رئیس اداره دامپزشکی شهرستان همدان گفت: سال گذشته ۲۱۶ تن مواد غذایی با منشأ دامی که عمده‌ترین آن شامل گوشت مرغ بود در همدان توقیف شد که از این میزان ۱۶۰ تن معدوم شدند.
کد خبر: ۴۷۷۹۷
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۹ 15 June 2015
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان همدان گفت: سال گذشته ۲۱۶ تن مواد غذایی با منشأ دامی که عمده‌ترین آن شامل گوشت مرغ بود در همدان توقیف شد که از این میزان ۱۶۰ تن معدوم شدند.

به گزارش تسنیم ، آرش سامی در کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی شهرستان همدان اظهار داشت: یکی از فعالیت‌های دامپزشکی نظارت بر سلامت و کیفیت مواد غذایی با منشأ دامی شامل گوشت مرغ، ماهی، گوسفند و گوساله است که برای ساماندهی بیشتر استقرار مسئول فنی در واحدهای بسته‌بندی و تولیدی در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: براساس طرح ساماندهی عرضه مرغ در همدان باید تمام مرغ‌ها و قطعات مرغی به صورت بسته‌بندی شده در بازار عرضه شوند در این راستا تعداد کارگاه‌های بسته‌بندی مرغ در همدان از سه واحد به 11 واحد رسیده است و سه واحد بزرگ بسته‌بندی در دست احداث است تا وارد زنجیره تولید مصرف شوند.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان همدان تصریح کرد: حضور مسئولان بهداشتی فنی در واحدهای بسته‌بندی مرغ الزامی شده است در این راستا در 146 واحد عرضه مواد غذایی با منشأ دامی 100 نفر از فارغ‌التحصیلان این رشته به عنوان مسئولان بهداشتی فنی در واحدها مشغول به کار هستند.

وی گفت: طرح جایگزینی یخچال‌های ایستاده با یخچال‌های فرسوده در مراکز عرضه مواد خام گوشت مرغ و همچنین عرضه مواد خام دامی در حجم زیاد بدون بسته‌بندی ممنوع شده است.

سامی با اشاره به بازرسی‌های انجام شده از مواد غذایی با منشأ دامی بیان کرد: در سال گذشته 26 هزار و 678 مورد بازدید توسط بازرسان از واحدهای مواد غذایی با منشأ دامی که عمده‌ترین آن شامل گوشت مرغ بوده، انجام شده است که از این تعداد یک‌هزار و 316 مورد برای نمونه‌برداری و آزمایش ارسال شد.

وی افزود: سال گذشته برای 7 هزار و 870 واحد مواد گوشتی خام اخطاریه صادر شده است و پرونده 62 واحد به مراجع قضایی ارجاع داده شده و پرونده 73 واحد به سبب تکرار تخلف منجر به دستور پلمب شده است.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان همدان عنوان کرد: در مجموع این بازرسی‌ها 216 تن مواد غذایی با منشأ دامی که 60 درصد ای مواد گوشت مرغ بوده است در همدان توقیف شد که از این میزان 160 تن به دلیل غیرقابل مصرف بودن معدوم شدند و همچنین در ایام نوروز امسال 17 تن معدوم گوشت مرغ انجام گرفت.

وی از برنامه تشدید نظارت بهداشتی اداره دامپزشکی همدان در ماه مبارک رمضان خبر داد و افزود: 6 اکیپ سیار به طور روزانه و یک اکیپ ستادی به طور 24 ساعته وظیفه نظارت را یک هفته قبل از شروع ماه مبارک رمضان تا عید فطر را برعهده دارند.

سامی با اشاره به اینکه سامانه 1512 به منظور دریافت هرگونه پیشنهاد، نظر و شکایت از شهروندان همدان فعال است، اظهار داشت: شهروندان در صورت مشاهده عرضه مرغ و قطعات آن بدون بسته 2 بندی بودند به این شماره گزارش تخلف را اعلام کنند، چرا که با بهره‌مندی از بسته‌بندی گوشت مرغ دارای هویتی تاریخ تولید و مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه بر تولید مرغ و پالایش آن در کشتارگاه نظارت کامل می‌شود، افزود: با انجام آزمایش PCR نوع بافت گوشت‌های استفاده شده در گوشت چرخ شده مشخص می‌شود و همچنین واحدهای تولیدی سوسیس و کالباس مجاز به استفاده از قطعات مصرفی مرغ در تهیه این ماده غذایی نیستند.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار