رييس اداره امور بيابان استان يزد :
رييس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری یزد با بیان این‌ که مهار و کنترل کانون‌های فرسایش بادی وظیفه یک سازمان یا وزراتخانه نیست، گفت: تمام ارگانها و دستگاه‌ها باید برای مقابله با این پدیده دخیل باشند.
کد خبر: ۴۶۰۵۵
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰ 10 June 2015
به گزارش تابناک یزد ، "محمود فتاحی" با اشاره به این که کنترل کانون فرسایش بادی نمونه‌ای از فعالیت‌های مقابله با بیابان‌زایی است، افزود: مدیریت اصولی و بهره‌برداری صحیح و درست از منابع آب و خاک‌، بهره‌برداری درست از مراتع و پوشش گیاهی از راهکاری مقابله با بیابان‌زایی است.

وی با بیان این که همه معضلات این بخش از نابودی پوشش گیاهی آغاز می‌شود، اظهار کرد: بهره‌برداری غیراصولی، تغییر کاربری ناصحیح و چرای متعدد دام در مراتع موجب سخت شدن سطح خاک و شرایط را برای افزایش فرسایش بادی و آبی فراهم می‌کند.

وجود 13 كانون فرسايش بادي در استان

فتاحی ادامه داد: از وسعت دو میلیون و 650هزار هکتار اراضی های بیابانی استان، یک میلیون و 212 هزار هکتار آن شامل 13 منطقه تحت تاثیر کانون فرسایش بادی است.

وی وسعت کانون‌های فرسایش بادی استان را 532 هزار هکتار بیان و خاطر نشان کرد: این مناطق براساس شدت و حساسیت به سه دسته تقسیم می‌شوند و از مجموع مناطق تحت تاثیر کانون فرسایش بادی 180 هزار هکتار آن دارای کانون های بحرانی هستند و توجه ویژه‌ای را در بحث بیابان‌زدایی می‌طلبند.

 مسوول بخش اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری یزد ادامه داد: سالانه به تناسب اعتبارات که به بخش بیابان اختصاص می‌یابد، در چار چوپ طرح‌های مصوب اجرایی بنا بر شدت بحرانی بودن کانون‌های فرسایش بادی اقدامات احیای ویژه انجام می‌شود.

 انجام 68 هزار هكتار اقدامات بيابان زايي در استان

فتاحی با بیان این که فعالیت‌های بیابان‌زدایی در استان یزد از سال 1349 در استان آغاز شده است، گفت: تاکنون 68 هزار هکتار از اراضی با گونه‌های مختلف بصورت جنگل دست کاشت در مناطق بحرانی و طوفانی انجام شده است.

وی با بیان این که هزینه اجرای عملیات احیا بیولوژیک و نهالکاری و مالچ پاشی در هر منطقه متفاوت است، افزود: دشت یزد- اردکان از مناطق بحرانی فرسایش بادی است که تا‌کنون 45 هزار هکتار كاشت جنگل دست‌کاشت در آن صورت گرفته است.

اين مسئول در پايان نيز با بيان اين كه در دوسال گذشته اقدامات زیادی در منطقه کانون بحرانی فرسایش بادی بافق نيز انجام شد، اظهار كرد: وجود تندبادها در این منطقه خسارت زیادی به شهرستان وارد می‌کند.

گفتني است؛  98 درصد از مساحت استان یزد به وسعت هفت میلیون و 300 هزار هکتار را عرصه های منابع طبیعی به خود اختصاص داده است.

همچنین چهار میلیون و 400 هزار هکتار به میزان بیش از 60 درصد مراتع استان نيز عمدتاً از نوع متوسط و ضعیف هستند و  170 هزار هکتار یعنی 1.5 درصد سطح استان را نيز جنگل‌های طبیعی ودست کاشت بخود اختصاص داده است.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
احلام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
منظور اینه که با هم افزایی بیشتر بسابند!!!!!!!!!!!!!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار