مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان جنوبی گفت: هم اکنون ۸۵ هزار هکتار تاغ زار دست‌کاشت موجود در استان در عرصه‌های بیابانی درگیر بیمار آفت شپشک سفید شده است.
کد خبر: ۴۵۲۲۷۶
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹ 03 July 2017
علیرضا نصرآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار در بیرجند اظهار داشت: در حال حاضر استان خراسان جنوبی در بحث آلودگی به این آفت در کشور مقام دوم را دارد.

وی بیان کرد: آفت شپشک سفید در تاغ زارهای استان به دلیل 17 سال خشکسالی‌های متوالی و بادهای 120 روزه سیستان و بلوچستان در حال  افزایش است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان جنوبی از کمبود اعتبار برای مبارزه با این آفت در استان خبر داد و افزود: افزایش این آفت و از بین رفتن تاغ زارها احتمال وقوع ریزگردها را در استان افزایش می‌دهد.

نصرآبادی تصریح کرد: تا چند سال آینده وضعیت خراسان جنوبی همچون خوزستان و زابل خواهد شد.

وی با اشاره به تأثیر سوء این آفت در تشدید سطح آلودگی و خشکیدگی سریع تاغزارهای استان بیان کرد: حدود 35 هزار هکتار در حال حاضر بحرانی بوده و این درحالی است که تاکنون از این میزان حدود 10 هکتار به طور کامل خشک و تاغ‌ها کف بر و به زغال تبدیل شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان جنوبی اظهار کرد: در حال حاضر رفع مشکل هزار و 500 هکتار از تاغ زارهای آلوده در سربیشه در اولویت کاری است که در مرحله اول سرشاخ‌ها بریده و سوزانده می‌شود و در مراحل بعدی برای خفگی آفت محلول پاشی انجام می‌شود.

وی اعتبارات مصوب برای مبارزه با این آفت در هزار و 500 هکتار را 350 میلیون تومان اعلام کرد و افزود: برای مبارزه با این آفت در استان 55 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

نصرآبادی اظهار داشت: با توجه به سیکل زندگی این آفت بهترین زمان مبارزه شیمیایی (محلول پاشی) علیه آن اواسط فروردین تا اوایل اردیبهشت ماه است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان جنوبی بیان کرد:  با وجود گستردگی آفت در استان اقدامات بیابان زدایی جدید توجیه چندانی نداشته و باید مراقبت و حفاظت از عرصه‌های احیا شده قبلی نیز در دستور کار قرار گیرد.

نصرآبادی عمر تاغزارهای استان را 45 تا 50 سال اعلام کرد و افزود: با این روند تخصیص اعتبارات فقط می‌توان رشد آفت را کاهش داد و این آفت به سرعت در حال تخریب تاغ زارها است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان جنوبی یاد آور شد: با این روند و سرعت آلودگی نیازاست تمهیدات لازم اندیشیده شود.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار