سفر اکستر ملی به مازندران و اجرای برنامه در یک سالن ورزشی با کم و کاستی هائی که تنها در زمان اجرا رخ نمائی می کند ، احساس دوگانه ای را در میان شهروندان فرهنگ دوست این استان به دنبال داشته است .
کد خبر: ۴۶۹۴۲۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰ 30 July 2017
به گزارش تابناک : ارکستر ملی به رهبری استاد فریدون شهبازیان و خوانندگی محمد اصفهانی جمعه شب گذشته پنجم مرداد ماه در سالن ورزشی سید رسول حسینی ساری قطعاتی را در دو بخش برای حاضران اجرا و شور و شعف بی بدیلی را خلق کرد .
مازندران ، چهارمین مقصد سفر استانی ارکستر ملی از زمان آغاز فعالیت تاکنون بوده است ، عنوانی که به خودی خود می تواند برای هر شهروند این استان افتخار آمیز باشد ، اما خودنمائی برخی کاستی ها از جمله نبود تالار فرهنگی درخور شان در استانی که سالانه پذیرای بیش از 40 میلیون مسافر است ، سبب درنگ احساس می شود . 
مهیا کردن سالن ورزشی برای اجرای موسیقی در حد و اندازه ارکستر ملی با دهها نوازنده اگر چه به طور طبیعی بروز بخشی از کمبودها را اجتناب ناپذیر می کند ، اما سرافکندگی ناشی از آن برای هنرمندانی که تلاش دارند تا استانشان در حد و اندازه هنرمندان نامورش شناخته شود ، چون زخم سالک بر احساسشان باقی خواهد ماند.
** ضرورت ساخت سالن مناسب 
چند تن از اهالی هنر از جمله موسیقیدانان و علاقه مندان به موسیقی که با خبرنگار فرهنگی ایرنا آشنائی دارند ، در پی اجرای برنامه های ارکستر در سالن ورزشی سیدرسول حسینی ساری درخواست کردند تا صدایشان به مسئولان فرهنگی استان و کشور برای ساخت سالن مناسب اجرای برنامه های فرهنگی و هنری در حد و شان مازندران رسانده شود.
محمد مهدی ناطق ، استاد آواز ایرانی در این باره گفت : از نظر من به عنوان یک علاقه مند به موسیقی ، برگزاری برنامه های ارکستر ملی در سالن ورزشی جایگاه موسیقی ، ارکستر ملی و استاد شهبازیان را مخدوش کرد.
وی افزود : مازندران با توجه به ماهیت گردشگری ، فرهنگی و دارا بودن هنرمندان طراز اول در سایر رشته های هنری از جمله موسیقی ، باید بهترین و مناسب ترین سالن ها را داشته باشد حال آنکه درست برعکس است.
دبیر جشنواره موسیقی آوا و نوا گفت : اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران با دعوت از ارکستر ملی و استاد شهبازیان برنامه سترگی را ساماندهی کرد ، ولی پیش تر می بایست برای حفظ احترام هنرمندان و شهروندان امکان بهره بردن از چنین برنامه ای در استان فراهم می آمد.
او افزود : سالن های موجود در مازندران امکانات و ظرفیت لازم را ندارند و عموما در اختیار نهادها و ادارات هستند و به همین دلیل حتی برای برگزاری کنسرت های بومی مشکل داریم ، حال با این تفاصیل و نداشتن امکانات لازم ، دعوت از ارکستر ملی باید با وسواس بیشتری انجام می شد.
علی زند پور ، نوازنده تار و سه تار با اشاره به اینکه صدادهی ( سوناریته ) سازها در سالن ورزشی مانند سالن سید رسول حسینی امکان پذیر نیست ، گفت : موسیقی یعنی در هم تنیدن با ظرافت صدا و قطعا شهروندان حاضر در سالن نتوانستند از هنر این ارکستر بزرگ بهره لازم را ببرند.
وی از ارکستر ملی و ارکستر سمفونی به عنوان نماد توان موسیقایی کشور نام برد و افزود : برای دعوت از این ارکستر ها باید حداقل از یک سال پیش امکانات لازم فراهم می شد.
این هنرمند با اشاره به ماهیت توریستی مازندران ، گفت : اجرای ارکستر ملی در سالنی مناسب که متاسفانه نداریم ، قطعا سیل مسافران و هنردوستان را به این استان سرازیر می کرد و این فرصت اکنون از دست رفت .
** برداشت ناروا 
محسن بافنده ، رهبر ارکستر فیلارمونیک مازندران (سونات) هم گفت : دعوت از ارکسترهای بزرگ همچون ارکسترهای سمفونیک، فیلارمونیک و ملی اقدام در خور ستایشی است ، به شرط این که از پیش امکانات برای اجرا فراهم شود.
وی با اشاره به این که اجرای موسیقی در سالن سید رسول حسینی ، ممکن است برای عده ای اجرای موسیقی پاپ با رویکردهای تجاری را تداعی کند ، افزود : هر ارکستر منزلت خاص و مخاطبان ویژه خود را دارد و من شخصا امیدوارم اجرای ارکستر ملی در این مکان چنین برداشتی را برای حاضران تداعی نکرده باشد چون هم ظلم به ارکستر ملی و هم به کسانی است که چنین برنامه بزرگی را تدارک دیدند .
کیکاووس افسری ، نوازنده و مدرس ویولن هم با اشاره به نامناسب بودن مکان برگزاری کنسرت ارکستر ملی ، از این که برای چنین برنامه بزرگی از نظر مشورتی اهالی موسیقی استان استفاده نشد ، گله کرد.
وی گفت : اگر چنین مشورتی اخذ می شد به طور قطع ما با تمام توان کمک می کردیم چه در فراهم آوردن بهترین وضعیت ممکن برای سوناریته و چه تعیین نرخ مناسب برای بلیت .
او توضیح داد : قیمت بلیت در تالار وحدت که تنها سالن آکوستیک برای اجرای موسیقی در کشور است ، نهایتا 600 هزار ریال است در حالی که قیمت بلیت در سالن ورزشی را 700 تا 800 هزار ریال تعیین کردند.
** سالن سیدرسول حسیتی ، همه داشته های مازندران 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در این باره گفت : با توجه به این که ارکستر ملی را تعداد زیادی نوازنده و شاید حداقل 50 نفر همراهی می کنند ، در نظر گرفتن مکان مناسب برای جاگیری این تعداد نوازنده و سازهایشان و همچنین خیل مشتاقان بسیار مهم بود.
احد جاودانی با تائید این که هم اکنون سالن فرهنگی مناسب برای این منظور در استان وجود ندارد ، افزود : در نتیجه سالن سید رسول حسینی را در نظر گرفتیم که از هر دو جهت یعنی ایجاد سن برای نوازندگان و سازهایشان و اختصاص دادن فضای کافی برای علاقه مندان مناسب بوده است .
استان مازندران چهارمین استان پس از فارس ، اصفهان و کردستان است که از زمان تاسیس ارکستر ملی در سال 1377 از این گروه میزبانی کرده است .
ارکستر موسیقی ملی ایران توسط فرهاد فخرالدینی در سال 1377 با پشتیبانی دفتر امور موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‌اندازی شد و در نخستین اجرای خود ساخته های علی تجویدی را با صدای محمدرضا شجریان با حضور بزرگان موسیقی کشور در باغ موزه چهلستون روی صحنه برد.
این ارکستر با داشتن بیش از 90 نوازنده زبردست ، اجرای بیش از 270 قطعه از گنجینه هنر موسیقی ایران زمین را در کارنامه خود دارد.
رهبری ارکستر ملی تا سال 88 با فخرالدینی بود ولی از این سال با استعفای وی ، رهبری تا سال 91 به بردیا کیارس رسید و در سال 92 هم رهبری این ارکستر طی حکمی از سوی بنیاد فرهنگی هنری رودکی به فریدون شهبازیان محول شد.
فریدون شهبازیان نوازنده، آهنگ‌ساز، لیسانس موسیقی از دانشگاه تهران دارنده دوره عالی موسیقی در اتریش و درجه یک هنری معادل دکترا به سال 1321 خورشیدی در تهران دیده به جهان گشود و از هشت سالگی و با نواختن ویولن نزد عطا الله خرم میثاق پابه عرصه موسیقی گذاشت و در 18 سالگی به عضویت ارکستر سمفونیک تهران به رهبری حشمت سنجری در آمد و در سال 1346رهبر گروه کر و ارکستر سمفونیک رادیو شد. 
وی که دانش آموخته دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است در دهه 60 آهنگسازی برای فیلم را نیز آغاز کرد و به همراه علی معلم شورای موسیقی را در صدا وسیما تشکیل داد که وظیفه نظارت و حمایت از موسیقی پاپ را به عهده داشت.







منبع : ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار