قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به فروش قرص‌ها و داروهای ترک اعتیاد توسط عطاری‌ها گفت: فروش داروی ترک اعتیاد توسط عطاری‌ها اکیداً ممنوع است، چرا که داروهای ارائه شده توسط عطاری‌ها را مورد آزمایش قرار دادیم و مشخص شد؛ این داروها حاوی شیشه است.
کد خبر: ۴۹۵۱۲
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰ 19 June 2015
به گزارش تابناک یزدعلیرضا جزینی در نشست خبری صبح امروز خود با بیان اینکه معتادان به دو دسته تقسیم می‌شوند، گفت: گروهی از معتادان دارای کارت گواهی درمان هستند و به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که طبق قانون بیمار تلقی می‌شوند و دسته دیگر افراد کارتن خوابی هستند که معتاد بوده و طبق قانون معتاد متجاهر نامیده می‌شوند.

وی ادامه داد: این افراد باید در مراکز نگهداری قرار گرفته و طی 2 پروسه 3 ماهه درمان شوند، اما متاسفانه تاکنون برای این دسته از معتادان مراکز کمی داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 20 هزار نفر از معتادان متجاهر را شناسایی کرده‌ایم، گفت: تعداد این افراد در تهران بیشتر است و در این شهر حدود 15 هزار نفر کارتن خواب معتاد وجود دارد که در این راستا قرار بود با همکاری شهرداری فضایی برای نگهداری 6 هزار و 800 نفر فراهم شود، اما تاکنون تنها برای نگهداری 2 هزار و پانصد نفر فضا آماده‌سازی شده که امیدواریم بتوانیم این فضا را تا انتهای شهریورماه افزایش دهیم.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر لزوم حرفه‌آموزی معتادان پس از درمان گفت: اشتغال‌زایی حلقه گمشده این فرآیند است، به طوری که مشاهدات ما نشان می‌دهد؛ 80 درصد از معتادان به دلیل همین موضوع به اعتیاد بازمی‌گردند.

وی افزود: باید نسبت به اشتغال‌زایی معتادان اقدام شود و سال گذشته 43 هزار نفر را مورد حرفه‌آموزی قرار دادیم و در مراکز درمانی مراکز اشتغال‌زایی برپا کردیم.

جزینی اظهار کرد: براساس مصوبه دولت باید 5 درصد از اعتبارات حوزه اشتغال‌زایی را به اشتغال معتادان اختصاص دهند و وزارت تعاون مسئول انجام این کار است.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه 60 درصد از معتادان صاحب حرفه و تخصص بوده و 40 درصد آنان فاقد تخصص و کارگر محسوب می‌شوند، گفت: با تعاملات انجام شده با سازمان فنی و حرفه‌ای کشور 10 رشته مختلف را در این حوزه تعریف کرده‌ایم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه قانون برای خرده‌فروشان مجازاتی را تدوین کرده که براساس برخی راهی زندان شده و برخی جریمه می‌شوند، گفت: افرادی که تا 50 گرم تریاک به همراه داشته باشند، زندانی نشده بلکه شلاق و جریمه مجازاتشان است.

جزینی با تاکید بر اینکه زندانیان جرایم مرتبط با مواد مخدر و زندانیان خرده‌فروش باید در مکان جداگانه‌ای نگهداری شوند، افزود: بنا شده 38 هزار نفر از این افراد جداسازی شوند و اولویت ما این است که خرده فروشان را در زندان فشافویه که در حال آماده‌سازی است نگهداری کنیم و امیدواریم این مرکز تا 15 روز آینده آماده شود.همچنین در حال آماده‌سازی مراکزی در سایر استان‌ها هستیم که این موضوع نیازمند اعتبارات است.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص انهدام آشپزخانه‌های تولید شیشه با اشاره به اینکه این کارگاه‌ها ممکن است، در منازل نیز وجود داشته باشند؛ گفت: عملیات این کارگاه‌ها به صورت مانوری بوده و با کوچکترین احساس خطر جابجا می‌شوند. اما در سال 93 به کشف 300 آشپزخانه تولید شیشه با 4 هزار کیلوگرم شیشه تولید شده موفق شدیم، اما این تعداد کم است و باید نسبت به افزایش فعالیت‌ها اقدام شود.

جزینی تاکید کرد: برای ترک اعتیاد باید به مراکز درمانی مجاز که توسط سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت اداره می‌شوند، مراجعه کرد و سایت ستاد مبارزه با مواد مخدر آدرس این مراکز را درج کرده است. همچنین شهروندان می‌توانند با شماره 09628 تماس گرفته و در این خصوص کمک بگیرند.

وی اضافه کرد: در سال گذشته 400 هزار نفر با این سامانه تماس گرفتند که این آمار نسبت به سال 92، 75 درصد افزایش داشته است.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: آمارها  نشان می‌دهد که 83 درصد از تماس‌گیرندگان زن بوده‌اند و عمده سوالات در خصوص مصرف شیشه و علائم آن بوده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار