در حالی رئیس شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان از 5/4 میلیون خانه خالی در کشور خبر می دهد که استان فارس با داشتن بیش از ۱۶۰ هزار و ۹۵۵ واحد مسکونی خالی از سکنه ۴ درصد از این واحد های مسکونی را به خود اختصاص داده است؛ این در حالی است که از ۲۴ میلیون خانواری که در کشور شمارش شد، استان فارس با داشتن یک میلیون و ۲۸۰ هزار و ۶۴۵ خانوار جایگاه چهارم کشوری در بُعد خانوار را دارد.
کد خبر: ۴۶۹۱۴۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۰ 30 July 2017

تابناک فارس به نقل از افسانه :فرج الله رجبی در این مورد می گوید: این تعداد خانه خالی از سکنه نشان دهنده اين است كه خدمات در بخش مسكن در استان فارس و به ويژه شهر شيراز فعال نشده است؛ خدماتى كه به زعم وى با اين ديدگاه كه سازنده بايد فروشنده مسكن باشد مغفول مانده و ضرورت دارد كه واسطه هايى ايجاد شود، چرا كه الزاما سازنده خوب به معناى بازارياب خوب نيست.

رجبى با بيان ضرورت شكل گيرى تعادل ميان ساخت و ساز مسكن با متقاضى آن تصريح مى كند: اين روند هم در شهر هاى كلان مثل شيراز و هم از سوى وزارت راه و شهرسازى بايد پيگيرى شود تا افراد واقعى متقاضى مسكن شناسايى شوند.

*سازمان نظام مهندسی اجازه نمیدهد هیچ مسئولی از قوانین مربوط به ساخت و سازها عدول کند

فرج الله رجبی درکنفرانس «نقش مهندسی مکانیک در ساخت و سازها»، با تاکید به راه حل مهندسی برای رفع مسائل مختلف ملی و جهانی؛ تاکید می کند: در وزارتخانههای اقتصادی که مهندسان به درد نخور حضور داشته اند عملکرد ضعیف بوده است؛ چنانچه تخصیص آب کار مهندسان است، اما کار را به مهندسان نمیدهیم و زراعت را از دست داده و برای مردم مشکل ایجاد میکنیم.

وی می گوید: سازمان نظام مهندسی از این به بعد اجازه نمیدهد هیچ مسئولی از قوانین مربوط به ساخت و سازها عدول کند و با تمام قدرت قانونی با کسانی که اجازه ورود مهندسان به ساخت و سازها را نمیدهند، برخورد میکنیم. عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گرفتار مسائل مهندسی در کشور هستیم، می افزاید: باید به بهرهبرداری ساختمانها برای طولانی کردن عمر و بهبود کیفیت زندگی ساکنان توجه کنیم. رئیس شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان با اعلام این موضوع می گوید: از مسئولان و رئیس جمهوری توقع داریم در عرصه تصمیمگیری و برنامهریزی از وجود مهندسان استفاده کنند.

*در ساخت و سازها هیچ گونه نیازسنجی

و برنامه جامعی صورت نگرفته است

ازطرفی با مقایسه تعداد خانه های خالی از سکنه استان فارس درسال ۹۵ نسبت به سال ۹۰، آمار این خانه ها ۸۰ درصد افزایش یافته است.

اینموضوع از دید رئیس اتحادیه املاک شیراز به دلیل ساخت و سازهایی است که بدون در نظرگرفتن نیاز مشتری صرفا ساخته می شوند. محمد قاسم تابنده ماه همچنین می گوید: این وضع نشان دهنده این است که در ساخت و سازها هیچ گونه نیاز سنجی و برنامه جامعی صورت نگرفته تا خانه ها با هدف رفع نیاز متقاضیان ساخته شود و واقعیت این است که تعداد زیاد خانه ساخته شده در مقابل متقاضیان مسکن قرار گرفته است.

*فارس با ۶ درصد واحدهای خالی کشور رتبه چهارم را دارد

معاونت آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه فارس در گفتگو با خبرنگار ما؛ با بررسی آمار  واحدهای مسکونی خالی استان آن را از متوسط کشوری هم  بالاتر می داند. به گفته حمید صحرانورد، استان فارس با سهم ۶ درصدی در واحد های خالی بعد از تهران، خراسان رضوی و اصفهان در رتبه چهارم قرار دارد. وی با اشاره به اینکه بیشترین تقاضای مسکن با زیربنا
۵۱ تا ۱۰۱ متر است، تصریح می کند: این موضوع ضرورت تغییر رویکرد در ساخت واحدهای با متراژ کمتر را نشان می دهد

این مسئله به نظر رئیس اتحادیه املاک شیراز روند مشخصی ندارد و تنها ۳۰ درصد واحد های با متراژ کمتر در سطح شهر شیراز پراکنده هستند. تابنده ماه می گوید: ساخت واحدهای مسکونی در شیراز با آنچه مورد نیاز مشتری است فاصله دارد.

*نسبت واحدهای مسکونی خالی بیش از ۳ برابر نرخ طبیعی و قابلقبول است

بررسی نرخ واحدهای مسکونی خالی در ایران نشان می دهد که این نرخ ۶/ ۱۰ درصد است، در حالی که نرخ طبیعی واحدهای مسکونی و نرمهای استاندارد و پذیرفته شده در دامنه ۵/ ۲ الی ۵/ ۳ قرار دارد، بنابراین نسبت واحدهای مسکونی خالی بیش از ۳ برابر نرخ طبیعی و قابلقبول است. این در حالی است که بخشی را واحدهای مسکن مهر شامل میشود وطبق آمار ۳۰درصد از کل واحدهای آماده بهرهبرداری مسکن مهر خالی از سکنه است.

***

در حالی مسکن در اقتصاد کشور سهم ۴۰ درصدی دارد که این صنعت در شرایط فعلی دچار مشکلات عدیده ای است و در بخش اصلی آن وجود خانه های خالی از سکنه ای است که با وجود متقاضیان همچنان خالی است؛ گرچه بخشی از این روند به دلیل عدم رعایت ساخت و سازهای اصولی است اما کارشناسان این حوزه اعتقاد دارند که باید ضمن در نظر گرفتن نیاز سنجی در حوزه ساخت و سازها رویکرد حاکم بر بخش مسکن متناسب با نیاز متقاضیان تغییر کند.

حال باید منتظر ماند و دید مسئولان برای برداشتن   سایه خاموشی از سر واحدهای مسکونی ساخته شده چه روندی را در پیش خواهند گرفت! و در نهایت آیا رکود این بخش از اقتصاد ادامه خواهد داشت یا نه؟!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار