مسئول ستاد استهلال استان‌های خراسان گفت: در برنامه ریزی انجام شده در استهلال ماه 34 گروه حضور خواهند داشت که 4 گروه آن از برادران اهل سنت خواهد بود.
کد خبر: ۴۶۷۲۰
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۶ 12 June 2015
حجت‌الاسلام ابراهیم معادی مسئول ستاد استهلال استان‌های خراسان در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه مشهد اظهار داشت: موسم حج را از هلال‌ ماه خداوند تعیین کرده است، دهه سوم شعبان را پشت سر گذاشته‌ایم روز پنج‌شنبه آینده روز اول ماه رمضان خواهد بود.

مسئول ستاد استهلال استان‌های خراسان افزود: تشخیص این بود کمی درباره آغاز ماه، استهلال و حرف‌های مردم، در آغاز ماه شوال به برخی پرسش‌ها جواب داده شود.

وی ادامه داد: هلال را باید هرفردی با چشم خود ببیند و ثابت شود یا اینکه سی روز از ماه بگذرد، همیشه ۳۰ روز ثابت می‌تواند باشد و برخی ماه ها ۲۹ روز و چند ساعت باشد که به شهادت دو عادل می‌تواند ثابت شود که هلال ماه را دیده‌اند اما معارض نباید داشته باشد.

معادی بیان داشت: اگر به‌اندازه جامعه ببیننده به حد شیاع برسد اول ماه ثابت می‌شود و یا با حکم حاکم رؤیت ماه ثابت‌شده باشد بازهم اثبات اول ماه است.

وی گفت: نه مقام معظم رهبری و نه امام راحل(ره) تاکنون حکم بر اثبات حلال ماه نکرده‌اند و حرمت مراجع را حفظ نموده اند.

مسئول ستاد استهلال استان‌های خراسان عنوان داشت: فاصله قطر بزرگ چرخش ماه ۵۰ برابر قطر کوچک است، اگر در مدار قطر کوچک باشد نزدیک و شفاف دیده می‌شود درحالی‌که در قطر بزرگ حرکت کند ۵۰ هزار کیلومتر بیشتر فاصله دارد.

وی تصریح کرد: در ماه‌های دیگر نیز استهلال انجام می‌شود و تنها در ماه رمضان نیست و نتیجه به دفتر مقام معظم رهبری ارسال می‌شود و بنا براین نیست که در رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شود.

معادی خاطر نشان کرد: کشور ما صنعتی است و امکان دارد برخی دود هواپیما را با هلال ماه اشتباه بگیرند. آسمان ما پر از اشیا نورانی شناور هستند که ناوگان فعال هوایی به وجود آورده است. به سمت شمال که می‌رویم گزارش هلال زیادی دریافت می‌شود که افق را اشتباه انتخاب می کنند.

وی با بیان اینکه تفاوت افق‌ها مشکل‌ساز است، بیان داشت: تا همه گزارش‌ها از افق‌های مختلف از سراسر کشور فرستاده شود زمان برای مشاهده استهلال می‌رود و گاهی افق‌ها با غبار و یا هوای ابری مواجه می‌شود و با محدودیت به دو یا سه‌نقطه دقت زمان‌بر است.

مسئول ستاد استهلال استان‌های خراسان گفت: برخی ندانسته به اختلافات شیعه و سنی دامن می‌زنند. برخی اعلام می‌کنند برادران اهل تسنن استهلال ندارند درحالی‌که اینطور نیست.

معادی ابراز داشت: گاهی با موارد مواجه می‌شویم که علی‌رغم گزارش استهلال چندین گروه خلاف آن را گزارش می‌دهند.

وی افزود: در زمان حکومت ملک عبدالله در عربستان سعودی در مکه اجتماعی انجام شد و علما اعتراض کردند بارویت چند نفر اشتباهی را گزارش می‌کنند و سپس کفاره را باید پرداخت که آن‌ها تصمیم به تجدیدنظر درروش خود کردند.

مسئول ستاد استهلال استان‌های خراسان گفت: ۳۴ گروه استهلال تشکیل شده است که شامل ۳۰ گروه دوره دیده رسمی و ۴ گروه از برادران اهل سنت هستند که در رصدگاه‌ها حضور خواهند داشت تا گزارش به مردم اطلاع‌رسانی شود.

وی تاکید کرد: بعد پژوهش رسانه‌های مجازی ضعیف است، چه مقدار از تاریخ حوزه‌های علیه بگذرد تا مراجعی در این حوزه داشته باشیم، حرمت و کرامت مراجع برای ما اهمیت دارد.

معادی گفت: در رسانه‌ها باید راه‌هایی را که توسط مرجع تقلید گذاشته‌شده است بررسی کنیم و نتیجه‌ای را اعلام کنیم که جمع فتاوا باشد.

وی ادامه داد: در حوزه خبری استان ما برتری به کشور دارد و قابل‌تقدیر است و استان‌های خراسان رسان‌هایش اطلاع‌رسانی خوبی دارند اما در عرصه پژوهش مشکل‌دارند. در زمینهٔ تقریب فتوای باید تخصصی مانند خبرنویسی دقت و توجه لازم را رسانه‌ها داشته باشند.

مسئول ستاد استهلال استان‌های خراسان گفت: هنر کسانی که مسئولیت پاسخ سؤالات شرعی هستند اطلاع رسانی با کیفیت و به موقع است و نباید در زمان های مرود نیاز مردم را به حال خود بگذارند.

وی در انتها عنوان داشت: به‌دقت یک درجه ۳۵ دقیقه هلال از سمت جنوب خراسان و طبس به‌راحتی دیده می‌شود اما به‌تدریج در شمال به‌سختی قابل‌تشخیص و به ندرت با کمک دوربین های مخصوص قابل رویت می باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار