سرپرست میراث‌فرهنگی میامی:
سرپرست میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری میامی از پایان مرمت و احیاء محوطه و فضای سبز آرامگاه ابن یمین فرومدی در این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۴۶۶۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰ 25 July 2017

به گزارش تابناک سمنان و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان، محمد صادق رضویان درباره مرمت بنای ابن یمین فرومدی در میامی، بیان کرد: کار مرمت این مجموعه تاریخی با احیاء محوطه و فضای سبز مجموعه با کاشت بیش از سه هزار گل و درختچه تزئینی، استحکام بخشی مقبره، اجرای نورپردازی طبق الگوی اولیه طرح آرامگاه، بندکشی جداره‌ها، تعویض آجرهای فرسوده و احیای چاه آب انجام شد.

ابن یمین فرومدی - کراپ‌شده

وی افزود: این آرامگاه در فرومد و در جوار مسجد جامع تاریخی فرومد در این روستاواقع شده است، در ابتدا ساختمانی از خاک و خشت بوده اما بعدها ساختمانی قابل توجه و زیبا به شکل شش گوشه بنا شده است.

سرپرست میراث‌فرهنگی میامی با بیان اینکه اطراف آرامگاه ابن‌یمین فضای سبزی است که توسط نرده‌های حفاظ اطراف محصور شده، گفت: سنگ قبر این شاعر توانمند و نامی به صورت شش ضلع کوچک طراحی و بر روی آن مطالبی در خصوص این شاعر بزرگ نوشته شده است.

رضویان خاطرنشان کرد: امیر فخرالدین محمود بن امیر یمین‌الدین طغرایی مستوفی بیهقی فریومدی مشهور و متخلص به «ابن یمین»، یکی از شاعران ایران در سده هشتم هجری قمری است، پدرش ترک‌نژاد بود و در زمان سلطان محمد خدابنده (اولجایتو) در روستای فریومد ساکن شد، قطعه‌های ابن یمین به سبب برخورداری از اندرز، طعن و طنز رواج و شهرت بسیار یافت و بر زبان شعردوستان جاری شد.

وی یادآور شد: این شاعر بزرگ که در قصیده‌سرایی و مثنوی‌پردازی نیز توانا بود، در سال ۷۶۹ هجری قمری از دنیا رفت.

آرامگاه ابن ‌یمین در ۱۰۵ کیلومتری شمال شرقی میامی در انتهای روستای فرومد قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار