«لوطی»‌های میناب شامگاه 17 خردادماه در تالار رودکی روی صحنه رفتند تا بخشی از موسیقی هرمزگان را به‌نمایش بگذارند.
کد خبر: ۴۴۹۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۳ 08 June 2015
به گزارش ایسنا، دومین شب از فستیوال موسیقی نواحی و مقامی «آیینه‌دار» به اجرای موسیقی هرمزگان اختصاص داشت که البته با تکرار اجرای مراسم زار بندرلنگه نیز همراه بود. «ماما زار» بندرلنگه پس از اجرای دوم خود در تهران، گفت: من قبل از این اجراها به‌دلیل درمان بیماران در شهرم، خیلی خسته بودم؛ اما خستگی از تنم در رفت وقتی شما را دیدم، شما خیلی پرانرژی هستید.

این در حالی بود که مراسم زار قشم نیز در این شب با اجرای «بابا زار» روی صحنه رفت. نحوه‌ی اجرا به‌گونه‌ای بود که بابا زار همراه نوازندگان سازهای کوبه‌ای روی صحنه نشست و قرار بود به‌صورت نمادین دو بیمار را درمان کنند. شخصی روی سر آن‌ها گلاب می‌ریخت و بابا زار نجواهای خود را انجام می‌داد.

اما حضور «لوطی»‌های میناب فضای متفاوتی به جشنواره بخشید که با کمربندهای زنگوله‌دار طلایی و دم خروس وارد صحنه شدند. آن‌ها با دهل و سرنا موسیقی خود را همراه حرکات آیینی اجرا کردند و یکی از حاضران در سالن نیز هنگام اجرای آیین‌ آن‌ها به این هنرمندان شاباش داد.

اجرای خالو قنبر راستگو و نواختن نی‌جفتی نیز بخش دیگری از برنامه‌های شب گذشته بود که با استقبال مخاطبان همراه شد. قنبر راستگو یکی از گنجینه‌های موسیقی هرمزگان محسوب می‌شود که آوا و نواهای زیادی از موسیقی این منطقه را در دل دارد.

چند دقیقه استراحت، مقدمه‌ای برای اجرای گروه چنگی میناب بود. موسیقی بندرلنگه نیز با اجرای مراسم مشایخ همراه شد. آیین مشایخ یکی دیگر از آیین‌های پراهمیت در جنوب کشور است که تا حدی به مراسم زار شباهت دارد.

اجرای دومین شب فستیوال با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبه‌رو شد و علی مغازه‌ای به‌عنوان دبیر هنری و محمدرضا درویشی نیز به‌عنوان دبیر علمی در سالن حضور داشتند. این در حالی بود که از بخش دولتی مسوول در حوزه‌ی موسیقی، مخاطبی در سالن نبود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار