زنگ خطر جدی در استان یزد؛
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان اینکه مبتلایان به بیماری سالک در سال گذشته نسبت به سال ماقبل از آن 23 درصد افزایش یافته است گفت: پارسال 354 نفر در این استان به سالک مبتلا شدند در حالی که این تعداد در سال 92 حدود 287 نفر بودند.
کد خبر: ۴۵۶۴۰
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۸ 10 June 2015
 به گزارش تابناک یزد،محمد حسن لطفی  در جلسه ستاد استانی کنترل و کاهش بیماری سالک افزود: کانونهای آلوده به این بیماری شهرستانهای خاتم، بافق، ابرکوه ، اردکان و یزد است که بیشترین شیوع این بیماری در سه ماهه فصل پاییز رخ می دهد. 
وی اظهار کرد : این بیماری موجب مرگ نمی شود، اما به علت ظاهر زننده بیماری، آسیب های جدی به لحاظ روانی و اجتماعی در فرد بیمار بر جای می گذارد. 
لطفی گفت: بافت های فرسوده، نخاله های ساختمانی و زباله ها محل بسیار مناسبی برای تخم گذاری پشه های خاکی است و کانون اصلی آلودگی بیماری سالک در شهرستان یزد بافت های فرسوده است. 
وی با بیان اینکه ساکنین این مناطق بیشتر اتباع بیگانه هستند ، خاطرنشان کرد: این افراد به لحاط فرهنگ خاصی که دارند بهداشت فردی و اجتماعی را رعایت نمی کنند. 
کارشناس مسوول بیماریهای واگیردار مرکز بهداشت استان یزد نیز در این نشست گفت : پیش بینی می شود در سالجاری یک میلیارد و 700 میلیون ریال اعتبار برای کنترل و مبارزه به این بیماری در این استان نیاز است.
سید علیرضا پور مازار افزود: در سال گذشته یک میلیارد و 250 میلیون ریال برای کنترل بیماری مورد اشاره در این استان هزینه شد.
به گزارش ایرنا،وی آموزش و اطلاع رسانی مردم، توزیع توری های آغشته به حشره کش ، سم پاشی مناطق آلوده و توزیع آمبول گلوکانتیم بصورت رایگان برای درمان از جمله اقدامات برای مبارزه با سالک بیان کرد.
پورمازار خاطرنشان کرد: کمبود اعتبار، وجود بافتهای فرسوده و مخروبه در مناطق شهری، وجود زباله و نخاله به خصوص در بافتهای قدیمی، وجود سگهای ولگرد و تعداد بسیاری جونده چون موش صحرایی از مشکلات مبارزه با بیماری ذکر شده است.
وی اظهار امیدواری کرد با سم پاشی و پوشاندن دهانه قنات از تکتیر و زاد و ولد پشه جلوگیری شود.
بیماری سالک از راه گزش نوعی پشه خاکی که در مکانهای گرم و مرطوب مانند زیرزمین خانه ها، فضاهای متروک، پشت لوازم و اشیای ثابت منزل زندگی می کند به انسان منتقل می شود. 

ایجاد برجستگی قرمز رنگ روی پوست که عموما درد ندارد با مختصری خارش که با گذشت چند هفته اطراف آن ملتهب و قرمز شده از نشانه های این بیماری است. 
عامل بیماری سالک انگلی به نام لیشمانیا است که در زخم های سالک وجود دارد و با خونخواری پشه از محل زخم سالک وارد بدن پشه شده و چرخه انتقال آن طی می شود. 
مهمترین منبع بیماری سالک مرطوب جوندگانی مثل موش های صحرایی هستند. 
رعایت نکردن بهداشت محیط به ویژه دفع و انهدام نامناسب زباله ها یکی از عوامل بروز این بیماری است و رعایت بهداشت فردی و عمومی بهترین راهکار پیشگیری از سالک است .
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد نیز در این جلسه گفت : ارتقای شاخص های بهداشتی مهمترین دستاورد و سند افتخارآ میز نظام جمهوری اسلامی و مورد تأاید سازمانهای بین المللی نیز قرار گرفته است.
محمد علی طالبی افزود: خوشبختانه با اجرای طرح جامع تحول سلامت در دولت تدبیر و امید اتفاقات خوبی در حوزه بهداشت و درمان رخ داده و مردم نیز از اجرای این طرح رضایت داشته اند و این از افتخارات دولت بازدهم است.
وی افزود : بروز بعضی از بیماریها مانند بیماری سالک و افزایش برخی مشکلات در حوزه بهداشت و درمان، جامعه را دچار نگرانی و جدا از تبعات جسمی به نوعی امنیت روانی جامعه را نیز دچار آسیب می کند و احساس امنیت در حوزه سلامت را از بین می برد.
طالبی خاطرنشان کرد: در شرح وظایف دستگاهها است که برای کنترل و درمان این بیماری اقدامات لازم را انجام دهند و به لحاظ اعتباری هم مبلغ خواسته شده از طرف دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت استان مبلغ بالایی نیست و در حوزه استانداری، شهرداریها و دهیاریها تامین اعتبار آن ممکن است تا مناطق و شهرستانهای آلوده از این بیماری پاکسازی شود./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار