مدیر املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی کرمان خبر داد
مدیر املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی شمال استان کرمان گفت: با اقداماتی که در شورای تامین و دستگاه قضایی استان کرمان انجام شده، کاهش 70 درصدی در تصرف اراضی دولتی را داشته‌ایم و ورودی پرونده‌ها با سال گذشته قابل مقایسه نیست.
کد خبر: ۴۸۴۲۲
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰ 16 June 2015
خداداد مقبلی صبح امروز در سلسله نشست‌های خبرنگاران درباره وظایف و عملکرد معاونت‌های راه و شهرسازی شمال استان کرمان اظهار داشت: معاونت املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان شامل اداره شناسایی و حفاظت از اراضی، اداره حقوقی و قراردادها و اداره املاک و بانک زمین است.

وی بیان داشت: اداره شناسایی و حفاظت از اراضی ملی اموری شامل رقومی کردن نقشه‌های اراضی را انجام می‌دهد که تصدی آن بر عهده ماست.

اشرفی اضافه کرد: املاکی که در دست ما هستند، متشکل از اراضی واقع در حریم و محدوده شهرهاست و هر جا به عنوان شهر باشد، ادارات دولتی که در این حوزه دارای املاک و اراضی هستند باید این اراضی را برای تامین نیاز مردم و ادارات دولتی در اختیار اداره راه و شهرسازی قرار دهند.

وی تصریح کرد: اراضی تحت اختیار ما با کروکی و نقشه‌هایی بوده‌اند که حدود آنها مشخص نبوده است و نقشه‌ها بر اساس این نقشه‌های کاغذی صادر شده و به همین علت مورد تعرض قرار می‌گرفتند.

مدیر املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان ادامه داد: طی سال گذشته استان کرمان را به هشت قسمت تقسیم کردیم و با هشت شرکت قرارداد بستیم که امور مربوط به رقومی کردن نقشه‌های اراضی دولتی را به انجام برسانند و امیدواریم تا پایان سال جاری رقومی کردن نقشه‌های تمام شهرهای استان کرمان را انجام دهیم.

اشرفی عنوان کرد: تک‌برگ کردن اسناد مالکیت اراضی در حوزه کاری اداره کل راه و شهرسازی در دستور کار قرار دارد و زمینه این امر تدوین نقشه‌ها بوده و به مرور زمان که نقشه و پلاک‌های اراضی دولتی آماده می‌شود با ارائه آنها به اداره ثبت اسناد و املاک مراحل تک‌برگی شدن را طی می‌کنیم.

وی تصریح کرد: کرمان را بر 12 حوزه ثبتی تقسیم‌بندی کردیم و با حفاظت از اراضی در استان 275 هکتار در سال 93 و سه ماهه نخست سال جاری از چنگ متصرفان آزادسازی شده است.

مدیر املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: 740 هزار هکتار از اراضی تحت تصدی ماست و باید نقشه را تهیه و در طرح کاداستر اداره ثبت اسناد و املاک جانمایی کنیم و نقشه راه‌ها را هم در کاداستر قرار دهیم تا از دست‌اندازی در حریم راه‌ها و جاده‌ها جلوگیری شود.

مقبلی بیان داشت: اداره املاک و بانک زمین معاونت املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان نیز اطلاعات زمین و واگذاری‌ها و همچنین مسکن مهر را دارد.

وی اظهار داشت: دولت برای طرح‌های تولیدی و صنعتی زمین اختصاص می‌دهد و این طرح‌ها شامل کاربری‌هایی مانند هتل، مجموعه تفریحی و توریستی است که شامل 9.2 هکتار زمین در سال 93 و در سه ماهه نخست سال جاری بوده است.

مدیر املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان عنوان کرد: واگذاری زمین بر اساس قراردادهای واگذاری به صورت اجاره به شرط تملیک برای طرح‌های اشتغالزایی دارای موافقت اصولی نیز انجام می‌شود و 146.9 هکتار در استان کرمان اراضی در قالب اجاره برای طرح‌های سرمایه‌گذاری زمین واگذار کرده‌ایم.

اشرفی افزود: واگذاری در قالب ماده 100 شامل چهار کاربری فرهنگی، آموزشی، ورزشی و درمانی را هم داریم و 46.7 هکتار برای کاربری اجاره به شرط تملیک واگذار شده است.

وی همچنین از واگذاری زمین برای اقشار ویژه شامل جانبازان و خانواده معزز شهدا خبر داد و بیان داشت: یک هکتار از اراضی دولتی را به اقشار ویژه واگذار کرده‌ایم.

اشرفی همچنین از تعیین‌تکلیف افرادی که در سال‌های گذشته به عنوان پیش فروش وجوهی را به حساب اداره کل راه و شهرسازی واریز کرده‌اند خبر داد و بیان داشت: در طرح پیش‌فروش 2.4 هکتار واگذار شده است.

وی یادآور شد: واگذاری زمین به صورت انفرادی برای خانواده‌های دارای دو معلول جسمی و حرکتی مطرح شده که تاکنون 55 نفر در شمال استان به ما معرفی شده‌اند.

این مسئول ادامه داد: توقف در زمین‌خواری اتفاق نمی‌افتد، اما کاهش را به جد باید بگویم با اقداماتی که در شورای تامین و دستگاه قضایی استان کرمان انجام شده، کاهش 70 درصدی در تصرف اراضی دولتی را داشته‌ایم و ورودی پرونده‌ها با سال گذشته قابل مقایسه نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار