نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با بیان اینکه بافت قومیتی و فکری متنوع و گسترده در کنار اثرات مثبت فرهنگی خود شرایط وقوع بزهکاری و جرم را در استان البرز تقویت می‌کند گفت: وجود زندان نیز به این فضا کمک می‌کند.
کد خبر: ۴۹۳۹۱۱
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲ 14 September 2017
به گزارش تابناک : آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی‌همدانی در دیدار با  علی‌اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان‌های کشور که با همراهی احمد فاضلیان، رئیس‌کل دادگستری استان البرز، حاجی رضا شاکرمی، دادستان کرج و مدیران و مسئولان دستگاه قضایی استان در دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه کرج  برگزار شد با تقدیر از عملکرد مجموعه قضایی استان البرز اظهار داشت: با وجود نوپا بودن استان البرز و تمرکز بخشی از زندانیان کشور در این استان، مجموعه‌ قضایی استان با عملکرد دلسوزانه و خوبی که داشته، نتایج قابل قبولی کسب کرده است.

وی با اشاره به توجه بیشتر به معضلات و آسیب‌های اجتماعی در سال‌های اخیر افزود: آسیب‌های اجتماعی مانند حاشیه‌نشینی، طلاق، اعتیاد و مسائلی از این‌ دست، می‌تواند یکی از اهرم‌های فرصت‌طلبان برای تبلیغ ناکارآمدی نظام اسلامی باشد و همه باید در راستای کاهش این معضلات تلاش جدی داشته باشیم.

امام‌جمعه کرج با بیان اینکه وجود زندان‌ها در هر منطقه، یکی از عوامل افزایش آسیب‌های اجتماعی است  خاطرنشان کرد: بافت قومیتی و فکری متنوع و گسترده، در کنار اثرات مثبت فرهنگی خود شرایط وقوع بزهکاری و جرم را نیز در استان البرز تقویت و وجود زندان نیز به این فضا کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه امروز در زندان‌های البرز، متهمانی داریم که چندین سال سابقه زندان دارند و اصلاً مربوط به استان البرز هم نیستند گفت: این افراد، جرم و بازداشتشان در جای دیگری است ولی آثار اجتماعی آن‌ها متوجه البرزنشینان می‌شود و در آمارها نیز جزو زندانیان البرز به شمار می‌آیند که باید برای این مسئله، فکری عاجل و جدی بشود.

این مسئول افزود: در عین‌حال، با انتقال زندانیانِ با مدت حبس طولانیِ شهرهای دیگر به البرز، معمولاً خانواده‌ها و بستگان آنان نیز برای قرابت و نزدیکی با فرد زندانی به این منطقه مهاجرت می‌کنند و بخش عمده‌ حاشیه‌نشینی امروز استان مربوط به این گروه‌ها است که مشکلات دیگری را برای البرز به وجود می‌آورد.

حسینی‌همدانی یادآور شد: در عین‌حال بعضی از این خانواده‌ها نیز به علت شرایط و مشکلات موجود و گذران زندگی، خود درگیر جرائم شده و بر معضلات اجتماعی می‌افزایند که رسیدگی به این معضل باید در اولویت سیاست‌گذاری‌ها قرار گیرد.

وی تأکید کرد: بزرگ‌ترین خدمت در راستای کنترل و اصلاح معضلات و آسیب‌های اجتماعی استان، دور کردن زندان‌های البرز از فضاهای شهری است.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با تأکید بر لزوم نگاه مدیریتی جامع و ترسیم چشم‌انداز برای برنامه‌ها تصریح کرد: البرز در حال گسترش و بزرگ شدن است و اگر هرکس فقط در محدوده‌ مدیریتی خود برنامه‌ریزی و جزیره‌ای عمل کند، وضعیت این استان به سامان نخواهد رسید.

وی افزود: باید با نگاه جامع و آینده‌نگرانه، اقدام کرد و مسائل کلان را در طرح‌ریزی اقدامات آینده، مانند جانمایی مجموعه‌ها در نظر گرفت.

امام‌جمعه کرج در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم استفاده از عقوبت‌های جایگزین زندان اشاره‌کرده و بیان داشت: طبیعتاً تراکم بالا و خارج از حد زندانی، فرصت اقدامات اصلاحی و تربیتی را از مجموعه شما می‌گیرد، چراکه تمام توان مدیران و کارکنان، صرف کنترل امورات جاری زندانیان خواهد شد.

این مسئول ادامه داد: عقوبت‌های جایگزین زندان مانند کارهای عام‌المنفعه، در کنار حذف اثرات منفی روحی و روانی حضور در زندان بر متهم، عامل حفظ جایگاه اجتماعی او و کاهش بار اضافی جمعیت زندان‌ها نیز می‌گردد.

حسینی‌همدانی با اشاره به آموزش‌های متداول در زندان برای بازیابی توان کار پس از پایان محکومیت زندانیان گفت: با توجه به اقبال کمتر جامعه در به‌کارگیری افراد سابقه‌دار، تداوم آموزش‌ها پس از آزادی زندانی و حمایت از او برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار، اثر بالایی در ضریب موفقیت و نتیجه‌گیری از این آموزش‌ها و عامل مثبتی در راستای بازنگشتن زندانی به اعمال مجرمانه و کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

وی با تأکید بر توسعه مناسبات مجموعه‌ زندان‌ها با دستگاه‌هایی چون حوزه علمیه، صداوسیما و آموزش‌وپرورش گفت: باید فرهنگ پذیرش زندانیان تأدیب و اصلاح‌شده  در اجتماع توسعه‌ یابد.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز ادامه داد: قراردادهای فی‌مابین با نهادها و دستگاه‌های اجرایی درباره به‌کارگیری زندانیان به‌عنوان نیروی کار در پروژه‌هایی چون توسعه‌ فضای سبز استان یا ساخت‌وسازها نیز کمک شایانی به تثبیت جایگاه اجتماعی این افراد دارد.






منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار