کد خبر: ۴۶۲۸۸۶
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲ 19 July 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛مرکز آموزشی تو‌انبخشی معلولین ذهنی زیر 15سال سارینا و مرکز  روزانه معلولین جسمی حرکتی طنین بمناسبت هفته بهزيستي در شهرستان ميبد مورد بهره‌برداري قرار گرفت.دکتر «جليل عفتی» مدیر کل بهزیستی استان در اين مراسم اظهار كرد: خوشبختانه در رابطه با پیشگیری از معلولیت‌ها، اقدامات خوبی در استان یزد در بخش ژنتیک انجام شده به نحوي كه از سال گذشته، تمام ازدواج‌هاي استان تحت پوشش غربالگری و انجام مشاوره و خدمات آزمایشگاهي ژنتیک قرار گرفته است.

به گفته وي، پارسال در مجموع بالغ بر 13 هزار مورد خدمات آزمایشگاهی ژنتیک ارائه شده و حداقل 17 هزار نفر از خدمات مشاوره بهزيستي استفاده كرده‌اند.

مدير كل بهزيستي استان همچنين به اقدامات ديگري مانند طرح تنبلی چشم، غربالگری شنوایی و مواردي از اين قبيل به عنوان سایر اقدامات انجام شده از سوي بهزيستي استان براي پیشگیری از اختلالات و معلوليت‌ها اشاره كرد.

وي در ادامه خاطرنشان كرد: ظرف دو سال گذشته تعداد1200 مورد سقط درمانی به خاطر تشخیص اختلال و پیشگیری از تولد فرزند مبتلا به معلولیت داشتیم.

عفتي با اشاره بروز معلولیت‌ها به دلیل حواث طبیعی و سوانح رانندگي، وظیفه بهزيستي را بسترسازی مناسب براي شناسايي ظرفیت‌های معلولان و گام برداشتن در جهت ارتقای توانمندی‌های آنها دانست.

وي بیان کرد: باید شرایط  فرزندان دچار معلولیت را تشخیص و در راستای توانمندسازی آنها خدمات ارائه دهیم تا فرزندان علی‌رغم مشکلات خودشانآ محدودیت نداشته باشند و در زندگی خود بتوانند امکاناتی که برای زیست سالمشان لازم هست، فراهم باشد که این وظیفه توانبخشی است.

عفتی با اشاره به این که هم اکنون بالغ بر 160 مرکز توانبخشی روزانه و شبانه در استان یزد وجود دارد، افزود: خوشبختانه در شهرستان میبد شاهد راه‌اندازی این مراکز جهت ارائه خدمات به معلولین هستيم.

وي افزود: خدمات توانبخشی به جامعه هدف باید در سطحی باشد که مردم برای دریافت این خدمات دچار مشکل و آسیب نشوند و این مهم از وظایف بهزیستی است كه با کمک و همکاری دولت محقق می‌شود.

دیدار با همکاران بهزیستی میبد و بازدید از نمایشگاه آثار هنری معلولین و سالمندان در خانه معلم هنر این شهرستان، از برنامه‌های جنبی این مراسم بود .

يادآور مي‌شود؛ مرکز جسمی و حرکتی طنین دارای 10 نفر پرسنل شامل کاردرمان، گفتاردرمان، فیزیوتراپ، روانشناس، مربی آموزشی، مربی هنر،‌ تربیت بدنی و کارشناس تغدیه است و انواع خدمات توانبخشی اعم از کاردرمانی، گفتار درمانی و فیزیوتراپی و نيز خدمات آموزشی را براي كودکان دارای معلولیت ذهنی ارائه مي‌دهد.

مرکز آموزشی توانبخشی سارینا نيز در راستای ارائه خدمات آموزشی اعم از آموزش مهارت‌های شناختی، درکی، حرکتی، ارتباطی و مهارت‌های روزمره زندگی و خدمات توانبخشی شامل کار درمانی، گفتار درمانی و روانشناسی است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار