رئیس اداره منابع و آبخیزداری شهرستان ورامین نسبت به وقوع آتش سوزی در جنگل های تاغ کویر مرکزی این شهرستان هشدار داد .
کد خبر: ۴۷۱۱۴
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۵ 13 June 2015
ضیا نصرتی اظهارکرد: خطر نابودی پوشش گیاهی و تاغ زارهای ورامین جدی است و اگر در سال های قبل محدوده ای به وسعت ده هزار هکتار در کویر مرکزی ورامین با کاشت درختان تاغ کاملا سبز و پوشیده از گیاه بود امروز از آن پوشش انبوه خبری نیست و بسیاری از درختان تاغ خشک شده اند. 

وی گفت : در بازدید های میدانی صورت گرفته از منطقه ، ورود شن و ماسه به جاده های فرعی کاملا مشهود است و خطر ورود ریزگردها و شن و ماسه به مناطق مسکونی روستایی و شهری کاملا احساس میشود و این نتیجه از بین رفتن پوشش گیاهی منطقه است.

وی اظهار داشت: خشکی بیش از حد منطقه با ورود موج گرما، خطر آتش سوزی تاغ زارها را نیز افزایش داده و در صورت بروز این حادثه خسارات جبران ناپذیری به دشت ورامین وارد می شود .

وی اظهار داشت: هم اکنون مکاتبات لازم با فرمانداری و دستگاه های ذیربط ورامین جهت تشکیل کارگروه مقابله با این بحران صورت گرفته و لازم است تا هر چه سریعتر با تشکیل این کارگروه از بروز آتش سوزی در تاغ زارهای کویر ورامین جلوگیری شده و در صورت بروز این حادثه با سرعت نسبت به مهار آن اقدام کرد.

وی گفت: متأسفانه عدم مدیریت مطلوب در بهره گیری از منابع آبی باعث بروز این مشکل در دشت ورامین شده و باعث شده درختانی که نیاز اندکی به آب دارند نیز نتوانند خشکی ناشی از افت سطح آب های زیر زمینی را تحمل کنند و از درختان دشت کاشت تاغ که سد مهمی در برابر حرکت شن و ماسه محسوب می شود، تنها بوته های خشکی باقی نماند. 

نصرتی تأکید کرد: خطر خشکی و ورود ریزگردها به مناطق مسکونی جدی است و تمامی دستگاه ها باید با تعامل ، همفکری و هم افزایی در برابر این بحران چاره اندیشی کنند. 

وی تصریح کرد: مجاورت راه آهن سراسری تهران – مشهد و اتوبان قم گرمسار با کویر مرکزی خطر حرکت شن های روان را بیشتر کرده و لازم است تا با برنامه ریزی مناسبت و حفظ و نگهداری از پوشش گیاهی این منطقه از بروز حوادث پیش بینی نشده جلوگیری کرد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار