مدیرعامل سازمان انتقال خون از اهدای سالانه 2.1 میلیون واحد خون در کشور خبر داد.
کد خبر: ۴۶۸۲۷۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴ 28 July 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا،دکتر  علی اکبر پورفتح الله  با بیان اینکه بر اساس آمار  سازمان بهداشت  جهانی سالانه حدود 110 میلیون واحد خون در جهان اهدا می‌شود، گفت: سهم ایران از این میزان 2.1 میلیون واحد است.

وی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی کشورهای دنیا را به سه دسته کشورهای با درآمد بالا، کشورهای با درآمد متوسط و کشورهای با درآمد پایین تقسیم بندی کرده، اظهار کرد: در این تقسیم بندی در کشورهای پیشرفته و با درآمد بالا به ازای هر هزار نفر 34 واحد خون اهدا می‌شود.

پورفتح الله تصریح کرد: در کشورهای متوسط به ازای هر هزار نفر 12.5 واحد و در کشورهای فقیر کمتر از این میزان خون اهداء می‌شود و ایران در حالی که به نظر درآمدی جزو کشورهای با درآمد متوسط است که میزان اهداء خون در کشور به ازای هر هزار نفر 27 واحد است و این یعنی دو برابر کشورهای با درآمد متوسط اهدا خون داریم.

وی این میزان اهداء خون را برای رفع نیاز کشور کافی دانست و اظهار کرد: در کشورهای پیشرفته که 34 واحد خون اهدا می‌شود، حجم پیوندها و عمل‌های جراحی که خون زیادی نیاز دارد بالا است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه هیچ وارداتی خونی به کشور انجام نمی‌شود، گفت: تنها واردات داروهای مشتق شده از پلاسما را داریم که در تلاش هستیم که این پلاسما نیز منشاء ایرانی پیا کند.

وی افزود: با ترویج فرهنگ اهدا پلاسما قادر خواهیم بود که بخش عمده‌ای از این پلاسما نیز که دارو از آن گرفته می‌شود، ایرانی باشد.

پورفتح الله تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 50 درصد داروها از پلاسمای ایرانی گرفته می‌شود اما باید با ترویج اهدا پلاسما در کشور این میزان را به 100 در صد رساند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون افزود: در همین راستا و به منظور ترویج فرهنگ اهدا پلاسما، مراکز جامع خونگیری در کشور در حال راه‌اندازی است، در این مراکز در کنار اهدای خون کامل افراد می‌توانند اهدای پلاسما و پلاکت داشته باشند و به دنبال این هستیم که این مراکز در هر استان کشور راه‌اندازی شود.

پورفتح الله با بیان اینکه به هیچ وجه صادرات خون در کشور نداریم، گفت: ما تنها پلاسما را تحت نظارت سازمان انتقال خون و سازمان غذا و دارو از کشور خارج کرده و داروهای به دست آمده از آن را وارد می‌کنیم و به هیچ عنوان صادرات و واردات خون نداریم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون در خصوص بیماری‌های منتقله از طریق خون‌های اهدایی در کشور، گفت: با پایش صورت گرفته به هیچ عنوان انتقال سه بیماری مهم ایدز، هپاتیت B و هپاتیت C از طریق خون‌های منتقل شده در سازمان انتقال خون کشور را نداریم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار