت: سیاست کلی وزارت نیرو نیز در بخش آب مدیریت مصرف است و ما و مردم باید مصرف را متعادل و آب شرب را از آب کشاورزی و صنعتی جدا کنیم.

مدير عامل شركت آب و فاضلاب روستايي استان همدان در بخشی از صحبت هایش به سلامت آب شرب روستایی اشاره کرد و گفت: کیفیت و سلامت آب خط قرمز ماست و در تلاش هستیم که آب با کیفیت را در اختیار روستاییان قرار دهیم.

مومیوند افزود: آب شرب روستايی همواره در هشت آزمايشگاه موجود در شرکت آبفار و همچنین توسط مراكز بهداشتی و درمانی روستاها تست می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه سطح بهداشت عمومی در روستاها با شهر یکی شده است، اظهارداشت: در روستاها به دلیل وسعت ساختمان و حیاط مصرف آب بیشتر از شهرهاست و در این زمینه دربحث فرهنگ سازی مشکل داریم.

مومیوند با اشاره به اینکه مصرف آب در روستاها گاهی دو برابر الگوی مصرف است و بیشتر مواقع نیز به دلیل مصرف در موارد غیر بهداشتی است، اظهارداشت: در دنیا الگوی مصرف به طور متوسط برای یک نفر ۸۰ تا ۱۲۰ لیتر در هر شبانه روز است درحالی که این میزان در ایران که با بحران کم آبی مواجه است بسیار بیشتر است.

در سال ۹۲ تعداد ۵۰۰ انشعاب غیر مجاز در روستاهای استان شناسایی شده بود که این میزان در سال ۹۳ به شش هزار انشعاب افزایش یافت

وی دیگر مشکل شرکت آبفار را انشعابات غیرمجاز عنوان کرد و با بیان اینکه در سال ۹۲ تعداد ۵۰۰ انشعاب غیر مجاز در روستاهای استان شناسایی شده بود که این میزان در سال ۹۳ به شش هزار انشعاب افزایش یافت، گفت: اکنون ۲۰ هزار انشعاب غیر مجاز در روستاها شناسایی و به آنها اخطارداده شده که در صورت رعایت نکردن به مراجع قضایی معرفی می شوند.

مومیوند در ادامه به اعتبارات شرکت آب و فاضلاب روستایی نیز اشاره کرد و افزود: در سال های ۹۱ و ۹۲ اعتبارات ملی شركت آب و فاضلاب روستايي استان همدان قطع شده بود و همین منجر به عدم بازسازی زیر ساخت ها شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه درسال ۹۳ با توجه به نگاه دولت تدبیر و امید در بخش روستایی و مجلس به جامعه روستايی یک رديف اعتباری ويژه برای مجتمع های آب رسانی تصويب شد بطوري كه اعتبارات مصوب سال۹۳ در مقایسه با سال ۹۲ چهار برابر افزایش یافت.

این مسئول ميزان اعتبارات مصوب سال۹۳ شركت آبفار استان را ۳۸ ميليارد تومان اعلام كرد و ابرازداشت: از این میزان اعتبارمصوب حدود ۵۰ درصد معادل ۱۸ میلیارد تومان تخصیص یافت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان یادآورشد: سال گذشته ۸۹ درصد از اعتبارت ملی و ۱۱ درصد از اعتبارات استانی این شرکت تخصیص یافت.

مومیوند اعتبار مورد نیاز برای تكميل پروژه های آبرسانی به روستاهای استان را ۱۶۰ ميليارد تومان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر شرکت آبفار ۱۱۹ پروژه کوچک، متوسط و بزرگ با ۱۰ میلیارد تومان هزینه در دست اقدام دارد.

وی با بیان اینکه پروژه های شرکت آبفار به صورت تعهدی انجام می شود، افزود: این شرکت تاکنون ۱۵ میلیارد تومان درسطح استان به صورت تعهدی کار انجام داده به طوری که در هفته های گذشته سه پروژه در روستاهای یلفان، کرتیل آباد و قره بلاغ به بهره برداری رسیده است.

مومیوند به اعتبارات سال ۹۴ نیز اشاره کرد و اظهارداشت:با توجه به نگاه ویژه دولت به روستاها و تاکید نمایندگان مجلس میزات اعتبارات مصوب امسال در مقایسه باسال ۹۴ حدود دو برابر افزایش یافته است که اگر محقق شود بسیاری از مشکلات آب روستایی حل خواهد شد.

وی حفر ۴۶ حلقه چاه جدید، اجرای ۱۳ هزارکیلومتر خط انتقال برق، ۱۵ کیلومتر اصلاح، تعریض و ایجاد شبکه، لایروبی ۵۶ رشته چشمه و قنات و احداث ۲هزار متر مکعب مخزن را از جمله اقدامات انجام شده درسال جاری عنوان کرد.

امسال نیز به حدود ۴۰ روستا که جمعیتی حدود شش درصد جمعیت روستایی استان را تشکیل می دهند با تانکر آبرسانی شده است

مومیوند به آبرسانی سیار به روستاها نیز اشاره کرد و ابرازداشت: ميزان آبرساني سيار از ۲۰۰ روستا درسال ۹۲ به ۶۰ روستا در سال ۹۳ كاهش يافت و امسال نیز به حدود ۴۰ روستا که جمعیتی حدود شش درصد جمعیت روستایی استان را تشکیل می دهند با تانکر آبرسانی شده است.

وی ادامه داد: در سال ۹۴ اولویت هایی را با بخشداری ها و فرمانداری های تعین کردیم و در این راستا کارفرهنگ سازی درمساجد و مدارس روستایی انجام شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان همچنین از برگزاری کلاس های آموزشی برای آبدارها خبرداد و یادآورشد: در این راستا ۳۷۰ آبدار در روستاهای استان با آبفار همکاری دارند.

مومیوند درادامه در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران که سد تالوار چه میزان از آب روستاها را تامین خواهد کرد، گفت: سد تالوار با شش میلیون متر مکعب آب حدود ۵۶ روستای استان را زیر پوشش خواهد داشت.

وی به بحث فاضلاب روستایی نیز اشاره کرد و افزود: پروژه شبکه فاضلاب در سه فعالیت جمع آوری، انتقال و تصفیه باید انجام شود که به دلیل پرهزینه بودن آن تاکنون در روستاهای استان آغاز نشده است و مردم از چاه های جذبی استفاده می کنند.

مومیوند در پایان با بیان اینکه اقداماتی در هشت روستای بالای سد اکباتان انجام شده اما تا کنون هیچ یک از آنها به بهره برداری نرسیده است، اظهارداشت: حدود ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار ملی برای فاضلاب روستایی به آبفار استان همدان اختصاص داده شد اما فقط یک درصد از روستاهای استان دارای شبکه فاضلاب هستند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار