رئیس اداره عشایر شهرستان‌های شرقی استان کرمان گفت: مرمت راه‌های عشایری استان کرمان نیازمند یک میلیارد تومان اعتبار است.
کد خبر: ۴۸۲۷۱۴
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹ 23 August 2017
محسن ضیاء‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار در بم، با اشاره به اینکه براساس آخرین آمار سرشماری سال 87 جمعیت عشایر شهرستان‌های شرقی3 هزار و 860 خانوار بوده و تعداد 288 هزار و 450 راس دام سبک و 6 هزار راس دام سنگین در این منطقه  موجود می‌باشد .

وی به ارائه خدمات عشایری در منطقه اشاره کرد و افزود :ارائه خدمات پشتیبانی به کوچندگان که شامل پروژه‌های آبرسانی سیار، مرمت و نگهداری راه‌های عشایری، بهسازی و لوله‌گذاری چشمه‌ها  جهت تامین آب آشامیدنی و بهداشتی، احیای قنوات، حفر و تجهیز چاه‌های مالداری، حفر و تجهیز چاه جهت آب شرب و بهداشتی و آموزش از دیگر خدمات این مجموعه است.

رئیس اداره عشایر شهرستان‌های شرقی استان کرمان یادآور شد: از جمله برنامه‌های این اداره می‌توان به  آموزش، ترویج برگزاری کلاس‌ها آموزش فنی‌وحرفه‌ای، پیشگیری از بیماری‌های مشترک انسان و دام، کشاورزی، بهداشت فردی، ترویج سوخته‌های فسیلی و انرژ به جای سوخته‌های گیاهی و کلاس‌های اعتقادی مذهبی که در ماه‌های خاص محرم و رمضان با همکاری ادارات مربوطه برگزار می‌شود اشاره کرد.

وی با بیان اینکه تامین کالاهای اساسی نهادهای دامی عشایر یکی از اولویت‌های اصلی این نهاد است، افزود: نیاز آرد مورد نیاز خانوارهای عشایری توسط شرکت‌های تعاونی چهار شهرستان ارائه و تامین می‌شود.

ضیاء‌مقدم با اشاره به اینکه سالیانه 3 هزار و 461 تن مواد لبنی و بیش از 86  تن کرک و38 تن پشم تولید توسط این عشایر تولید می‌شود عنوان کرد: عشایر نقش بسزایی در رشد اقتصاد استان دارند.

وی با بیان اینکه با توجه به برنامه‌های اجرا شده توسط سازمان عشایری استان و راه‌اندازی کارخانه فرآورده‌های کرک و پشم در شهرستان بافت گفت: این کارخانه به دلیل عدم نقدینگی کافی نتوانسته در زمان مناسب و جهت خرید محصولات عشایر اقدام کند و دلالان با استفاده از این فرصت جهت خرید محصولا عشایر اقدام کردند.

تامین آب مورد نیاز برای دام عشایر را بسیار ضروری دانست و افزود: با توجه به خشکسالی‌های متمادی  در دشت دارزین که یکی از مناطق عشایری در شهرستان بم می‌باشد قریب پنج سال است چاه این منطقه خشک شده و با پیگیری‌های انجام شده در سال 95 موفق به اخذ مجوز جهت حفره چاه شدیم که متاسفانه به دلیل نبود اعتبار همچنان  عشایری این منطقه با مشکل بی‌آبی مواجه هستند.

وی در پایان به راه‌های عشایری اشاره کرد و افزود: 350 کیلومتراز این راه‌ها نیازمند مرمت می‌باشند و برای مرمت ‌آنها به یک میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار